خبرگزاری تسنیم به بررسی سوابق ۱۳ جاسوس و مدیر دو تابعیتی که در گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از آنها نام برده شده است، پرداخته است.
کد خبر: ۶۰۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 14 May 2018
گزارش: 13 جاسوس و مدیر دوتابعیتی را بهتر بشناسید + سوابق و عکس

به گزارش تسنیم، گزارش تحقیق‌  و‌تفحص از مسئولان دوتابعیتی‌ و دارای «گرین کارت» در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 23 اردیبهشت) منتشر شد و قرار است در روزهای آینده در صحن پارلمان قرائت شود.

این گزارش حاصل یک سال تلاش هیئت تحقیق و تفحص، به خصوص کارشناسان زبده حقوقی و امنیتی است که در قالب 33 صفحه متن گزارش، 40 صفحه پیوست به همراه ضمائم (کلیه مکاتبات تیم تحقیق و تفحص با دستگاه‌ها و سازمان‌ها) تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده است.

تهیه کنندگان این گزارش با قدردانی از همراهی و مساعدت سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضاییه، دادستان کل کشور، فرماندهی ناجا، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها و نهادهای، از مسامحه وزارت اطلاعات درباره معرفی مدیران دو تابعیتی هم انتقاد کرده‌اند.

در این گزارش که به وجود 210 مدیر دو تابعیتی اشاره شده، از چندین چهره‌ دو تابعیتی و دارای گرین کارت نیز نام برده شده که برخی از آنها در گذشته مسئولیت داشته و شماری دیگر در پوشش‌های مختلف از کشور جاسوسی کرده‌اند.

در گزارش زیر به معرفی کوتاهی از چهره‌هایی که در این گزارش از آنها نام برده شده، پرداخته ایم:

1- محمد جعفر محلاتی

محمد جعفر محلاتی زادهٔ 1331 در تهران دارای لیسانس اقتصاد از دانشگاه ملی ایران، کارشناسی اقتصاد از دانشگاه اورگن و مدرک مهندسی از دانشگاه کانزاس است. او در سال 1378 دکترای مطالعات اسلامی را از دانشگاه مک گیل دریافت کرد. او در دانشگاه‌هائی چون کلمبیا، پرینستون، ییل و جورج تاون در زمینهٔ جهان اسلام تدریس کرده‌ است. محلاتی برادر همسر دکتر سید حسین مدرسی طباطبایی، استاد دانشگاه پرینستون است و از  چند سال پیش به آمریکا پناهنده شد و هم اکنون جزو مشاوران دستگاه سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه و ایران به حساب می آید.

محلاتی از سال  1367 تا 1368 سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود و همچنین در مذاکرات قطعنامه 598 به عنوان مدیر وقت امور بین الملل وزارت خارجه حضور داشت. او پس از بازگشت به ایران در فرودگاه توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شد.او در سال 1366 در حین مذاکرات مربوط به قطعنامه 598 به همراه تعدادی از هیئت دیپلماتیک کشور در نیویورک کوشیدند تا با از کار انداختن حسگرها و منابع ورودی وزارت امورخارجه اجماعی جهانی علیه ایران به وجود آورند.

وی در سال 2000 به مؤسسه خاورمیانه Middle East Institute رفت و  همزمان بنیاد فرهنگی ILEX را به همراه یک زن امریکایی دیگر تأسیس کرد تا بیشتر از بودجه‌هایی که دولت آمریکا برای سرنگونی جمهوری اسلامی مصوب می‌کند، استفاده کند.

محلاتی هم‌ اکنون دانشور دانشکدهٔ مطالعات اسلامی کالج ابرلین و از امنای بنیاد ایلکس است.



2- سید حسین موسویان

سید حسین موسویان زاده زاده  1336 در کاشان، دیپلمات، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق کشورمان و از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه است.

موسویان در دولت هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان و در دولت اصلاحات معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی (حسن روحانی) و عضو هیئت مذاکرات هسته‌ای ایران بود و در سال 1386 در حالی‌که معاونت مرکز تحقیقات استراتژیک را به عهده داشت بازداشت شد. او در 20 فروردین 1387 در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اخلال در امنیت ملی» مجرم شناخته شده و براساس ماده 507  قانون مجازات اسلامی به دو سال حبس تعلیقی و 5 سال محرومیت از خدمات دولتی محروم شد.

وی پس از گذراندن دوران محکومیت و در سال 1392 به آمریکا سفر کرد و هم‌اکنون در دانشگاه پرینستون به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کند.



3- سیروس ناصری

سیروس ناصری نمایندهٔ ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو و عضو تیم ایرانی مذاکرات قطعنامهٔ 598 بود وی در دولت اصلاحات نیز  از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان بوده است.

ناصری زمانی که نایب رئیس هیئت مدیرهٔ شرکت کیش اورینتال بود با اتهام دریافت رشوه به مبلغ 500 هزار دلار در قراردادهای نفتی مواجه شد که پس از بررسی‌ها وی از این اتهام تبرئه شد اما  پس از افشاگری علی زاکانی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای  در خصوص سیروس ناصری و حسین فریدون و همچنین نامه پیگیری 4 نماینده مجلس در اینباره به رئیس جمهور، در بهمن ماه سال 94 و ارائه اسناد به دستگاه قضایی حکم بازداشت سیروس ناصری به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" صادر شد وی هم‌اکنون شهروندی کشور اتریش را دارد و  مقیم انگلستان است.



4 و 5- کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری

کارن وفاداری یک  زرتشتی دو تابعیتیِ "ایرانی ـ امریکایی"  است که در بهمن ماه سال 96  به جُرم قاچاق و فروش مشروبات الکلی و ایجاد مرکز فحشا (و همچنین به اتهام ارتباط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه) محکوم  به 27 سال حبس، شلاق و مصادره اموال شد. همسر وی (آفرین نیساری) نیز به علت مشارکت و همکاری در جرم، به 16 سال حبس محکوم شد.

در گزارشی که اخیراً هیئت تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی و دارای گرین در مجلس منتشر شده است اشاره شده که کارن وفاداری و همسرش پروژه نفوذ فرهنگی را در کشور دنبال می‌کرده‌اند.



6 - جیسون رضائیان

جیسون رضاییان زادهٔ 15 اسفند 1354خبرنگار نشریه واشنگتن پست آمریکا و دارای تابعیت ایرانی – آمریکایی است که از سال 2012 برای این نشریه در ایران کار می‌کرد. دوم مرداد سال 93 مقارن با 22 ژوئیه 2014 بود که روزنامه واشنگتن پست خبر بازداشت وی را  به همراه همسرش یگانه صالحی و یک عکاس دیگر منتشر کرد.

مهمترین اتهامات رضائیان، نفوذ در اماکن مهم دولتی افشا برنامه‌های "ضد تحریمی ایران" از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه‌ هسته‌ای ایران عنوان شد.

پس از 18  ماه از بازداشت، جیسون رضاییان 26 دی ماه سال 94  به همراه 3 زندانی آمریکایی دیگر آزاد شدند.

در گزارش هیئت تحقیق و تفحص از مسئولان دو تابعیتی که اخیراً در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آمده است که رضائیان در سطح عالی‌ترین مقام اجرایی کشور نیز نفوذ پیدا کرد بود.



7 - هما هودفر

هودفر متولد 1329 در تهران، بعد از کسب لیسانس از دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. او قبل از آنکه برای تحصیل در مقطع دکتری و زندگی به کانادا مهاجرت کند، مدتی را هم در مصر تحصیل کرد وی  استاد بازنشستهٔ رشتهٔ انسان‌شناسی در دانشگاه کونکوردیای کانادا است که دارای تابعیت ایرانی و شهروندی کانادا و ایرلند است.

هودفر از اعضای موسس سازمان « زنانی که تحت قوانین اسلامی زندگی می‌کنند » (ولومل / ولوم Women Living Under Muslim Laws ) یک شبکه همبستگی بین المللی برای فمینیست‌های سراسر دنیای اسلام در سال 1984 بود. او هم اکنون هم عضو ارشد این سازمان محسوب می‌شود. در در سیاست‌های این بنیاد هلندی تاکید شده است که برنامه ها و کمپین‌های آن باید مبتنی بر قداست‌زدایی از دین و قوانین مذهبی، تأکید بر تسلط و اختیار زنان بر بدن و جنسیت خود برای برگزیدن تجرد، حفظ برابری جنسیتی و تلاش برای تغییر قوانین دینی بر همین مبنا باشد.

وی در 17  خرداد 1395  در تهران به اتهام «همکاری با یک دولت خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او پیشتر نیز در اسفند 1394  بازداشت شده بود البته هودفر پس از 112 روز بازداشت آزاد و به کانادا سفر کرد.



8 - امیر حکمتی

امیر میرزا حکمتی زاده زاده   1983 در فلگستف، آریزونا یک شهروند  آمریکایی ایرانی‌تبار است که به اتهام جاسوسی برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در تاریخ 16  آذر 1390 از سوی وزارت اطلاعات  دستگیر شد.

 در تاریخ 27  آذر 1390 نیز اعتراف تلویزیونی وی از رسانه ملی پخش شد  وی در زمان دستگیری سابقه عضویت در تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا را نیز داشت او ابتدا به اعدام و سپس به ده سال زندان محکوم گردید و سرانجام پس از چهار سال از زندان آزاد شد و پس از آزادی به مریکا سفر کرد.



9 - سعید عابدینی

او یک کشیش اونجلیکال مسیحی ایرانی‌آمریکایی است که در تابستان سال 2012  به اتهام تضعیف امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغ مسیحیت بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد و در 27  ژانویه 2013  بنابه گزارش‌ها به اعدام و پس از تخفیف مجازات به هشت سال زندان محکوم، اما دو سال بعد از زندان آزاد شد و پس از آن به آمریکا سفر کرد.

بر اساس این گزارش سعید عابدینی در سال 2007  نیز در آمریکا به حبس تعلیقی سه‌ماهه به جرم خشونت خانگی محکوم شده بود.



10 - محمود رضا خاوری

محمودرضا خاوری زاده 1331 در خرم‌آباد متهم اختلاس 3  هزار میلیارد تومانی است. محمودرضا خاوری که مدیر عامل بانک ملی ایران بود در هفته اول مهر 1390 به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت.

خاوری از سوی دادگاه انقلاب ایران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به 20  سال حبس و بابت دریافت رشوه به 10  سال حبس محکوم شده‌است.



11 و 12- سیامک و محمدباقر نمازی

محمد باقر نمازی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  استاندار خوزستان و معاونت امور محلی و عمران شهری وزارت کشور را بر عهده داشت، وی پس از انقلاب نماینده صندوق کودکان ملل متحد در کشورهای سومالی، کنیا و مصر بود.

نمازی در سال 1983 به آمریکا مهاجرت کرد و دارای شهروندی این کشور است. او دو پسر به نامهای بابک و سیامک دارد.

باقر نمازی در 24 فوریه 2016  و پس از بازگشت به ایران، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و به 10  سال حبس محکوم شد. سیامک نمازی که فرزند محمد باقر نمازی است نیز فعال اقتصادی و مدیر بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت پترولیوم بود. به گفته رسانه‌ها، سیامک و محمد باقر نمازی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با دولت آمریکا، به 10 سال حبس محکوم شدند.




13_ عبدالرسول دری اصفهانی

عبدالرسول دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام است که  مرداد ماه 95 به اتهام جاسوسی دستگیر شد. 

وی قبل از انقلاب با کمیته خزانه داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته‌است. دری اصفهانی پس از انقلاب، در وزارت دفاع ایران استخدام و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا شد.  هنگامی که وزارت دفاع مطلع می‌شود که محاکم و دعاوی بین ایران و آمریکا، به رغم مستندات و مدارک قوی، به علت عدم ارائه دفاعیات، رای به نفع آمریکا داد، از وزارت دفاع اخراج شد و به کانادا می‌رود و تابعیت این کشور را اخذ می‌کند.

طبف گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دوتابعیتی‌ها، دری اصفهانی در اعترافات خود بعد از دستگیری به صراحت عنوان داشته است که نمایندگی شرکت PWC مستقر در امارات از وی خواسته است تا افراد مطمئنی را جهت همکاری با این موسسه به آن معرفی نمایند که ترجیحاً تابعیت مضاعف داشته باشند که وی نیز دو نفر به نام‌های فریده شیرازی و مشکان مشکور (تبعه فرانسه و از مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در توافق برجام) را به آنها معرفی نموده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار