وزارت امور خارجه چین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات مستقیم میان رهبران کره شمالی و آمریکا برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره ضروری است.
کد خبر: ۶۱۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 27 May 2018

به گزارش تابناک : در بیانیه وزارت خارجه چین اظهار امیدواری شده است که نشست میان رهبران آمریکا و کره شمالی در موعد مقرر در سنگاپور برگزار شود.
دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا قرار بود 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود اما ترامپ در نامه ای به 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی، با اشاره به آنچه که «خصومت آشکار» در موضع‌گیری‌های اخیر پیونگ یانگ خواند، نوشت که از دیدگاه او «اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار نیست».
پس از لغو دیدار سران، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای با ادبیات آشتی‌جویانه، گفت که پیونگ یانگ همچنان مایل به «نشست چهره به چهره با آمریکا و حل و فصل مسائل و اختلافات موجود» است.
رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در واکنش به این بیانیه، آن را اقدامی «خوب» خواند و گفت که واشنگتن همچنان مشغول گفت وگو با مقام‌های کره شمالی است.
ترامپ ادامه داد: خواهیم دید که چه پیش می‌آید شاید دیدار در همان 12 ژوئن برگزار شود.
تردیدها درخصوص برگزاری این دیدار از هفته گذشته و زمانی آغاز شد که «جان بولتون» مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، خلع سلاح هسته ای کره شمالی را با اقدام صورت گرفته در لیبی دوران «معمر قذافی» مقایسه کرد؛ فردی که سال ها بعد با حمایت آمریکا از قدرت سرنگون شد.
پیونگ یانگ در آن زمان اظهارات بولتون را تحریک آمیز دانست و تهدید کرد که زمینه چینی برای مذاکرات صلح را متوقف می کند.
اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری امروز یکشنبه نیز در اظهاراتی تناقض آمیز گفت که همچنان به دنبال برگزاری دیدار با کیم است.
ترامپ افزود: ما برای جلسه با کره شمالی بسیار خوب کار می کنیم این روند بسیار خوب پیش می رود ما به دنبال برگزاری این دیدار در دوازدهم ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور هستیم این دیدار تغییر نکرده است باید ببینیم چه پیش می آید.
در چنین وضعیت پرابهامی، 'سارا سندرز' سخنگوی کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که تیمی از آمریکا هفته جاری راهی سنگاپور می شود تا جزئیات مربوط به نشست احتمالی بین رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی را بررسی کند.
از سوی دیگر، خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد 'کیم جونگ اون' بر عزم ثابت خود برای دیدار با ترامپ تاکید دارد و خواهان برگزاری اجلاس سران با آمریکاست.
شرق آسیا سال ها است که به صحنه کشمکش های کره شمالی و آمریکا تبدیل شده است و امید می رود تحولات صورت گرفته، راه برون رفتی از این بن بست سیاسی باشد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار