معاون سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۵ درصدی ارزش صادرات در فرودین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر: ۶۰۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 10 May 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا مودودی، اظهار کرد: اگر نرخ ارز واقعی باشد، این موضوع به نفع تولید و تجارت خارجی خواهد بود. بر همین اساس چند سال است ما در این زمینه پیشنهاداتی را مطرح کرده ایم، اما تعیین نرخ ارز در صلاحیت کارشناسان بانک مرکزی و اقتصاددانان است و آنها باید نرخ واقعی را تعیین کنند و با توجه به اعلام رسمی این نرخ، انتظار این است که بازار به تدریج از التهاب خارج شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: مدتی است از سوی دولت تصمیماتی مبنی بر تک نرخی شدن ارز گرفته شده اما به نظر می‌رسد که عده ای سودجو همچنان تلاش در ایجاد التهاب در بازار دارند تا از این طریق سودهای سرشار، نامشروع و آسان تحصیل کنند.

وی یادآور شد: ثبت سفارش دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است و اگر فضای روانی حاکم بر بازار ارز، آرام شود، ارز با نرخ مصوب فعلی، می‌تواند جوابگوی فعالیت های تجاری باشد و همه نفع ببرند. گرچه ممکن است تفاوت قیمت در بازار رسمی و غیررسمی تجار را وسوسه کند اما در حاشیه بازار مولد، عده ای به دنبال آن هستند که با ایجاد جو روانی ارزش پول ملی را تضعیف کنند، بدون آنکه دغدغه تولید و تجارت داشته باشند. این تجربه در گذشته در کشورهای مختلف دنیا نیز تجربه شده و ما هم سوابق آن را در اقتصاد چهار دهه اخیر داریم.

مودودی تصریح کرد: در چنین شرایطی نباید اجازه دهیم عده ای که به دنبال کسب سود بادآورده، آسان و نامشروع هستند با سوار شدن بر موج هیجانات بازار و ایجاد جو روانی منفی به اهداف خود دست پیدا کنند. متأسفانه گاه دیده می شود که مردم نیز بر اساس دغدغه های فردی و نه منافع ملی، به گونه ای رفتار می کنند که در نهایت منجر به کاهش ارزش پول ملی و حصول این سودجویان به منابع سرشار می شوند و شاهد این امر، افزایش قیمت طلا و ارز است که با آنکه در دنیا قیمت جهانی طلا کاهش پیدا کرده است، اما روند قیمت ها در بازار داخلی ما، همچنان صعودی است.

وی ادامه داد: زمانی که برخی از صنایع دچار رکود می شوند، طبیعی است دلالانی که فضای بازار را ملتهب کرده اند و سود سرشار برده اند، دوباره تمایل پیدا می کنند تا با ایجاد التهابات روانی برای خود منفعت بیشتری ایجاد کنند و متأسفانه گاه مردم هم فریب این بازی مسموم را می خورند.

مودودی افزود: تجارت ما در فروردین ماه رشدی ۱۵ درصد را به لحاظ ارزشی نشان می دهد البته باید دید که در نهایت تحریم های جدید امریکا تا چه اندازه روی تصمیمات کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای هدف صادراتی ایران تأثیر بگذارد. به هر حال حتی در سال هایی که در اوج تحریم ها بودیم صادرات کالایی ما روندی صعودی داشته و حال نیز کشورهای مختلفی که به مواد اولیه و واسطه ای ما نیاز دارند، به دنبال تأمین آن از ایران خواهند بود و در نهایت ممکن است با تحریم های اخیر این کشورها در شرایط سخت تری قرار گیرند اما برای توسعه تجارت با آنها نیاز به مذاکره است.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در گذشته هم در چند مقطع تاریخی شاهد جهش نرخ ارز بوده ایم، گفت: یکی از عوامل مؤثری که باعث افزایش نرخ ارز شده، افزایش حجم نقدینگی دست مردم است. در حالی که اگر نقدینگی به جای بازارهای کاذب راهی بازارهای مولد شود و ما بتوانیم با اعمال تسهیلات ویژه و رفع موانع تولیدی راهکاری مؤثر برای هدایت سرمایه های سرگردان مردم پیدا کنیم، شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.

مودودی در پایان اظهار کرد: عده ای به دنبال آن هستند که با ترویج فضای ناامنی از آب گل آلود حداکثر ماهی را بگیرند اما ما باید با هوشیاری فضا را مدیریت کنیم و مردم اجازه ندهند که جو روانی ایجاد شده روی شرایط اقتصادی کشور تأثیر بگذارد، چرا که در نهایت همه ما چه دولت و چه مردم از این شرایط آسیب می بینیم.

در ماه‌های گذشته به دنبال نوسانات نرخ ارز دولت رقم ۴۲۰۰ تومان را به عنوان نرخ ارز اعلام کرد البته پس از این موضوع گاه گلایه‌هایی مبنی بر عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان مطرح می‌شد.

 

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار