به احتمال فراوان در هفته اول خرداد ماه نتیجه تلاش‌های باشگاه پرسپولیس برای فرار از محرومیت خود و باز کردن پنجره نقل و انتقالات تابستانی مشخص خواهد شد و دادگاه عالی ورزش(CAS) رای خود را اعلام می‌کند.
کد خبر: ۶۰۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 12 May 2018

به گزارش تابناک : به احتمال فراوان در هفته اول خرداد ماه نتیجه تلاش‌های باشگاه پرسپولیس برای فرار از محرومیت خود و باز کردن پنجره نقل و انتقالات تابستانی مشخص خواهد شد و دادگاه عالی ورزش(CAS) رای خود را اعلام می‌کند. در این میان موضع گیری اخیر گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس در این زمینه جالب به نظر می‌رسد. گرشاسبی اخیرا چند بار تاکید کرده با توجه به شرایط باشگاه پرسپولیس و هوادارانی که این تیم دارد دور از انصاف است که این محرومیت بخشیده نشود! یا در مصاحبه‌های دیگر ایشان بدین مساله تاکید کرده که در جلسه اخیری که ایشان و وکلای باشگاه در لوزان حضور داشته‌اند نمایندگان و قاضیان CAS با دیدن تصاویر و فیلم‌ بازی‌های پرسپولیس به وجد آمده‌اند و باورشان نمی‌شده این باشگاه این تعداد هوادار دارد!
روزبه وثق احمدی رییس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان خارجی فدراسیون فوتبال می‌گوید: «نظر من هم نظر شماست. از نظر حقوقی تیم کم‌طرفدار و پرطرفدار تفاوتی ندارد. ما در کلاس‌های حقوقی هم بارها شنیده‌ایم که تخلف مثل رد شدن از چراغ قرمز برای خودروی کم ارزش یا گرانقیمت فرقی نمی‌کند و تخلف انجام شده است. یعنی حالت بینابینی هم ندارد. حالا شاید این مساله از نظر روانی روی قاضی رسیدگی کننده تاثیر بگذارد که دارد درباره چه باشگاهی تصمیم می‌گیرد اما اینطور هم نیست که از دایره انصاف و عدالت بیرون بیاید. یعنی اینطور نباشد که اگر باشگاهی طرفدار نداشت به آن سخت بگیرد یا چنانچه پرطرفدار بود از تخلفش بگذرد. من فکر می‌کنم این را آقای گرشاسبی در کنار مضوع دفاع وکیل باشگاه‌شان مطرح کرده‌اند.»
آیا غیبت نماینده ریزه اسپور تاثیری در رای نهایی خواهد داشت؟ وثوق احمدی جواب می‌دهد: «واقعیت این است که فیفا در همه پرونده‌ها رویه‌ای را نشان داده که اگر طرف شکایتی انجام دهد و بعد صرفنظر کند این مساله تاثیر چندانی در رای نهایی ندارد. حالا نماینده باشگاه ترکیه‌ای با عدم حضورش در جلسه به نوعی رضایت خودش را از پرونده اعلام کرده و می‌خواهد گذشت باشگاهش را اعلام کند اما اگر طرف شکایت از حق خودش بگذرد تخلف ذی‌سبب نیست. باید دید تخلف صورت گرفته یا نه و اگر اصل موضوع محرز شده باشد مساله فوق تاثیری در رای نهایی نخواهد داشت.» حدود 100 پرونده از فوتبال ایران به دادگاه عالی ورزش رفته و تنها در یک مورد (شکایت باشگاه سپاهان از برونو سزار برزیلی و باشگاه اماراتی‌اش) رای به سود طرف ایرانی بوده. حالا هم پرسپولیس نمی‌تواند زیاد امیدوار باشد حتی به اینکه CAS بگوید حالا که بخشی از محرومیت را متحمل شدی بقیه را می‌بخشیم: «من چنین تصوری ندارم. اگر تخلفی صورت نگرفته باشد CAS رای را کنسل می‌کند و بقیه محرومیت بخشیده می‌شود اما اگر فیفا به این نتیجه رسیده باشد که تحریکی صورت گرفته گذشتن از مجازات باشگاه منتفی است.»
احمدرضا براتی رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال هم درباره اینکه آیا پرطرفدار بودن پرسپولیس تاثیری در رای CAS خواهد داشت یا نه می‌گوید: «بعید می‌دانم این چیزها تاثیری داشته باشد و در واقع محبوبیت باشگاه‌ها یا جایگاهی که آنها دارند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار نیست. بزرگتر از پرسپولیس ما بارسا و رئال مادرید هستند اما دیدید فیفا چطور پرونده آنها را نبست و به خاطر عدم رعایت مقررات از نقل و انتقالات محروم‌شان کرد. قطعا از نظر قانونی آنچه اهمیت دارد صرفا مقررات و مستندات ابراز شده توسط طرفین دعوی است و جایگاه تیم‌ها از نظر حقوقی اهمیتی ندارد. بدون شک بارسا، رئال و اتلتیکومادرید در تمام دنیا طرفدار دارند و از جایگاه بین‌المللی خوبی برخوردارند اما این چیزها باعث نمی‌شود از محرومیت در امان بمانند.» براتی درباره غیبت نماینده ریزه اسپور در جلسه اخیر CAS هم می‌گوید: «خیلی تاثیرگذار نیست از این جهت که محرومیت از نقل و انتقالات صرفا به خاطر شکایت ریزه اسپور نبوده بلکه به خاطر نقض مقررات فیفا بوده. در واقع برداشت فیفا این بوده که نقض قرارداد طارمی با ریزه اسپور در نتیجه تحریک باشگاه پرسپولیس بوده اما در مقررات بین‌المللی هست که اگر باشگاهی مقررات را نقض یا بازیکنی را تحریک کند مجازات می‌شود و این مجازات می‌تواند محرومیت از نقل و انتقالات باشد. فیفا به این نتیجه رسید که باشگاه پرسپولیس چنین تخلفی مرتکب شده و حالا حقوق فیفا مد نظر است نه باشگاه ریزه اسپور، پس رضایت طرف ترکیه‌ای تاثیر چندانی در رای نهایی ندارد.»

 

 

منبع : وانانیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار