سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد
یک دهه اخیر 150 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور طعمه حریق شد و نشان‌دهنده این است تغییر اقلیم آب و هوایی، افزایش درجه حرارت و دما، عوامل انسانی، سوءاستفاده سوداگران عرصه منابع طبیعی و سوءمدیریت در اطفاء حریق توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین عوامل در آتش‌سوزی منابع طبیعی در کشور است.
کد خبر: ۵۸۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 31 March 2018

به گزارش تابناک مازندران، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از سوختن سالانه 15 هزار هکتار از جنگل ها در آتش خبر داد.

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه همه ساله در اوایل فصل بهار شاهد افزایش دما و وزش باد هستیم که منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌ها بویژه شمال کشور می‌شود، اظهار کرد: در تعطیلات پیش‌رو بویژه روز طبیعت خانواده‌ها با حضور در جنگل‌ها اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و با بی‌احتیاطی در عرصه‌های جنگلی باعث آتش‌سوزی به منابع طبیعی ‌می‌شوند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی و سواستفاده‌گران از جنگل هم یکی دیگر از عوامل تخریب و آتش‌سوزی جنگل‌ها هستند که سازمان جنگل‌ها باید با همکاری محیط زیست، نیروهای مردمی که در حاشیه جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده زندگی می‌کنند تمامی عرصه‌های جنگلی را تحت کنترل خود قرار دهند و به صورت لحظه‌ای پایش داشته باشند و اجازه ندهند حریقی در عرصه منابع طبیعی صورت گیرد و در صورت بروز حریق در ساعات اولیه نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مردم خواست در روز سیزده فروردین در مکان‌هایی که احتمال حریق و آتش‌سوزی است آتش روشن نکنند و از موادغذایی آماده استفاده کنند.

شاعری افزود: اگر مردم در عرصه جنگلی آتش روشن می کنند حتما قبل از ترک آن منطقه از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

این مسؤول اضافه کرد: باید به مردم آموزش داده شود جنگل مکانی برای روشن کردن آتش نیست و در این فصل که درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند و برگ درختان و چوب‌های خشک آماده سوختن و آتش گرفتن هستند، آتش‌سوزی منجر به خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

شاعری با اعلام اینکه سالانه بیش از 15 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در کشور طعمه حریق می‌شود، بیان کرد: یک دهه اخیر 150 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور طعمه حریق شد و نشان‌دهنده این است تغییر اقلیم آب و هوایی، افزایش درجه حرارت و دما، عوامل انسانی، سوءاستفاده سوداگران عرصه منابع طبیعی و سوءمدیریت در اطفاء حریق توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین عوامل در آتش‌سوزی منابع طبیعی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی ایجاد حریق در عرصه های منابع طبیعی عوامل انسانی هستند که در این زمینه سازمان جنگل‌ها باید اطلاع رسانی و آموزش لازم را به مردم داشته باشد و از تجهیزات و امکانات پیشرفته برای اطفاء حریق استفاده کند، افزود: 80 درصد آتش‌سوزی‌های کشور تحت تاثیر عوامل انسانی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال‌های اخیر سوءمدیریت در اطفاء حریق در منابع طبیعی باعث گسترش آتش‌سوزی و از بین رفتن سطح وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی کشور شده است.

این مسؤول بیان کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در صورتیکه دولت لایحه جامع اطفاء حریق را تهیه و ارایه کند، به قید فوریت آن را به تصویب برساند.

شاعری اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد لایحه‌ای برای مقابله با آتش‌‌سوزی و اطفاء حریق به مجلس شورای اسلامی ارایه کند اما تاکنون وزارت جهاد کشاورزی این امر را عملیاتی نکرد و آتش‌سوزی‌هایی که شاهد آن هستیم بیانگر ضرورت تهیه و اجرای برنامه جامع برای اطفاء حریق در عرصه‌های منابع طبیعی است که امری اجتناب ناپذیر است.

شاعری با بیان اینکه سوءمدیریت سازمان جنگل‌ها باعث شد شاهد از بین رفتن سطح وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی باشیم، ادامه داد: در زمان اطفاء حریق از نیروهای مبتدی و تجهیزات قدیمی استفاده می شود و ساعت‌ها زمان برای خاموش کردن حریق سبب می‌شود خسارت گسترده‌ای به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار