شبکه استانی مازندران در رمضان دل‌ها را بهاری می‌کند.
کد خبر: ۶۰۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ 12 May 2018

به گزارش تابناک : ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است که فضیلت‌های زیادی برای آن ذکر شده‌است؛ زمان افطار و سحر این ماه، فرصتی مناسب برای نجواهای عاشقانه و عارفانه مومنانی است که دل در گروه حضرت دوست دارند و این زمان جلوه‌گاه کوچکی از این شور و نشاط و شعور دلدادگی به بارگاه الهی است. صدا و سیمای مازندران در این ایام روحانی و عرفانی در جهت اشاعه آئین و فرهنگ بومی مردم استان و نیز ایجاد فضای روحانی و معنوی برای مهمانان ضیافت الهی، برنامه‌های متنوع و معنوی به‌ویژه برای سحر و افطار تدارک دیده‍‌‌‌است. براین اساس مروری بر برنامه‌های مناسبتی پیش‌روی حوزه‌های صدا، سیما و خبر در ماه‌رمضان خواهیم داشت.

صدا:

بهاردل: عنوان برنامه ترکیبی نمایشی 30 قسمتی است، ویژه افطار به تهیه‌کنندگی محمد برجسته که از اول ماه‌مبارک رمضان به مدت 120 دقیقه به‌صورت زنده از آنتن صدای مازندران پخش خواهد شد. ارائه و پخش گزارش‌های موضوعی، گزارش‌های محلی از آداب و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان، جرعه‌ای از نهج‌البلاغه، تغذیه در رمضان، منتخب سخنان بزرگان در موضوعات اخلاقی، دل‌خونش و شعرخوانی شاعران آئینی و بومی‌سرای مازندرانی، چهره‌های قرآنی با نمونه تلاوت، آیه‌های زندگی (هربرنامه یک آیه و توضیح کوتاه درباره آن با توجه به موضوع برنامه)، پرسمان احکام(طرح سئوال احکام در قالب نمایش و پاسخ توسط کارشناس)، کارشناسی استادان دانشگاه و ائمه‌جمعه استان و تلفن‌ها و پیامک‌های مردم از جمله آیتم‌ها و موضوعات این برنامه عرفانی و معنوی است.

سجاده و سحر: عنوان ویژه برنامه سحری است که در30 برنامه 90 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی فرهاد قلی‌نژاد لحظات عرفانی و معنوی در سحرگاه ماه رمضان ایجاد خواهد کرد. سبک زندگی اسلامی براساس کتاب مفاتیح الحیات علامه جوادی آملی، درس‌هایی از نهج‌البلاغه، تفسیر دعای جوشن کبیر، در مکتب بزرگان (پخش کلام شخصیت‌های دینی درباره ارزش‌های ماه مبارک رمضان و فضایل اخلاقی)، همراهان سحر(گزارش از شاغلان شب، افراد نیازمند، خیران و نیکوکاران و...)، پخش مناجات مردم به زبان محلی، صحبت‌های کارشناسان استان درباره موضوع برنامه، تلفن‌ها و پیامک‌های مردمی و... از جمله بخش‌های این برنامه معنوی است.

مسابقه محلی پیشه کا: این مسابقه در30 برنامه60 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی رحمان قدمی هرروز از صدای استانی به‌صورت زنده پخش خواهد شد. از آیتم‌های این مسابقه، تولید چهار مسابقه محلی با حضور قاریان قرآن، متولیان مساجد، گروه‌های تواشیح و...) می باشد.

شب وصال: عنوان ویژه برنامه شب‌های قدر که در 3 برنامه 300دقیقه ای به‌طور زنده مراسم احیاء شب‌های قدر را در شهرهای استان پوشش می‌دهد.

تمنای وصال: 30 برنامه30 دقیقه‌ای ویژه اذان ظهر به تهیه‌کنندگی معصومه همتی و رمضان کریمی‌نیا درباره اهمیت طاعات و عبادات به ویژه نماز و طرح سئوالات شرعی و احکام مردم و پاسخ کارشناسان است.

همچنین پخش30 قسمت نمایش30 دقیقه‌ای با موضوع آموزه‌های وحی و داستان‌های قرآنی در نمایش «سی فراز از آسمان»، پخش30 سخنرانی 30 دقیقه‌ای از سخنرانان برجسته استان، انعکاس حضور مردم در راهپیمایی روز قدس در استان از برنامه «قبله اول» (ویژه راهپیمایی روز قدس) از جمله ویژه‌برنامه‌های مناسبتی این ماه است.

گفتنی است: در کنار این ویژه برنامه‌ها، برنامه‌های روتین رادیو همچون: صبح مازندران، روستا در مازندران، راه‌زندگی، شباهنگام، سال‌های جوانی و... هم به موضوع ماه مبارک رمضان خواهد پرداخت. برنامه‌های کوتاه تأمینی مانند: گل‌واژه‌های معرفت، یادمان نرود، شمیم وحی، قصص قرآنی،کلام بزرگان، یک جرعه معرفت و... هم در جدول پخش برنامه‌های ماه مبارک رمضان قرار خواهد گرفت.

استفاده از تصاویر ویژه ماه مبارک رمضان، پخش عکس‌های ارسالی مردم با موضوعات سفره‌های ساده افطار و سحر، نماز جماعت، کارهای خیر، فعالیت‌های مساجد، جمع‌خوانی قرآنی، نوجوانان، روزه اولی‌ها، اطعام روزه‌داران و... از جمله کارهایی هست که در ایام ماه مبارک رمضان از رادیونما به نمایش خواهد رفت.

سیما:

نان و ریحان: عنوان ویژه برنامه افطاری است به تهیه‌کنندگی رقیه یحیی‌زاده در 33 قسمت 80 دقیقه‌ای به كارگردانی فردین بیطرف با آیتم‌های مجری به همراه کارشناس مهمان، گزارش‌های موضوعی، مستند ویژه، نریشن و نیز سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) و با هدف تبیین و ارتقای دانش عمومی جامعه، جامعیت و کارآمدی معارف، احکام و ارزش‌های اسلامی با محوریت تبیین پاسخ‌های اسلام به نیازهای فردی و اجتماعی انسان امروز خصوصاً نسل جوان، تبیین و معرفی دیدگاه اسلامی نسبت به نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر انحراف‌های اخلاقی، اعتیاد، افزایش سن ازدواج، طلاق و تبعیض، اسراف و تجاوز به حقوق دیگران، ارتقای سطح تعلقات جامعه نسبت به اسلام و فرهنگ اسلامی با محوریت عرضه و معرفی جذابیت‌های زندگی دینی و آرامش و خوشبختی حاصل از آن، تبیین آثار و برکات پای بندی فرد و جامعه به احکام و ارزش های اسلامی روی آنتن سیمای مازندران خواهد رفت.

این برنامه موضوعاتی چون: مناجات‌خوانی، سبک زندگی قرآنی (همچون: صله‌رحم، همسایه‌داری، نشاط معنوی، فضیلت افطاری دادن بدون تجمل و افطاری ساده و...، روزه اولی‌ها،اکرام ایتام و یتیم‌نوازی، فضیلت‌های اخلاقی در ماه مبارک رمضان (مثل: پرهیز از دروغ‌گویی و غیبت و تملق و گذشت و...)، روزه و رمضان در آیینه شعر پارسی و مازندرانی، توجه ویژه به نسل جوان، وفات حضرت خدیجه (دهم ماه رمضان)، ویژگی‌های شخصیت والای امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت، درس‌هایی از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، تلاوت قرآن به‌خصوص فضیلت آن در ماه مبارک رمضان و نزول قرآن، مسجد و رمضان (انس مردم با مسجد خصوصاً در ماه رمضان) معرفی چهره‌های موفق قرآنی، اجتماعی و مردمی، نتایج حاصله از روزه‌داری و بهره گیری آن در تمام ماه‌های سال، مناسبت‌ها درماه رمضان و... را در دست اجرای خود دارد.

به وقت وصل: ویژه برنامه سحری است در 30 برنامه80 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی احمد عطاریه و رقیه احمدزاده عالمی و نویسندگی محمدعلی رضاپور مناجات، بیانات مقام معظم رهبری، گزارش موضوعی، نکته‌های قرآنی، معرفی چهرههای آسمانی، داستانک و شعرخوانی، با هدف تعمیق و ارتقاء معرفت و ایمان روشن‌بینانه به اخلاق فاضله و رفتار دینی خالصانه آحاد جامعه و حفظ و اعتلای فرهنگ هویت ایرانی اسلامی، ریشهدار کردن شناخت و باور عمومی به ارزش‌ها و بنیانهای فکری اسلامی و محوریت ترغیب جامعه به تبعیت از روش وحی، آموزش و ترویج آداب صحیح زیارت و توسل به خداوند و ائمه معصومین از جمله آیتم‌هایی است که در سحرگاه ماه رمضان برروی آنتن سیمای مازندران خواهد رفت.

گفتنی است: با توجه به مناسبتهای ملی و مذهبی در ماه مبارک رمضان، همچون 15رمضان (میلاد امام حسن مجتبی(ع))، 17 رمضان معراج رسول اکرم(ص) ، 14 خرداد مناسبت رحلت حضرت امام‌خمینی(ره)، قیام 15خرداد، 18 خرداد روز جهانی قدس و شبهای قدر به طور ویژه به این موضوعات پرداخته خواهد شد.

ضیافت وحی(ترتیل): 30 برنامه70 دقیقه‌ای است که ترتیل قرآن کریم به صورت زنده به تهیه‌کنندگی مجید آهنگری و کارگردانی سید مهدی بوی افراز از آنتن سیما پخش خواهد شد.

 

اطلاعات و اخبار:

واحد اطلاعات و اخبار مرکز نیز دراین ماه با تولید و پخش گزارش‌های مردمی همچون: غبار روبی مساجد، استقبال از ماه رمضان، ماه رمضان فرصت رفع کدورت‌ها درجهت استحکام پیمان اخوت بین مردم، ماه رمضان فرصت قناعت و انفاق، ماه رمضان فرصت کمک به همنوعان یا دستگیری از محرومان (2 گزارش)، ماه رمضان حفظ سنت‌ها با حضور کارشناسان مربوطه، گزارش خبری ویژه شب‌های قدر، ارائه گزارش‌های خبری مناسبتی دررابطه با 14 و 15 خرداد، گزارش تکریم و اکرام به به‌مناست میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، گزارش ویژه عیدفطر، گزارش خداحافظ ماه رمضان، تولید و پخش گزارش معنوی دررابطه با بحث بندگی همراه با آرامش قلبها، تولید و پخش گزارش با عنوان ماه رمضان فرصت خوبی برای برنامه‌ریزی در مدیریت زمان و پخش گفتگوی ویژه خبری درباره تنظیم بازار در ماه رمضان (بحث اقلام ماه رمضان) با حضور آقای پورمحمدی (رئس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران) به مدت 20 دقیقه سهم خود را در ترویج فرهنگ بومی مازندران در ماه رمضان ایفا خواهد کرد.

 
 
 
 
منبع : تیترامروز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار