در سال 97، در آن چیزی که به تصویب رسیده، ظرفیت هایی وجود دارد که خیلی های آن برای بار اول ایجاد شده است و ما باید از ظرفیت ها استفاده کنیم. این ظرفیت ها باید به پول تبدیل شود و وارد دانشگاه شود.
کد خبر: ۵۹۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 28 April 2018

به گزارش تابناک مازندران، مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با بیان این که در بازدیدی که در دو مرحله از پروژه های دانشگاه مازندران داشتیم، واقعا احساس کردم که دکتر میرنیا و همکاران ایشان در حال انجام کار بزرگی هستند، گفت: دانشگاه مازندران، هم دانشگاه بزرگ و پر افتخاری است و با قدمت طولانی، چه از لحاظ بناها و هم از نظر قدمت علمی، جزو دانشگاه های خوب و دانشگاه هایی است که ظرفیت های بسیار زیادی در پیش رو دارد و هنوز هم که هنوز است با برنامه هایی که دکتر میرنیا دارد، می تواند بیش از پیش پیشرفت کند.

دکتر خادمی ادامه داد: ما در فعالیت ها و برنامه هایی که در پیش رو داریم، یکی از برنامه های مهم مان با کمک همکاران اداره کل طرح های عمرانی، تقویت مناطق و دبیران مناطق و اعطای اختیارات به این مناطق است، به خاطر آن که فکر می کنیم نباید همه چیز متمرکز در ستاد وزرات علوم باشد و علاوه بر اینکه شما مسوولیتی را به دبیر منطقه واگذار می کنید، اختیارات هم باید متناسب با آن واگذار شود.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت عتف به بحث سامانه طرح های عمرانی اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که این سامانه را تا آخر تیرماه فعال کنیم و اطلاعات در آن ثبت شود و این امر، نیاز به همکاری شما دارد.

دکتر خادمی به مبحث بودجه نیز اشاره کرده و اظهار داشت: سال گذشته تلاش های زیادی در گرفتن تخصیص ها انجام شد. در دو سال گذشته، متاسفانه برخلاف خیلی از سال های قبل که ما فکر می کردیم که هر موقع تخصیص می گیریم یعنی پول، اما این گونه نبود. دوستان ما در آخرین لحظات و روزهای سال 1396 فعال بودند و با پشتیبانی و کمک دانشگاه ها و روسای دانشگاه و معاونان شان، توانستیم این اعتبارات را به هر طریق دریافت کنیم.

وی افزود: اما در سال 97، در آن چیزی که به تصویب رسیده، ظرفیت هایی وجود دارد که خیلی های آن برای بار اول ایجاد شده است و ما باید از ظرفیت ها استفاده کنیم. این ظرفیت ها باید به پول تبدیل شود و وارد دانشگاه شود. برای اینکه این تخصیص ها نقد شود، دانشگاه باید چرخه و ساز و کار مناسب را جهت استفاده از آن تبصره به کار گیرد و این که در نهایت با حمایت ستاد وزارت علوم اقداماتی را انجام دهند که این منجر به نقدینگی شود و وارد دانشگاه ها شود شاید بتوان گفت که مهم ترین قسمت بحث بودجه، تصویب آن نیست، خیلی چیزها تصویب می شود اما پیگیری نمی شود که آن تصویب نهایتا تبدیل به نقد شود.

دکتر خادمی به لزوم شروع مطالعات بودجه 98 هم اشاره و خاطرنشان کرد: از همین الان باید مشخص شود که چه کارهایی می خواهیم انجام دهیم. هم نیاز به مشورت شما داریم و هم بحث مقاوم سازی مان مطرح است. بعضی از ساختمان های مان قدمتش به 50 سال و 60 سال می رسد. بنابراین خیلی از این ساختمان ها نیاز به مقاوم سازی دارند و ما باید کارهای مطالعاتیش را انجام دهیم، در سازمان برنامه، توجیهات را انجام دهیم و بودجه بگیریم و مقاوم سازی را شروع کنیم. متاسفانه در سال های گذشته بحث مقاوم سازی خیلی ضعیف بوده و باید آن را تقویت کنیم.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت عتف در ادامه به اتفاقات جدید بودجه سال 97 نیز اشاره کرده و گفت: در رابطه با بودجه سال 97 چند اتفاق افتاد. یکی اینکه برای اولین بار، ردیف 11 پارک از ردیف های متفرقه به ردیف های اصلی تغییر یافت و حدود 15.5 میلیارد بودجه پارک ها است. همچنین یک ردیف خاص به صورت ردیف های متمرکز ستاد تحت عنوان گوشه های فاخر گرفتیم. موضوع آن نیز این است که دانشگاه را فضایی به دستاوردها و مفاخر دانشگاه اختصاص دهد که شامل هویت دانشگاه و هویت فرهنگی ایرانی و اسلامی ما باشد و بسته به خصوصیات دانشگاه بتواند مفاخر ادبی، علمی و ... یا دستاوردهای علمی که داشته است را در آنجا معرفی کند. همچنین یک ردیف برای خوابگاه متاهلین گرفتیم. بند الف تبصره 9. که به صورت تسهیلات است، اما تسهیلات خوبی است. چون دوسال توقف دارد و بازپرداخت سود و کارمزدها را سازمان امور دانشجویان به عهده می گیرد. مورد دیگر این است که بند الف تبصره 5 اصلاح شد و امکان استفاده از اوراق برای مراکز پژوهشی هم ایجاد شد که قبلا برقرار نبود.خواهشم از دوستان این است که ما قبلا چون ملی بودیم فقط ساز و کارهای دریافت پول از دولت را بلد بودیم ولی الان باید ساز و کارهای استانی را هم بلد باشیم.

دکتر خادمی به موضوع مدیریت سبز در دانشگاه ها اشاره و ادامه داد: رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه مدیریت سبز در حال انجام است. دانشگاه هایی که در حوزه مدیریت سبز فعال تر باشند و اقدامات جدیدتری انجام دهند را حمایت خواهیم کرد و این یکی از شاخص هایی هست که در سال 97 با توجه به عملکرد سال گذشته، حمایت هایی در مدیریت سبز انجام می دهیم. همچنین یک برنامه 5 ساله برای بحث مدیریت سبز در دست تدوین است. برنامه های 5 ساله برای طرح های عمرانی. باید با همکاری شما باشد. هم در حوزه مدیریت سبز هم در حوزه طرح های عمرانی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار