رشد اقتصاد جهانی در اواسط سال 2016 شروع شد و حالا گسترده‌تر و قوی‌تر شده است. گزارش چشم‌انداز جهانی سال 2018 که به تازگی از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر شده، نشان می‌دهد که اقتصادهای پیشرفته ظرفیت‌های رشد خود را امسال و سال آینده پیش از آن‌که سرعت آن‌ها کم شود، افزایش می‌دهند.
کد خبر: ۵۹۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 19 April 2018

به گزارش تابناک : از طرفی دیگر، اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور نیز امسال و سال آینده رشد خواهند کرد.  برای بیشتر کشورها، نرخ رشد فعلی چندان به طول نخواهد انجامید. سیاست گذاران باید از این فرصت برای تقویت رشد، پایداری بهتر و تأمین بهتر دولت هایشان برای مقابله با رکود بعدی استفاده کنند. گزارش چشم‌انداز جهانی 2018، به تفکیک در مورد شاخص‌های اقتصادی کشورها و مناطق مختلف جهان داده‌هایی را منتشر کرده است که مهم‌ترین آن نشان می‌دهد نرخ بیکاری در ایران در سال 2017، نسبت به 2016 کاهش یافته و در 2018 نیز بهبود اندکی خواهد داشت.
رشد اقتصادی
از نظر رشد اقتصادی، در کشورهای منطقه خاورمیانه ایران پس از پاکستان و مصر، سومین نرخ رشد سریع سال ۲۰۱۸ را در اختیار خواهد داشت. نرخ رشد این سه کشور به ترتیب ۵.۶، ۵.۲ و ۴ درصد پیش‌بینی شده است و کمترین نرخ رشد نیز به ترتیب متعلق به کویت، لبنان و عربستان خواهد بود. همچنین صندوق پیش‌بینی کرده است نرخ رشد ایران در سال ۲۰۱۹ هم همان ۴ درصد باقی بماند.
رشد اقتصاد جهانی در سال 2017، به میزان 3.8 درصد افزایش یافت و بازده قابل توجهی در تجارت جهانی رخ داد. این امر، بر اثرِ بهبود سرمایه‌گذاری در اقتصادهای پیشرفته، رشد قوی در اقتصادهای در حال ظهور آسیا، بهبود قابل ملاحظه در اقتصادهای در حال ظهور اروپا و نشانه‌هایی از بهبود در چندین کشور صادرکننده کالا رخ داد.  انتظار می‌رود که رشد اقتصاد جهانی امسال و سال بعد به 3.9 درصد افزایش یابد. بهبود جزئی در قیمت‌ها نیز شرایط را برای صادرات کالا بهتر خواهد کرد.
نرخ تورم
ایران هم چنین یکی از بالاترین رقم های مصرف کننده را دارد و پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۱ درصد برسد اما در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۵ درصد کاهش یابد. سودان با نرخ عجیب ۴۳.۵ درصدی و مصر با نرخ ۲۰.۱ درصد بالاترین نرخ بهای مصرف کننده را خواهند داشت. کمترین نرخ مصرف کننده سال ۲۰۱۸ نیز متعلق به رژیم صهیونیستی، مغرب و اردن با نرخ‌های ۰.۷ درصد، ۱.۴ درصد و۱.۵درصد خواهد بود. جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در سال 2017 به 9.9 درصد افزایش یافته است. نرخ تورم ایران برای سال 2016 میلادی 9 درصد برآورد شده است. به این ترتیب، ایران در سال 2017 در میان کشورهای  مورد بررسی در این گزارش به لحاظ تورم در جایگاه 22 قرار گرفته که نسبت به سال 2016 تغییری نکرده است. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، نرخ تورم ایران در سال 2018 به 12.1 درصد افزایش خواهد یافت. هرچه رتبه در این گزارش بیشتر باشد نشان‌دهنده تورم کمتر است و پرتورم‌ترین کشور در جایگاه نخست قرار دارد. ونزوئلا با 1087.5 درصد تورم در رتبه نخست قرار گرفته است. این کشور سال 2016 با تورم 254.3 درصدی در جایگاه دوم قرار داشت.
بالاترین تورم در بین کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۸ متعلق به ترکیه با ۱۱.۴درصد و رومانی با ۴.۷ درصد است و کمترین نرخ نیز متعلق به قبرس با ۰.۴ درصد و یونان با ۰.۷ درصد است.بالاترین نرخ تورم جهان در سال ۲۰۱۸ نیز متعلق به ونزوئلا خواهد بود که نرخ عجیب ۱۳۸۶۴.۶ درصد برای آن پیش‌بینی شده است.
نیروی کار
صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت نیروی کار در جهان نیز می‌نویسد:«بر خلاف شتاب رشد جمعیت در تمام اقتصادهای توسعه یافته طی دهه گذشته، میزان مشارکت نیروی کار مسیرهای گوناگونی  را نشان می‌دهد؛ مشارکت اقتصادی در میان زنان جوان و کارگران سالمند افزایش یافته، درحالی که در میان مردان جوان کاهش یافته است. در عین حال، پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند اتوماسیون نیز درحالی که برای کل اقتصاد سودمند است، بر میزان مشارکت اقتصادی نیروی کار اثر گذاشته است.»
بررسی این گزارش از نرخ بیکاری در ایران، همچنین نشان می‌دهد که میزان بیکاری کاهش یافته است. در سال 2016، نرخ بیکاری ایران 12.4درصد بود اما در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول در سال 2017، به 11.8 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2018 نیز به 11.7 درصد کاهش یابد. همچنین ایران در رتبه بندی جهانی از نظر بیشترین میزان بیکاری در حال حاضر در رتبه 17 قرار دارد. در سال گذشته، ایران در جایگاه نوزدهم قرار داشت اما علی رغم بهبود نمره به خاطر عملکرد بهتر سایر کشورها، دو رتبه نزول کرده است.
در بخش آخر گزارش چشم‌انداز جهانی 2018، درباره اقتصاد جهانی شده نیز آمده است:«تکنولوژی نکته کلیدی اساسی در بهبود درآمد و کیفیت زندگی است. به‌طور تاریخی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی در چند صنعت بزرگ متمرکز شده است. بنابراین، نحوه توزیع تکنولوژی درکشورهای مختلف، نشان می‌دهد که رشد اقتصادی جهان چطور تولید می‌شود و سهم کشورها در آن چقدر است. جهانی شدن نیز از طریق همین روند، تغییر کرده است؛ همراه با ادبیاتی که درباره اهمیت تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صحبت می‌کند.»

 

 

 

منبع : ایران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار