وزیر نفت کشورمان در مصاحبه گفت ترامپ دلیل اصلی از دست رفتن فرصت برای شرکت های آمریکایی در ایران است.
کد خبر: ۵۸۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 07 April 2018

به گزارش تابناک : شرکت های آمریکایی امیدوار بودند که طبق توافق هسته ای مبادلات شان با ایران صورت بگیرد. اما تهدید ترامپ برای خروج از توافق هسته ای باعث شده این شرکت ها که طبق معافیت های وزارت خزانه داری آمریکا در ایران تجارت می کردند، دچار تردید شوند. 
وال استریت ژورنال ادامه داد: ترامپ گفته که(در صورت عدم اصلاح) از توافق هسته ای خارج خواهد شد. در هفته های اخیر نیز دو منتقد سرسخت توافق هسته ای یعنی مایک پمپئو را به عنوان وزیر خارجه و جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی به دولت خود اضافه کرده است. 
این روزنامه نوشت : تاکنون معافیت های وزارت خزانه داری آمریکا که شامل حال برخی از شرکت های کوچک تجاری آمریکا بوده، در معرض تهدید واقع نشده است. اما بسیاری از مالکان این شرکت ها به دنبال راهکارهایی هستند.
وزیر نفت ایران با اشاره مستقیم به ترامپ، به روزنامه وال استریت ژورنال گفت:'دلیل اصلی ازدست دادن فرصت شرکت های آمریکایی در این بازار شما هستید. اگر برای آمدن شرکت های آمریکایی به ایران آن ها را تحت فشار قرار ندهید، آمریکا می تواند با آمدن به ایران سود کند.'
مدیر شرکت آمریکایی «پیمنت وال» که در اقدامی ابتکاری سعی داشت در پسابرجام در سال 2016 به شبکه پرداخت بانکی ایران بپیوندد،گفت: فکر می کنم پتانسیل خوبی آنجاست و فکر می کنم ریسک بسیار بالایی نیز وجود دارد. نمی خواهم زندانی شوم، نمی خواهم شرکت من دچار مشکل شود.
روزنامه آمریکایی یادآور شد که ترس از تحریم ها و بررسی های موشکافانه مکرر در آینده، بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی را به حاشیه برد در زمانیکه شرکت خودروسازی رنو و پژو و شرکت بزرگ توتال فرانسه در ایران سرمایه گذاری کردند.
این روزنامه در پایان نوشت: مبادلات مستقیم بین ایران و آمریکا اندک بوده است. مجموع صادرات و واردات در سال گذشته 200 میلیون دلار بوده که با لغو ممنوعیت صادرات فرش ایرانی به آمریکا به دنبال توافق هسته ای، میزان مبادلات مقداری افزایش یافت. این ارقام شامل ارزش کل توافق های امضا شده پس از توافق هسته ای نیست.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 10 گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است و رئیس جمهوری آمریکا نیز برای آخرین بار روز 22 دی ماه سال گذشته تعلیق تحریم های ایران را امضا کرد و مدعی شد در صورتی که اصلاحات مد نظر او در خصوص بند غروب، تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می شود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در متن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت برعملکرد ایران شناسایی شده است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار