نتایج مطالعات پهنه‌بندی محققان واحد علوم و تحقیقات در زمینه حوضه آب‌ریز "رودک" استان تهران نشان داد در صورت وقوع سیلاب، قسمت‌هایی از جاده کنار این رودخانه خساراتی وارد خواهد شد..
کد خبر: ۶۰۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 21 May 2018

به گزارش ایسنا، ‌مهدی شمس‌زهرایی با اشاره به اهمیت پیش‌بینی و تخمین وقوع سیلاب‌ها در مدیریت شهرسازی، گفت: تخمین وقوع سیلاب‌ها می‌تواند از بروز خسارات احتمالی ناشی از وقوع سیلاب‌ها جلوگیری کند.

وی یکی از روش‌های مدیریت مواجهه با وقوع سیل را پهنه‌بندی آن دانست و افزود: نقشه‌های پهنه‌بندی سیل، اطلاعات ارزشمندی را در مورد طبیعت سیلاب‌ها، اثرات آن بر اراضی دشت تحت تأثیر سیلاب‌ها و تعیین حریم رودخانه ارائه می‌دهد، این امر در ارسال هشدارهای مناسب در مواقع خطر وقوع سیل و تسهیل عملیات امداد و نجات نقش مهمی دارد.

شمس‌زهرایی با بیان اینکه در پهنه‌بندی سیل برای کنترل سیلاب در کاربری و توسعه اراضی، مناطق سیل‌خیز به قسمت‌هایی با خطرپذیری‌های متفاوت تقسیم می‌شوند، خاطر نشان کرد: نتایج حاصل از مطالعات پهنه‌بندی‌ها، نقشی کلیدی در تعیین میزان خطرپذیری سیلاب‌ها دارد؛ چراکه با توجه به نتایج حاصل می‌توان مناطق با ریسک بالا در سیل‌خیزی را شناسایی و نسبت عدم توسعه و ساخت‌ و ساز در این مناطق اقدام کرد و یا در صورت نیاز به توسعه و ساخت‌وساز، راهکارهای مدیریتی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ارائه داد.

مجری طرح با بیان اینکه در این طرح اقدام به شبیه‌سازی هیدرودینامیکی سیلاب رودخانه‌ای در مناطق شمال تهران شد، ادامه داد: در این تحقیق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بر اساس روش سنجش از راه دور و استفاده از GIS ، متوسط بارش محتمل حوضه رودک محاسبه و مقایسه‌ای نیز بین متوسط بارش ایستگاه‌های باران‌سنجی حوضه "رودک" و میزان متوسط بارش انجام شد.

به گفته این محقق، محاسبات انجام شده بر روی حوضه رودک در سه بازه زمانی ۲۲ تا ۲۳ فروردین سال ۹۴، ۲۱ تا ۲۳ فروردین سال ۹۵ و ۵ تا ۶ دی ماه ۹۵ انجام شده است.

وی اظهار کرد: با استفاده از نرم افزار HEC-HMS از میزان بارش، میزان روان‌آب حاصل از بارش در منطقه استخراج شد. سپس بوسیله نرم‌افزار Mike11 نسبت به مدل‌سازی دینامیکی روان‌آب در منطقه در بازه‌های زمانی ۲۳ فروردین ۹۴ تعیین شد. در نهایت با استفاده از HEC-RAS پهنه‌بندی سیلاب حوضه "رودک" تخمین و پس از انتقال به محیط GIS نقشه پهنه‌بندی سیلاب ۲۳ فرودین ۹۴ تعیین شد.

زهرایی با اشاره به نتایج به دست آمده یادآور شد: پهنه‌بندی سیلاب انجام شده نشان داد سیلاب قسمت‌هایی از جاده کنار رودخانه را در حوضه رودک در برگرفته و باعث خسارت خواهد شد. همچنین در صورت اتفاق افتادن سیلاب، هتل چند طبقه در مجاورت ایستگاه هیدرومتری رودک در معرض خطرات احتمالی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت وجود نقشه Real time بارش، به کمک روش پیشنهادی تلفیق تصاویر ماهواره‌ای با شبیه سازی هیدرودینامیکی، می‌توان میزان خسارت و مناطق پر خطر را مشخص کرد.

این تحقیق در قالب پایان نامه از سوی مهدی شمس زهرایی با عنوان «تلفیق RS و مدل MIKE11 برای شبیه‌سازی هیدرودینامیکی سیلاب رودخانه‌ای» به راهنمایی دکتر سید عباس حسینی از اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اجرایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار