رییس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل که در واکنش به خروج آمریکا از برجام تهیه شده به هیات رییسه تقدیم شد.
کد خبر: ۶۰۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 12 May 2018

به گزارش تابناک : حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در این رابطه گفت: طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل با ۱۰۰ امضا تقدیم شد و نمایندگانی که هنوز این طرح را امضا نکرده اند، می توانند به معاونت قوانین مجلس مراجعه کنند. طرح الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل روز یکشنبه چاپ می شود و در نوبت بررسی طرح های دو فوریتی قرار می گیرد.
رییس کمیته هسته ای مجلس یادآور شد: براساس این طرح دولت موظف می‌شود تضمین‌های لازم را از اروپایی‌ها و اعضای ۱+۵ بجز آمریکا اتخاذ کند، البته این تضمین‌ها باید کامل و جامع باشد، همچنین در این طرح تاکید شده مذاکرات با اروپایی‌ها نباید بیش از یک ماه زمان ببرد.
ذوالنوری تصریح کرد: بر اساس این طرح، اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند یا اگر تضمین دادند و آن را نقض کردند، دولت می‌تواند چرخه کامل سوخت را شروع کند. ما در این طرح دولت را موظف کردیم در صورت تضمین ندادن اروپایی ها غنی‌سازی اورانیوم را به ظرفیتی به بیش از ۱۹۰ هزار سو افزایش دهد.
گزارش چهارم کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام تصویب می شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درمورد گزارش چهارم این کمیسیون در مورد برجام گفت: گزارش چهارم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که بر اساس گزارش هفتم و هشتم وزارت امور خارجه تهیه و در کمیته هسته ای تصویب شده بود، هم اکنون در مرحله تصویب است.
ذوالنوری افزود: این گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا روز خروج آمریکا از برجام است و اگر اتحادیه اروپا و ۱+۵ در مسیر برجام باقی ماندند و تضمین های لازم را برای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند، ما گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را تهیه می کنیم و گرنه این گزارش پایان گزارش های ما در این کمیسیون خواهد بود.
وی یادآور شد: این گزارش در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی و تصویب می شود، اگر اروپایی ها همراهی لازم را نداشته باشند، این گزارش آخر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهد بود.دولت مذاکرات سه هفته ای با اروپایی ها خواهد داشت که بعد از این موضوع مشخص خواهد شد.
ذوالنوری همچنین اظهار کرد: پیش بینی ما این است که آن‌ها تضمین های عملی قابل اتکا به ایران نخواهند داد؛ به دلیل این که اروپا حدود هزار میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با آمریکا دارد و با کشور ما سالانه حدود ۱۵میلیارد دلار مبادلات دارد، یقینا آن‌ها با تقابل با آمریکا برای خود هزینه ایجاد نمی کنند.

 

 

منبع:ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار