صنعت بیمه سال ۹۶ نه تنها بزرگترین خسارت تاریخ خود را برای آتش سوزی پتروشیمی بوعلی پرداخت کرد بلکه در مواردی مانند زلزله کرمانشاه، غرق شدن نفتکش سانچی نقش خود را به خوبی ایفا کرد.
کد خبر: ۵۸۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 24 March 2018

۳۰ شرکت بیمه در ٩ ماهه نخست سال گذشته ٤٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بیمه نامه صادر کردند و به نظر می رسد ضریب نفوذ بیمه در سال ۹۶ از ۲.۲ درصد فراتر رود. این در حالی است که صنعت بیمه در پایان سال اجرای برنامه ششم توسعه باید به ضریب نفوذ ۷ درصدی برسد.

رشته های ثالث، درمان و زندگی در حال حاضر بیشترین بیمه نامه های فروخته شده را به خود اختصاص داده اند که نشان دهنده آن است که بیمه در بطن جامعه رفته است.

براساس اعلام عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی، ١٣.٨ درصد از پرتفوی صنعت بیمه در سال ۹۶ مربوطه به بیمه های زندگی بود و تنها در این سال ٢.٥ میلیون بیمه نامه صادر شد.

خسارت بوعلی؛ بزرگترین خسارت بیمه ای خاورمیانه

خسارت آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا با زیانی معادل ۹۴ میلیون یورو بزرگترین خسارت خاورمیانه اعلام شد. کنسرسیوم بیمه های داخلی به راهبری بیمه ایران، کل زیان وارد شده را در ۱۱ تیرماه سال جاری طی یک فقره چک جبران کرد.

بیمه نامه پتروشیمی بوعلی توسط کنسرسیومی متشکل از ۱۱ شرکت بیمه ایران، آسیا، البرز، پارسیان، دانا، سامان، کارآفرین، ایران معین، ملت، میهن و دی به راهبری بیمه ایران صادر شده بود.

زلزله کرمانشاه؛ ضرورت جدی گرفتن تاسیس صندوق حوادث طبیعی

۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۶ زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر مرز بین ایران و عراق را لرزاند. این زلزله شهرها و روستاهای استان کرمانشاه به ویژه شهرهای قصر شیرین و سرپل ذهاب و روستاهای آنها را تحت تاثیر قرار داد و خسارتی بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان به وجود آورد.

تمام خسارتی که در زلزله کرمانشاه تحت پوشش صنعت بیمه کشور قرار داشت بسیار ناچیز و رقمی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان بود که بیشتر آن نیز بیمه مرهونات بانکی مسکن مهر و بیمه های بدنه خودرو بود.

وقوع این زلزله بار دیگر نشان داد که تاسیس صندوق حوادث طبیعی در کشور که در کش و قوس اختلاف نظر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان بلاتکلیف باقی مانده یک ضرورت است. از سوی دیگر این زمین لرزه فاجعه بار نشان داد که توسعه فرهنگ بیمه به ویژه درباره بیمه نامه های آتش سوزی منازل باید جدی گرفته شود.

غرق شدن سانچی؛ اهمیت بیمه گری اتکایی

کشتی نفتکش «سانچی» که متعلق به کشتیرانی ایران و در اجاره یک شرکت کره ای بود، در اواسط دی ماه سال جاری در جنوب شرقی دریای چین بعد از تصادف با یک کشتی چینی و سوختن در آتش به مدت ۹ روز غرق شد.

در این حادثه تلخ که در جریان آن ۳۰ خدمه ایرانی این کشتی جان خود را از دست دادند، ۳۲ میلیون دلار خسارت بیمه کشتی و ۶۰ میلیون دلار خسارت به محموله آن وارد شد. اما تنها ۳۰ درصد از بیمه بدنه این کشتی تحت پوشش دو شرکت بیمه البرز و ملت بود و ۷۰ درصد باقی آن تحت پوشش یک شرکت نروژی قرار داشت. محموله این کشتی نیز که به طور FOB تحویل خریدار شده بود، پوشش بیمه P&I بود.

۵۰ درصد از خسارت ۱۰ میلیون دلاری که به دو شرکت ایرانی در این حادثه نیز وارد شد، تحت پوشش اتکایی بیمه مرکزی قرار داشت. با این حال وقوع این خسارت بار دیگر اهمیت بیمه اتکایی و لزوم خروج ریسک از حبس در کشور را نشان داد.

اجرای کد یکتا؛ شفافیت در عملکرد

بیمه مرکزی از روز اول مهرماه سال جاری و برای شفاف شدن بیمه نامه شخص ثالث درج کد یکتا بر روی بیمه نامه ثالث را اجباری کرد.

از آنجا که بیمه نامه های شخص ثالث بدون کد یکتا از نظر بیمه مرکزی فاقد اعتبار است، لازم است بیمه گذاران هنگام تهیه بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده، وجود کد یکتای بیمه مرکزی روی بیمه نامه تحویلی از شرکت بیمه را کنترل کنند.

صدور این کد که توسط سامانه سنهاب بیمه مرکزی صادر می شود، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از صدور بیمه نامه های تقلبی و همچنین شفافیت در ارائه تخفیف به بیمه نامه ها دارد.

۱۰۰ درصد تخفیف بیمه نامه با یک تصادف از بین نمی رود

از ابتدای سال ۱۳۹۷، کوپن از بیمه نامه های شخص ثالث کشور حذف می شود. طبق آیین نامه ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، از این پس با وقوع تصادف و پرداخت خسارت، تنها بخشی از سابقه تخفیفات بیمه‌ای بیمه گذار از بین می‌رود و بقیه سابقه برای وی لحاظ خواهد شد.

فرصت بیمه ها تا سال ۲۰۲۱ برای تطبیق با IFRS

یکی از محوری ترین موضوعاتی که در دو سال گذشته و بعد از برجام مورد تاکید تمامی بانک ها و شرکت های بیمه بوده، تطبیق صورت های مالی آنها با استاندارد گزارشگری مالی بین المللی یا IFRS۱۷ بوده است.

براساس توافقی که بین سازمان حسابرسی، سازمان بورس و شرکت های بیمه حاصل شده، صورت های نمونه ای در سندیکای بیمه گران ایران به تایید رسیده تا در سال ۹۶ و بعد از آن شرکت های بیمه بتدریج صورت های مالی خود را براساس آن تنظیم کنند.

ابلاغ اساسنامه تیپ حاکمیت شرکتی

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی همزمان با جشن ۵۰ سالگی بازار سرمایه در ایران از ابلاغ اساسنامه تیپ حاکمیت شرکتی شرکت های بیمه از ۱۵ بهمن ماه خبر داد.

با ابلاغ این اساسنامه، حقوق سهامداران جزء و بیمه‌گذاران از طریق حاکمیت شرکتی تامین خواهد شد.

خسارت سقوط هواپیماهای قشم ایر در مشهد و آسمان تهران-یاسوج

در روزهای پایانی سال، دو خسارت مهم در بیمه نامه های هواپیمای کشور باعث شد تا بار دیگر موضوع نوسازی ناوگان هوایی کشور به بحث داغ محافل سیاسی و اقتصادی و همچنین رسانه ای کشور تبدیل شود.

در روز هفتم بهمن ماه هواپیمای قشم ایر در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار نقص فنی شد و بر روی بال های خود در فرودگاه بر روی زمین نشست. خوشبختانه در این حادثه هیچ یک از مسافرین و خدمه آسیبی ندیدند اما هواپیما دچار خسارت جدی شد.

همچنین در روز ۲۹ بهمن ماه سال جاری حادثه تلخ برخورد یک فروند هواپیمای ATR-۲۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان با کوه دنا باعث شد تا ۶۶ مسافر و خدمه این پرواز جان خود را از دست بدهند. هر دوی این هواپیماها تحت پوشش شرکت سهامی بیمه ایران قرار داشتند.

افزایش ۲۰ میلیون تومانی نرخ دیه

در حالی که نرخ دیه یک فرد بالغ در سال ۱۳۹۵معادل ۲۱۰ میلیون تومان تعیین شده بود، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در بخشنامه ای این نرخ را به ۲۳۱ میلیون تومان برای سال ۱۳۹۷ افزایش داد.

با این حال علی‌اصغر عنایت دبیر کارگروه شخص ثالث سندیکای بیمه‌گران اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث در سال جدید افزایش نمی‌یابد.

افزایش سرمایه بیمه نامه عمر

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در روز ۲۴ اسفندماه و آخرین روزهای سال گذشته، سقف سرمایه فوت بیمه های عمر انفرادی را از ۳۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش داد. این افزایش می تواند گام دیگری برای توسعه بیمه های زندگی در ایران باشد.

 

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار