ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت: حذف دلار و برداشتن خطر انحصاری بودن دلار آمریکا از جمله اهداف من است.
کد خبر: ۶۰۳۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ 10 May 2018

به گزارش تابناک : ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در شروع به کار دوره جدید ریاست جمهوری خود اعلام کرد که حذف دلار از اقتصاد روسیه به عنوان یکی از اهداف او است و خاطر نشان کرد که انحصاری بودن دلار خطرناک است.

این اظهارات پوتین به دنبال تلاش مسکو و پکن برای افزایش فروش دوجانبه نفت و همکاری های مالی به میان آمده است. رییس جمهور روسیه برداشته شدن خطر انحصاری بودن دلار را در قیمت گذاری نفت در بازار کالای جهانی خواستار شد.

وی گفت: سابقا به صورت ناپخته و خام رفتار می کردیم؛ اما اکنون شاهد آن هستیم که قوانین سازمان تجارت جهانی در اغلب موارد نقض می شود و محدودیت هایی به خاطر مسائل سیاست وضع می شوند که همان تحریم ها هستند؛ ضمن اینکه اغلب آنها در جهت از بین رفتن مزایای رقابتی بودن وضع می شوند.  

پوتین تصریح کرد محدودیت های جدید، به اصول تجارت جهانی خدشه وارد می کند و باعث می شود که انحصاری بودن دلار آمریکا برای بسیاری از مناطق خطرناک باشد. به گفته پوتین، دلار زدایی در جهت حفظ تمامیت روسیه باید یک اصل باشد. البته وی در صبحت های خود از ارز جایگزین سخنی به میان نیاورد.

در بحبوحه تحریم های آمریکا علیه روسیه، مناسبات بخش انرژی روسیه با چین در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است که منجر به آن شده تا روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین تبدیل شود.

در یکم ژانویه سال جاری میلادی هم دومین خط لوله برای واردات نفت خام منطقه سیبری شرقی روسیه-اقیانوس آرام شروع به پمپاژ نفت کرد که ظرفیت واردات نفت چین از روسیه را به ۳۰ میلیون متریک تن در سال افزایش می دهد؛ ضمن اینکه نخستن خط لوله صادرات نفت روسیه به چین از قسمت شرقی این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز به کار کرد.

در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی هم وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که برنامه انتشار اوراق یوآن به ارزش یک میلیارد دلار در بازار بورس داخلی روسیه در سال ۲۰۱۸ میلای را داریم. پیش از این هم رییس جمهور روسیه از ایده ایجاد صندوق سرمایه گذاری به یوآن، حمایت کرده بود؛ ایده ای که توسط صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و بانک توسط چین پیشنهاد داده شده بود.

همچنین در جولای ۲۰۱۷ میلادی این سازمان ها برای تاسیس صندوق مشترک ۶۸ میلیارد یوآنی (معادل تقریبا ۱۰ میلیارد دلار) موافقت کردند تا از این طریق به سرمایه گذاری های مستقیم که در چارچوب استراتژی «یک کمربند، یک جاده» است، کمک کند.

بر پایه این گزارش، دمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه هم به تازگی اعلام کرد که روسیه و چین در حال بررسی همکاری احتمالی بر روی ایجاد نظام های پرداخت ملی به ویژه ارتباط نظام پرداخت «میر» روسیه به سیستم پرداخت «یونین پِی» چین هستند.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار