دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط‌ زیست و منابع طبیعی مازندران گفـت: خشک شدن تالاب های مازندران و نیز بخش مهمی از رودخانه های استان، مازندران را به کانون ریزگردها تبدیل می کند.‌
کد خبر: ۶۰۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 20 May 2018

به گزارش تابناک : داریوش عبادی درباره وجود ریزگرد در استان مازندران، گفت: در قسمت‌های شرقی استان از سمت گلستان با توجه به کاهش سطح آبی و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها در ارتفاعات در بخش‌های مسطح با کاهش آب مواجه است که این عوامل تالاب‌‌ها را در محدوده شهرستان‌های بهشهر، گلوکاه خشک کرده و نیز عدم کشت اراضی تحت کشت به دلیل نبود آب، از شرایط تبدیل شدن مازندران به کانون ریزگردها است.
وی افزود: بسیاری از اراضی مازندران با تغییر کاربری دچار مشکلاتی شدند و در آینده و حال حاضر آبی برای کشت وجود ندارد، بنابراین این اراضی لخت در آینده به کانون ریزگرد تبدیل خواهند شد و این خطر از سمت شرق استان مازندران وجود دارد و زمینه تبدیل شدن این اراضی به کانون ریزگرد فراهم است.
عبادی تصریح کرد: برای مقابله با ریزگردها اقداماتی که می‌توان انجام داد،نخست اینکه باید آب را در تامین و توزیع و مصرف مدیریت کرد زیرا در حال حاضر مصرف نامتعارفی در زمینه آب وجود دارد و آن نیز به دلیل کشت محصولات آب بر در استان است.
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه محدودیت منابع آبی در مازندران وجود دارد و آب‌ها به سرعت در حال کم شدن هستند باید در افق ۵۰30 تا 50 سال برنامه‌ریزی صورت گیرد که چگونه می‌توان اراضی کشاورزی خود را با تغییر الگوی کشت و تغییر الگوی مصرف با توجه به کمبود آب برنامه‌ریزی کنیم.
این فعال محیط زیست، گفت: باید نوع کشت را تغییر دهیم به طوری که کمترین آب را مصرف کنیم تا هم زمین‌ها تحت کشت باقی بماند و نیز در معیشت روستائیان مشکلی ایجاد نشود و درآمدشان تامین و نیز اراضی استان مدیریت شود.
وی درباره اقدامات پیشگیرانه در دستور کار مدیران ملی و استانی، تاکید کرد: می‌توان اراضی ملی حوزه گلستان را که مراتع قشلاقی گسترده دارد و در طی سال‌های اخیر به دلیل هجوم انسانی و نیز تغییر اقلیم با کاهش پوشش مرتعی مواجه شد و در حال حاضر به عنوان نقطه شروع ریزگرد است مدیریت کرد و در این نقاط به کشت گونه‌های مرتعی پرداخت تا بتوان کانون ریزگرد را در نقطه شروع کنترل کرد.

 

 

منبع : کاسپین 24 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار