مدیر کل اداره شیلات استان مازندران از تولید 58 هزار و 348 تن کپور ماهی پرورشی از سوی پرورش دهندگان ماهیان گرمابی استان طی سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۰۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 15 May 2018

به گزارش تابناک : محمد ولی زاده اظهار داشت:  مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی، نيروي كارآمد، متخصص، آبزي پروران باتجربه و ماهر يكي از مناطق مستعد پرورش انواع ماهیان گرم آبی بوده و جايگاه ويژه اي در آبزي پروري كشور دارد.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران ادامه داد: تولید کپور ماهیان پرورشی درمازندران در یک دهه گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است به نحوی که میزان تولید انواع کپور ماهیان از 22 هزار و 224 تن در سال 87 به رقم 58 هزار و 348 تن در سال 96 رسیده است.
وی با اشاره به کسب مقام نخست در تولید کپور ماهیان درچند  سال گذشته در سطح کشور از سوی پرورش دهندگان استان مازندران، بیان داشت: منابع تولید کپور ماهیان پرورشی در استان مازندران شامل آب بندان ها، مزارع پرورش ماهیان گرم آبی، پرورش ماهیان گرم آبی در پشت سدهای خاکی و پرورش متراکم کپور معمولی است.
این مقام مسئول در شیلات استان مازندران عنوان کرد: بیشترین میزان تولید کپور ماهیان در 569 قطعه آببندان به میزان 40 هزار و 328  تن صورت گرفته که این مبین اهمیت و نقش اقتصادی مهم آببندان ها از طریق ایجاد اشتغال و درآمد علاوه بر تاثیرات زیست محیطی آنها در استان است.
وی در ادامه گفته های خود بازسازی و مرمت آببندان های بازسازی نشده استان با استفاده از تسهيلات ارزان قيمت در حدود سه هزار و 900 هکتار را از جمله مهمترین عوامل در راستای توسعه پایدار پرورش کپور ماهیان اعلام کرد.
ولی زاده عنوان کرد: استفاده از تكنولو‍ژي هاي نوين آبزي پروري در مراکز گرم آبی از طریق اجرای سیستم  های مکانیزاسیون، تولید محصولات رقابتی،  با کیفیت، صادرات محور،  توجه ویژه به بازار و فروش محصولات تولیدی با محوریت صادرات به خارج از استان و نیز به سایر کشورها را از دیگر عوامل موثر در توسعه پايدار پرورش كپور ماهيان دانست.
به گفته مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، درحال حاضر در سه هزار و 18 مرکز آبزی پروری با اشتغال چهار هزار نفر آبزی پرور مشغول فعالیت هستند که گردش ریالی تولیدات آبزیان در این بخش در سال جاری سه هزار و 500 میلیارد ریال بوده است.          
وی خاطرنشان ساخت: براساس آمار موجود در استان مازندران، 650  قطعه آببندان با وسعت بیش از 16 هزار هکتار و حجم ذخیره آبی معادل 350میلیون متر مکعب وجود دارد که در سال های گذشته تنها به منظور تأمین آب زراعی مورد استفاده قرار می گرفت.
وی ادامه داد: در سال های اخیر با اجرای پروژه اصلاح، مرمت، بازسازی و افزایش حجم ذخیره آبی، آببندان‌ها علاوه بر مصارف زراعی در پرورش ماهی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
این مقام مسئول در شیلات استان مازندران تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود حدود سه هزار و 983 هکتار  از آببندان هاي استان هنوز بازسازي و لايروبي نشده و غير فعال هستند که درصورت بازسازي و مرمت آببندان ها علاوه بر افزايش حجم آبگيري آببندان ها، سالانه حدود 11 هزار تن از انواع ماهيان گرم آبي توليد و باعث ايجاد اشتغال براي 780 نفر در مناطق روستايي خواهد شد.
ولی زاده، تأمین آب مورد نیاز زراعی برای اراضی پایین دست آببندان ها،  تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه از طریق تولید انواع ماهیان گرم آبی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، انجام کارهای عمرانی و زیربنایی در روستاها از محل اجاره آببندان ها، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و استان های دیگر را از جمله مزایای تولید آبزیان درآببندان های استان مازندران اعلام کرد.
وی اذعان داشت: تولید 40 هزار و 328 تن از انواع ماهیان گرم آبی در آببندان های بازسازی شده با گردش اقتصادی بالغ بر دو هزار و 400 میلیارد ریال و و نیز ایجاد اشتغال مولد برای دو هزار و 680  نفر به صورت مستقیم و پنج هزار و 360  نفر  بصورت غیر مستقیم، نتیجه تلاش آبزی پروران مازندران در بخش تولید ماهیان گرمابی است.
 

 

 

 

منبع : مانا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار