برندسازی نیاز جدی محصولات صادراتی در مازندران است و به گفته کارشناسان بدون ان تحقق صادرات 3 میلیارد دلاری در این استان امکان پذیر نیست و باید اهمیت این موضوع برای فعالان این عرصه تبیین شود.
کد خبر: ۶۰۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ 08 May 2018

به گزارش تابناک : امروزه بدست آوردن بازار خارجی برای تولیدکنندگان بسیار سخت است اما سخت تر از آن ماندن در این بازارها است و این امر تنها با برندسازی محقق می شود و لذا دیگر تفاوت های جزیی در تعرفه های صادراتی، قیمت، ارزانی منابع در داخل یا وفور نیروی کار، ارزانی انرژی و یارانه های دولت تنها برای حفظ بازار و یا صادرات کافی نیست. 
هر چند قیمت در جهان مهم است اما برند نیز اگر بیشتر از آن مهم نباشد به همان اندازه در گسترش تولید و صادرات مهم بشمار می آید.
بسیاری از صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که برندسازی ارزش باور نکردنی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌آفریند و امروزه داشتن یک علامت تجاری ، یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
آنان معتقدند ، ماهیت برند در محصول نیست بلکه در ذهن مشتری است که این امکان را به یک صنعتگر می‌دهد تا با برندسازی قوی ارزآوری و توسعه صنعتی در بازارهای هدف و بازارهای داخلی را رقم بزند.
در حال حاضر جهان در تسخیر نام‌های تجاری است اما متاسفانه تاکنون اهمیت موضوع برند در اقتصاد و تولید کشور به نحو شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.
مازندران در سال های اخیر تلاش زیادی نموده است تا محصولات خود را به بازارهای کشور های منطقه حاشیه دریای خزر صادر نماید و در این راستا تا حدودی نیز به موفقیت هایی نائل آمده اما آنچه تاکنون در این زمینه صورت نگرفته ، برند سازی محصولات تولیدی این استان است.
اکنون که با برقراری تعرفه های ترجیحی زمینه لازم برای تصاحب بازار بزرگ اوراسیا بویژه روسیه در حال مهیا شدن است لازم است تا محصولات این استان با نام تجاری معتبری که همانا برند است در این بازار به شدت رقابتی حضور یابند تا در ابتدا زمینه ماندگاری و سپس تداوم در این بازار فراهم گردد. 
*لازمه تجارت جهانی داشتن برند کالا است 
کارشناس اقتصاد بین الملل برند سازی را لازمه حضور در بازار های جهانی دانست و گفت : هویت یک برند یا همان برندینگ مجموعه ای متشکل از اسم، لوگو، علامت یا مشخصه، طراحی، رنگ بندی و یا ترکیبی از آنهاست که برتری ها و خدمات هر تجارتی را هویت می بخشد. 
حسین ساعدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نتیجه حاصل از مطالعه برندهای موفق حاکی از آن است که در بیشتر موارد، روند شکل‌گیری برندها بر این منوال بوده که در ابتدا فعالیت هایشان را از سطح ملی آغاز کرده و پس از جلب اعتماد شهروندان و مشتریان بومی، با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش های نوین بازاریابی هویت واقعی خویش را به جهانیان معرفی نموده اند.
وی با بیان اینکه برندینگ در عمل تفاوت های یک شرکت را با شرکت های دیگر مشخص می کند ، اظهار داشت : سازمان توسعه تجارت ایران در راستای احیای ماده 2 آیین‌نامه سازماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مکلف شده علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف در راستای فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج برند و آموزش در سطح کشور نسبت به انتخاب ، معرفی و تشویق نام، نشان و برندهای تجاری برتر داخلی اقدام کند.
ساعدی به برخی از محدودیت هایی که بواسطه عدم برند سازی صحیح برای محصولات صادراتی ایجاد شد اشاره کرد و بیان داشت : بخش مهمی از کانال های توزیع جهانی، تمایل به همکاری با کالاهای بدون برند را ندارند چرا که با عرضه کالاهای بدون برند، تصویر و اعتبار آنها نزد مشتری هایشان، آسیب می بیند.
وی تصریح کرد : در هنگام صادرات کالاهای بدون برند ، اگر یک محموله از کالایی دچار مشکلی شود(آلودگی، عدم تطبیق با استانداردها،...)، این عیب به کل صادرات ایران از آن کالا تعمیم داده می شود. 
به گفته این کارشناس ، باید نگاه بلند مدت در فعالیت های تجاری داشته باشیم و تفکر بازارگرا را جایگزین تفکر تولید گرا کنیم.
وی یاد آور شد : باید برای موفقیت در برند سازی صادراتی، زیر ساخت های آن یعنی تولید انبوه، با کیفیت بالا و قیمت رقابتی فراهم گردد.
یک فعال اقتصادی که چند سالی است در بازار روسیه فعالیت می کند به خبرنگار ایرنا گفت : بزرگترین مرکـز عمده فروشی مـواد غذایی روسـیه و کل اروپا با مساحتی نزدیک به 90 هکتار در روسیه وجود دارد که سالانه 2 میلیون تن محصول در آن به فروش می رسد.
علی امینیان افزود : در ایـن مجموعـه تمامی اجـزای لازم بـرای حصـول موفقیـت از جملـه تـدارکات، حمـل و نقـل، تجـارت و ناوبـری مناسـب گرد هـم آمـده اند و تولیدکنندگان و عمده فروشان مختلف از تقریبا 26 کشور جهان و 52 منطقه روسیه محصولات خود را برای فروش در فود سیتی عرضه می کنند.
وی اظهار داشت : در این مرکز از نوع پوشش و چهره خندان فروشندگان گرفته تا بسته بندی و برند محصولات برای خریداران بسیار حائز اهمیت است و برای موفقیت باید با قدرت وارد شد.
امینیان به موقعیت تجار ایرانی در این مرکز تجاری اشاره کرد و خاطرنشان کرد : در اینجا برند یک محصول حرف نخست را می زند و اگر تجارت خرد ایران به جای حضور مستقیم در بازار کشور دوم، متحد شده و از طریق واسطه ای مطمئن یا برند وارد این بازار شوند آنوقت نتیجه بهتری کسب خواهند کرد.
به گفته این فعال اقتصادی ، در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته ، نماینده یک کارخانه کوچک یا شرکتی که خود تولید کننده نیز نیست و جنس را از مرجع خریداری کرده، به عنوان نماینده مستقل وارد بازار کشور هدف نمی شود.
وی تصریح کرد : با حمایت بهتر دولت از تجار با سیاستگذاری درست ، برند سازی محصولات ، اجازه ندادن به تجار خرد برای ورود مستقل به بازار های منطقه و کوتاه کردن دست واسطه ها می توان به موفقیت در بازار های منطقه اوراسیا امیدوار بود. 
یک کارشناس بازاریابی بین المللی نیز با بیان اینکه اهمیت داشتن برند برای کسب مزیت در بازارهای تجاری بر کسی پوشیده نیست ، گفت : با این وجود برند سازی در ایران هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده و طبق آمار منتشر شده، برندینگ ایران در بین کشورهای «منا» (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) در رتبه 71 قرار گرفته که اصلا رضایت‌بخش نیست.
پرهام جهانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هنوز فرهنگ برندسازی در کشور ما جای پای خود را محکم نکرده است و این امر باعث شده که تعداد برندهای ایرانی به‌سختی به عدد 50 برسند.
وی در مورد نقش و تاثیر برندسازی در رونق اقتصاد بخش کشاورزی ، اظهار داشت : برندسازی تاثیرگذار در بخش کشاورزی، در گرو تکمیل بودن زنجیره طراحی تولید، فرآوری، بازاریابی، فروش و صادرات است.
وی خاطرنشان کرد : تولیدکننده‌های خرد، نه‌ تنها توانایی کنترل کیفیت محصولات تولیدی و تولید به اندازه کافی را ندارند، بلکه سیستم مالی آن ها قادر به ایجاد و ساخت برند شناخته شده و محبوب نیست .
به گفته این کارشناس ، با ایجاد پایانه های صادراتی و ثبت شرکت های بزرگ صادراتی و برند سازی برای آنها می توان محصولات کشاورزی خرد تولید شده در مازندران را خریداری نمود و به راحتی در بازار های منطقه به فروش رساند. 
جهانشاهی یادآور شد : باید همزمان با تولید، بازار محصولات کشاورزی توسعه یابد چرا که تولید بدون بازار و تقاضا مفهومی نخواهد داشت.
استاندار مازندران اسفند ماه سال گذشته در جمع مدیران واحدهای صنعتی شهرستان آمل ، بر ضرورت برند سازی واحدهای تولیدی استان برای صادرات محصولات خود تاکید کرد و گفت : بسیاری از واحدهای تولیدی وصنعتی مازندران دارای توانمندی های بسیار بالایی هستند که با اهمیت و اولویت قائل شدن به امر برند سازی با توجه به میل واستقبال خوب بازارهای مناسبی که در کشورهای حاشیه دریای خزر، آسیای میانه و نیز کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد می توان بازارهای این کشورها را در اختیار گرفت.
محمد اسلامی افزود : اکنون برای بسیاری از محصولات کشاورزی مازندران از جمله برنج، مرکبات و دیگر محصولات باغی وگلخانه ای، لبنیات و محصولات برخی واحدهای صنعتی استان ظرفیت سازی های خوبی صورت گرفته و با ایجاد شهرک های صنفی که دراستان در حال شکل گیری است، می توان محصولات تولیدی در مازندران را با برند استان در مقیاس فرامنطقه ای صادرات کرد.
وی اظهار داشت : برای حضور دائمی در بازار داخلی، باید اعتماد مردم را جلب کرد و در فعالیت اقتصادی و بازار اگر به برند سازی و جلب اعتماد مشتری توجه ویژه نشود فرصت ها از دست خواهد رفت.
اسلامی، آنالیز و بررسی نقاط ضعف و قوت از وضعیت اقتصادی را مهم برشمرد و افزود: مدیران واحدهای تولیدی قبل از فعالیت کاری خود باید از سیاست، اقتصاد، جامعه و فناوری تحلیل داشته باشند و با بررسی همه جوانب امر، آماده تولید ورقابت در بازار شوند.
طبق اسناد موجود میزان کالایی که از استان مازندران به دیگر کشورها از جمله روسیه ، قزاقستان ، عراق ، امارات و آذربایجان صادر می شود در سالهای اخیر بیش از 500 میلیون دلار در سال بوده که با توجه به ظرفیت های موجود این رقم بسیارناچیزاست.
‌گل و گیاه ،‌کیوی ، مرکبات ، لبنیات و کنسانتره جزو کالاهایی است که از این استان به خارج از کشور صادر می شود.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار