به مناسبت فرارسیدن سال نو با علی اصغر احمدی معاون سابق سیاسی وزارت کشور و معاون هماهنگی نهاد ریاست جمهوری به گفت‌وگوی صمیمانه نشستیم.
کد خبر: ۵۸۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 24 March 2018

به گزارش تابناک : به مناسبت فرارسیدن سال نو با علی اصغر احمدی معاون سابق سیاسی وزارت کشور و معاون هماهنگی نهاد ریاست جمهوری به گفت‌وگوی صمیمانه نشستیم. وی ضمن بیان خاطراتی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در سال 96 ، ضرورت اصلاح قانون انتخابات را به عنوان رئیس ستاد انتخابات یادآوری کرد. این گفت‌وگو محورهای دیگری نظیر مبلغ دریافت اولین حقوق، مدل ماشین شخصی و چگونگی آشنایی با همسرش هم داشت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:  

در چه سالی به دنبال آمدید؟

احمدی: اول تیر ماه سال 1335

کجا درس خواندید؟

احمدی: من در رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد درس خوانده‌ام. بخشی از تحصیلاتم را در گرگان و بخش دیگر را در تهران تمام کردم.

در انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رای دادید؟

احمدی: من رئیس ستاد انتخابات بودم و هرگز مطرح کردم به چه کسی رای دادم الان هم نمی‌گویم که در انتخابات به چه کسی رای دادم.

مناظرات را چطور دیدید؟

احمدی: مناظرات در مجموع کار پسندیده و خوبی است ولی همواره باید دو موضوع را مورد توجه قرار دهیم یکی اینکه در مناظرات باید به برنامه ها بپردازیم تا به سوابق افراد منظورم این است که باید مناظرات محتوایی برگزار شود و یادمان باشد وقتی در مناظرات حرفی می‌زنیم حداقل 80 میلیون نفر این مناظرات را گوش می‌دهند و حکومت را ارزیابی می‌کنند لذا در این زمینه باید اخلاق بهتر از گذشته رعایت شود.

چه سالی ازدواج کردید؟

احمدی: در سال 58 و روز رای گیری جمهوری اسلامی ایران

چه طور با همسرتان آشنا شدید؟

احمدی: با همسرم در یک محله زندگی می‌کردیم و در مبارزات قبل از انقلاب هم به مسجد مشترکی در گرگان می‌رفتیم البته آشنایی خانوادگی با هم داشتیم.

اولین حقوق شما چقدر بود؟

احمدی: 2 هزار و 400 تومان.

چه فعالیتی مشغول بودبدکه دوهزار تومان حقوق می‌گرفتید؟

احمدی: سال 58 بعد از انقلاب وارد فرمانداری گرگان شدم ، بعد از یک و نیم سال اعلان جنگ مسلحانه سازمان منافقین به سپاه رفتم و فرمانده عملیات شدم.

چه ماشینی سوار می‌شوید؟

احمدی: ماشین من تویوتا کمری مدل 2006 است.

آیا حاضر هستید فیش حقوقی‌تان را منتشر کنید؟

احمدی: بله، صد درصد. فیش حقوقی‌ام از ریاست جمهوری می‌گیرم به شما می‌دهم تا آن را با چهل سال سابقه منتشر کنید.

تعطیلات عید به کجا سفر می‌کنید؟

احمدی: من این موضوع را به خانواده سپردم تا ببینم آنها چه تصمیمی می‌گیرند زیرا من به استان‌های مختلف کشور سفر کرده‌ام و حسابی ایرانگرد هستم بنابراین سفر امسال را به دختر و همسرم سپردم و منتظر هستم ببینم کجا را انتخاب می‌کنند البته خیلی دلم می‌خواهد جای زیارتی مثل پابوس علی‌بن موسی الرضا (ع) یا چنین جاهای زیارتی بروم.

چهره سال از نگاه شما چیست؟

احمدی: اگر بخواهم در ادبیات ذهنی خودم حرکت کنم شهید مدافع حرم شهید ححجی را معرفی می‌کنم.

به نظر شما شعار سال 96 که از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شد تا چه اندازه‌ای تحقق پیدا کرد؟

احمدی: به هر حال تحولی در کشور اتفاق افتاد و در اواسط سال، دولت یازدهم تمام شد و دولت دوازدهم آغاز به کار کرد اما تا جایی که مطلع هستم، در جلسات حضور پیدا می‌کنم و به استان‌ها سرمی‌زنم می‌دانم هم و غم همه بخش‌های اجرایی کشور که من به آنها نزدیک هستم، همین است. امیدوارم همگان یعنی قوه مقننه، مجریه، مجریه و سایر نهادها و هر کسی که دستی بر آتش دارد این شعار بسیار مناسب که به نام تولید و اشتغال نام گذاری شده و واقعا برای کشورمان نیاز است، محقق شود.

به نظر من شعار تولید زمانی در کشور محقق می‌شود که گرایش‌مان را از مصرف کالای خارجی به صفر برسانیم بنابراین به میزانی که به تولید داخل توجه کنیم حتما چرخ اقتصاد می‌چرخد و فرصت شغلی هم حفظ می‌شود البته تولید کنندگان باید توجه داشته باشند کالای باکیفیت تولید کنند و به مردم ارائه دهند.

مقام معظم رهبری توصیه‌هایی درباره مقابله با اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی دارند، نظر شما در این باره چیست و با چه راهکارهایی می‌توانیم با این مسائل مقابله کنیم؟

احمدی: فکر می‌کنم باید در این زمینه مراقبت ها را داشته باشیم. باید بدانیم که انقلاب اسلامی را چهل سال پشت سر گذاشتیم و عدالت یکی از شعارهای جدی این انقلاب بود. در بحث عدالت بالاخره باید آحاد ملت را ببینیم، ممکن است فرصت‌هایی برای من نوعی وجود داشته باشد اما باید بدانیم که خدایی ناکرده این فرصت تبدیل به رانت یا سواستفاده نشود و چیزی به زیر دندان مزه نکند و شیرین نیاید.

قبل از اینکه به حساب انسان برسند چقدر خوب است که انسان به حساب خودش برسد. باید قوانین داشته باشیم تا کسی در این زمینه از حد اعتدال خارج نشود. کارکردن و درآمد طبق قانون نه تنها اشکال ندارد بلکه پسندیده هم هست، لذا کسانی که فکر و عقلش را دارند، با سرمایه‌شان تولید ایجاد می‌کنند و فرصت شغلی برای مردم فراهم می‌آورند باید دستشان را بوسید اما اشکال اینجا است که به قولی اشرافی‌گری در انسان‌ها و من نوعی به وجود بیاید و از طرفی به دنبال رانت‌های آنچانی باشد پس اینجا قوانینی هم لازم است اما خدای نکرده این طور نشود که با این نگاه راه تولید، توسعه و درآمد مشروع هم بسته شود. به نظر من نباید دیگران بترسانیم. از کسی که سواستفاده یا دزدی می‌کند و مالی حرامی می‌برد چیزهایی است باید از آن ترسید ولی در مجموع ایجاد کار فرهنگی در این زمینه از همه مهمتر است.

خاطره‌ای از دوره انتخابات در ذهن‌تان دارید؟

احمدی: همان طور که همه هم قبول دارند انتخاباتی که در سال 96 برگزار کردیم، کار سختی بود یعنی حساسیت‌ها و حجم کاندیدا زیاد بود. بیش از 1300 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند، این امر برای شورای نگهبان، هیئت نظارت، مجریان و سایر برگزار کنندگان کار سختی بود.

مهمترین خاطره‌ای که در انتخابات داشتم لحظه‌ای بود که باید روبه‌روی دوربین می‌آمدم و به عنوان رئیس ستاد انتخابات اولین گزارش را به مردم می‌دادم. این کار، کار فوق‌العاده‌ای بود زیرا اکثر چشم‌ها به تلویزیون و گوش‌ها به رادیو بود، من هم باید می‌آمدم و گزارش می‌دادم آن لحظه برای من لحظه‌ای جالبی بود.

به نظر شما ضرورت اصلاح قانون انتخابات چطور باید مورد توجه قرار بگیرد؟

احمدی: از نظرمن اهمیت اصلاح قانون انتخابات، صد درصد است یعنی باید برخی مواد این قانون اصلاح شود.

وظایف و چارچوب‌های هیئت اجرایی مرکزی باید در قانون به صورت شفاف مشخص شود همچنین در برخی موارد نیازمند اصلاح هستیم مثلا اینکه طبق قانون، کمیته تبلیغات زیر نظر هیئت اجرایی باید فعالیت کند اما هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد همچنین برداشت‌هایی که ممکن است من نوعی از قانون انتخابات داشته باشم و اینکه مثلا قانون می‌گوید از اموال دولتی و عمومی نباید در تبلیغات انتخاباتی استفاده شود این موضوع ممکن است برداشت‌های متفاوتی را به دلیل ضعف قانون ایجاد کند.

در ثبت نام نامزدها؛ ما برای رای‌دهنده در انتخابات ریاست جمهوری سن 18 سال را شرط کردیم اما برای ثبت نام شونده شرط سنی قائل نشدیم که فردی چند ساله می‌تواند برای انتخابات ثبت نام کند و یا در تشخیص رجل سیاسی که شورای نگهبان قبلا هم اظهارنظرهایی داشته، در قانون انتخابات، نیازمند اصلاح و شفاف سازی هستیم.

در طول‌ سال‌های انقلاب همیشه بعد از ساعت 12 رای گیری تمام می‌شود و هر کس در حوزه‌ها هست از آنها رای می‌گیرند اما مر قانون می‌گوید 12 و یک دقیقه روز دیگری می‌شود و این موضوع هم باید در قانون اصلاح شود یا باید به 12 ختم شود و یا اگر قرار است رای بگیریم تبصره‌ای در قانون تعریف کنیم که اگر در پایان ساعت رای‌گیری افرادی حضور داشتند، اعضای شعب آنها را داخل بیاورند و درها را ببندند و رای آنها را بگیرند. 

نظر شما درباره طرحی که نمایندگان تحت عنوان اعاده اموال نامشروع مسئولان مطرح کردند، چیست؟

احمدی: اینکه با این شعار سرمایه‌گذار و کسی که می‌خواهد تولید ایجاد کند فراری دهیم و کسی که مسئول است را بترسانیم، درست نیست لذا اگر نیت این باشد کار اشتباهی است اما اینکه از کجا آورده‌اید مگر در کشور اجرا نمی‌شده؟ برخی دادگاه‌ها اصلا به همین دلیل برگزار شده است.

اصل اینکه باید جلوی فساد گرفته شود را قبول دارم اما اینکه همه را با یک چوب برانیم من در این مسئله گیر خواهم کرد. البته به عنوان یک شخص آماده هستم بگویم از روز اول تا الان و اینکه کجا بودم و کجا هستم را برای مردم بگویم و هیچ اشکالی هم ندارد، هر جایی هم که انحراف از معیار در زندگی من باشد باید نسبت به آن پاسخگو باشم ولی یادمان باشد به این بهانه به هم نریزیم که مردم فکر کنند همه مسئولان نظام مال حرامی در زندگی‌شان است.

باید قانون این طور باشد که اگر کسی درآمدی نامشروع، بادآورده و رانت داشته باشد، آن فرد عملکرد درستی نداشته ولی متاسفانه برخی موارد این طور عمل نمی‌کنیم. به هر حال دستگاه‌های نظارتی همواره حضور دارند، می‌شناسند و همه چیز معلوم است من با شفاف‌سازی موافق هستم و اگر مکانیزم بازدارنده‌ای باشد که من نوعی وارد درآمدهای نامشروع، بی‌ربط و آنچنانی نشوم، آن را قبول دارم.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار