مصرف منابع آبی در حوزه کشاورزی همگام با طبیعت ایران نیست
متاسفانه استان مازندران نیز مانند سایر استان‌های کشور درگیر تغییرات اقلیم شده و خشکسالی نیز بر این استان تاثیر گذار بوده است، به همین دلیل 20 درصد از تالاب میانکاله کاملا خشک شده است.
کد خبر: ۶۰۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸ 09 May 2018

به گزارش تابناک مازندران، حسین علی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفت: تغییرات اقلیم و خشکسالی بر استان مازندران تأثیرگذار بوده است و به همین دلیل 20 درصد از تالاب میانکاله کاملا خشک شده است. 

  مدیر کل محیط زیست استان مازندران در رابطه با توقف ساخت و سازهای اطراف تالاب میانکاله و جزیره آشوراده اظهار کرد:

تالاب میانکاله نیز مانند جزیره آشوراده شبه جزیره است که این تالاب از شمال به دریا، از شرق به کانال و از جنوب به خلیج گرگان محدود می‌شود. وی افزود: ساخت و ساز با مجوز در محدوده‌های محیط زیست ممنوع نیست، بلکه واگذاری اراضی در این مناطق ممنوع است. ابراهیمی تصریح کرد:

جزیره آشوراده نیز قسمتی از ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله است که در محدوده سیاسی استان گلستان و همچنین در محدوده یکپارچه استان مازندران قرار گرفته است و هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در کل ذخیره‌گاه ممنوع است و با آن برخورد خواهد شد. وی از آخرین وضعیت تالاب میانکاله نیز خبر داد و گفت:

متاسفانه استان مازندران نیز مانند سایر استان‌های کشور درگیر تغییرات اقلیم شده و خشکسالی نیز بر این استان تاثیر گذار بوده است، به همین دلیل 20 درصد از تالاب میانکاله کاملا خشک شده است. مدیر کل محیط زیست استان مازندران در ادامه افزود:

خشک شدن تالاب میانکاله علاوه بر تغییرات اقلیمی و کمبود نزولات آسمانی، به نبود مدیریت صحیح منابع آبی پیرامون تالاب به ویژه در ضلع جنوبی آن باز می‌گردد و همچنین به دلیل برداشت غیرمجاز از چاه‌ها و کشاورزی ناپایدار در منطقه، وضعیت این تالاب بحرانی است. وی افزود:

در استان مازندران به دلیل بارش‌های فراوان سدهای خاکی متعددی ساخته شده است و همچنین در بالادست تالاب میانکاله حدود 17 سد ساخته شده است که همین مسئله یکی از دلایل خشکی این تالاب است. ابراهیمی با بیان اینکه در مناطق شمالی کشور بیشترین منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت:

حدود 60 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران در بخش صنعت و 80 درصد نیز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. وی افزود: مصارف آبی در حوزه کشاورزی همگام با طبیعت ایران نیست، یعنی ما نتوانستم موضوع خشکسالی را با مصارف آبی سازگار کنیم

 گفتنی ست پیش از این ' لپو ' در حاشیه جنوبی دریای خزر و غرب تالاب میانکاله واقع در شرق مازندران در پی خشکسالی اخیر و برداشت بی رویه آب آن برای کشت برنج سرانجام به طور کامل خشک شد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار