پس از انعقاد توافقنامه میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا، ارمنستان به پلی ارتباطی میان ایران و این اتحادیه تبدیل شده است. این توافق فرصت های جدیدی را در راستای منافع دو طرف ایجاد می کند.
کد خبر: ۶۰۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 20 May 2018

به گزارش تابناک : ارمنستان به عنوان تنها عضو منطقه قفقاز در اتحادیه اقتصادی اورآسیا خود را در جایگاه یک شریک تجاری با ایران از طریق یک منطقه تجارت آزاد در مرز جنوبی اش قرار داده است.
توافق نامه جدید میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا 17 مه ( پنج شنبه) در آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد و برای سه سال آینده دارای اعتبار است. این توافق نامه مسیر را برای عضویت دائم ایران در این اتحادیه هموار می کند. براساس این توافقنامه عوارض گمرکی در تجارت ایران با روسیه و اعضای اتحادیه اورآسیا لغو می شوند.
نیکول پاشینیان نخست وزیر جدید ارمنستان به سرعت حصول این توافق را مورد تحسین قرار داده و از آن به عنوان امتیازی برای کشورش یاد کرد. 
وی گفت: امیدواریم که این توافقنامه منجر به رونق روابط تجاری ما با ایران شود. این توافق فرصت هایی را ایجاد می کند و ما امیدواریم از این فرصت ها به بهترین شکل بهره ببریم.
ارتسویک میناسیان وزیر امور توسعه اقتصادی ارمنستان نیز تصریح کرد که این توافق به ارمنستان اجازه می دهد به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم میان ایران و بازار بزرگ تر اورآسیا فعالیت کند. 
منطقه آزاد تجاری 'مغری' که در مرز ارمنستان با ایران ایجاد شده، بخش مهمی از راهبرد اقتصادی این کشور منطقه قفقاز به حساب می آید.
اورآسیا نت در ادامه تصریح کرد: توافق نامه آستانه در حالی با حضور ایران امضا شد که چند روز پیش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کشورش را از برجام خارج کرد.
همچنین تارنمای رادیو عمومی ارمنستان در گزارشی عنوان کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران توافق نامه موقت سه ساله ای را امضا کردند که به گفته کارشناسان فرصت های گسترده ای را برای ارمنستان ایجاد می کند.
به گفته گوهر اسکندریان یک کارشناس مطالعات ایران، این توافقنامه اجازه خواهد داد حجم معامله کالا در چارچوب منطقه تجارت آزاد افزایش یابد که در نهایت منجر به ثبت رشد اقتصادی در کشورهای حاضر در این تبادلات می شود.
' آتوم مارگاریان' یک اقتصاددان نیز تصریح کرد که ایران به دنبال دستیابی به رشد اقتصادی حتی در این شرایط است. وی افزود: توافقنامه با اتحادیه اقتصادی اورآسیا می تواند رونق جدی برای برنامه های سرمایه گذاری، پروژه های نوآوری و همچنین اجرای ابتکارعمل های مشترک در زمینه های علوم و فناوری باشد.
گوهر اسکندریان در ادامه گفت که در بحبوحه تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، انعقاد توافق نامه با اتحادیه اقتصادی اورآسیا به ایران اجازه می دهد با این بازار بزرگ اورآسیا همکاری کند و در سایه تحریم های آمریکا با شوک اقتصادی مواجه نشود.
اسکندریان عنوان کرد که این اتحادیه با حضور کشورهای دیگر در آینده گسترش خواهد یافت. گفته می شودکه ویتنام، هند و اتحادیه اروپا نیز تمایل به همکاری با اتحادیه اقتصادی اورآسیا دارند.
به گزارش ایرنا، ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا روز پنجشنبه موافقتنامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری امضا کردند. کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان عضو این اتحادیه هستند. این توافقنامه در حاشیه همایش اقتصادی آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد. 
تیگران سرکیسیان رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: در توافقنامه با ایران فهرست کالاهایی که تعرفه های تجاری متقابل کاهش می یابد، قید شده است. 
وی افزود: حجم تجارت میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2017 میلادی به 2.7 میلیارد دلار رسید.
سرکیسیان ادامه داد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران می توانند پس از سه سال قرارداد دائمی منطقه آزاد تجاری امضا کنند.
اجلاس سران «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» روز 24 اردیبهشت ماه جاری (1397)به میزبانی شهر سوچی روسیه برگزار شد؛ اتحادیه ای که تمایل به عضویت ایران دارد و براساس گفته برخی مقام های مسئول، جمهوری اسلامی ایران احتمالا در آینده ای نزدیک به عضویت این اتحادیه درخواهد آمد.
در شرایط جدید که آمریکا بدون پایبندی به مقررات بین المللی با خروج یکجانبه از برجام، قصد دارد ایران را در تنگناهای اقتصادی قرار دهد؛ عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که چشم انداز روشنی پیش روی آن قرار دارد، می تواند نقش موثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند.
اگرچه هم اکنون تنها پنج کشور عضو این اتحادیه هستند، اما بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره جنوبی، هند، مصر، صربستان و حتی برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار