تیم ملی کشورمان در سخت‌ترین گروه تمام ادوار حضورش در جام‌جهانی به فکر انجام کاری در حد محال مقابل قهرمانان اروپا، آفریقا و فاتح پیشین جام‌جهانی است.
کد خبر: ۶۱۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 06 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، هنگامی که کافو، ستاره تیم ملی برزیل با دست‌هایش تیم ملی کشورمان را کنار اسپانیا و پرتغال در یک گروه قرار داد، واژه «گروه مرگ» در کوچه و پس کوچه‌های ایران دهان به دهان چرخید و در نهایت با قرار گرفتن یکی از قدرتمندترین‌های سید چهارم به نام مراکش، بدبینی‌ها نسبت به فرجام تیم کی‌روش اوج گرفت اما جام‌جهانی میدان عرضه بهترین‌هاست و دلیلی برای ناامیدی هیچ تیمی وجود ندارد؛ حتی اگر تیمی در گروهی شامل قهرمان سابق جهان (اسپانیا)، قهرمان اروپا( پرتغال) و قهرمان آفریقا (مراکش) قرار گرفته باشد.

بررسی گروه B جام‌جهانی 2018/ رویای ایرانی در گروهی مملو از ستاره و غول

 اسپانیا؛  مدعی جدی قهرمانی

تیم ملی اسپانیا به عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی با لشکری از ستاره آمده تا ناکامی 4 سال قبل خود را جبران کند. این تیم سر تا پا ستاره‌ است؛ از داوید دخه‌آ، بهترین دروازه‌بان حال حاضر دنیا گرفته تا سرخیو راموس در خط دفاع، تیاگو و سیلوا در خط میانی و کاستا در خط حمله. لاروخا یکی از مسنجم‌ترین ترکیب‌ها را داراست. هر یک از بازیکنان نامبرده در فصل سپری شده فوتبال اروپا کارهای بزرگی انجام دادند و فراموش نکنید خط حمله اسپانیا با این میزان قدرت جایی برای امثال موراتا نداشت!

 راه صعود

 تیم ملی اسپانیا یک هفته زودتر از پایان بازی‌های گروه هفتم مقدماتی جام‌جهانی به عنوان چهارمین تیم اروپایی پس از بلژیک، انگلیس و آلمان صعودش به جام‌جهانی را جشن گرفت؛ آن هم پس از برتری قاطعانه مقابل ایتالیا و فرستادن لاجوردی‌ها به بازی پلی‌آف و در نهایت دره حذف!

بازیکنان کلیدی

 قهرمان جام‌جهانی 2010 ستارگان زیادی دارد اما اگر بخواهیم در حال حاضر یک نفر از آن‌ها را گلچین کنیم به داوید دخه‌آ می‌رسیم. سنگربان منچستریونایتد یک فصل رویایی را سپری کرد و رکورددار بیشترین مهار توپ در یک بازی تاریخ لیگ برتر نام گرفت. اگر فکر می‌کنید او فقط به کمک دست‌های توانمندش متمایز شده، تصویر مهار ضربه کوئنترائو از  رئال مادرید در بازی رفت مرحله یک‌چهارم‌نهایی فصل 2013-2012 لیگ قهرمانان اروپا را به یاد بیاورد تا تبحرش در بازی و مهار با پا برایتان مجسم شود! از راموس، داوید سیلوا، یکی از سلاطین پاس گل فصل گذشته لیگ برتر، کاستا و البته ایسکو هم به سادگی نمی‌توان گذشت! آندرس اینیستا هم در آخرین تورنمنت ملی خودش آماده تداوم جادوگری است.

سرمربی

خولن لوپتگی در دوران بازی تنها یک بازی رسمی برای بارسلونا انجام داد اما نشان داده در عرصه مربیگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او با وجود جوانی خیلی خوب توانسته قدرت رهبری خودش را به تیم القا کند و به همین دلیل تیم پرستاره لاروخا، نظم و هارمونی خاصی دارد. لوپتگی برای نشان دادن عیارش درخشش در یک تورنمنت ملی را کم دارد.

 لیست نهایی

دروازه بان ها: دخه‌آ،  رینا ، آریسابالاگا

مدافعان: راموس، ناچو هرناندس، کارواخال، پیکه، اودریوسولا، آلبا ، آزپلیکوئتا، ناچو مونرئال

هافبک ها: ایسکو، داوید سیلوا، بوسکتس، اینیستا، لوکاس واسکز، کوکه، تیاگو آلکانتارا، آسنسیو، سائول

مهاجمان: دیگو کاستا، رودریگو، آسپاس

پرتغال؛ آرزوی تداوم افتخار با رونالدو

  در تاریخ فوتبال تنها آلمان و اسپانیا توانسته‌اند پس از فتح اروپا، جام‌جهانی را هم به دست بیاورند (فرانسه مسیری برعکس را پیمود) و قهرمان شگفتی‌ساز یورو 2016 می‌خواهد با اتکا به رونالدو به این جمع بپیوندد. تیم درست مانند چند سال اخیر، غیر از کریس رونالدو ستاره بزرگی در اختیار نداردو چند بازیکن درخشانش در یورو 2016 از جمله گومز و ادر (زننده گل قهرمانی یورو 2016) هم به تشخیص سرمربی از لیست 23 نفر اعزامی خط خوردند. باید دید آیا باز هم رونالدو می‌تواند راهگشا تیمش باشد یا نه.

 راه صعود

پرتغال تا هفته پایانی دور مقدماتی پشت سر سوئیسی که هر 9 بازی قبلی را برده بود در رده دوم قرار داشت اما با برتری در بازی رودروی روز آخر به خاطر شرایط بهتر در 2 بازی مستقیم با امتیاز مساوی با رقیب به عنوان تیم اول جشن پنجمین صعود متوالی و هفتمین حضور در جام‎‌جهانی را برپا کرد.

بازیکنان کلیدی

 در این تیم، همه چیز به کریس رونالدو ختم می‌شود؛ مردی که فصل گذشته هم رکوردهای مختلفی ثبت کرد و پنجمین قهرمانی خودش در لیگ قهرمان اروپا را  جشن گرفت. هر چند او نسبت به فصول قبل، فوق‌العاده نبود اما همیشه وقتی در میدان حضور دارد با توجه به سبک خاص و منحصر به فرد خودش می‌تواند تفاوت‌ها را رقم بزند.

 سرمربی

 فرناندو سانتوس از زمان سرمربیگری در تیم ملی یونان، انگ علاقه به فوتبال دفاعی را بر پیشانی خود می‌بیند و وقتی با پرتغال یورو 2016 را فتح کرد، این اتهام به واقعیت تبدیل شد. او سیستم 3-3-4 محبوبی دارد و اولویتش دفاع خوب و سپس سرعت و نظم در ضدحملات است؛ آنچه با توجه به سرعت و تکنیک رونالدو، نتیجه‌بخش به نظر می‌رسد.

 لیست نهایی

دروازه بان‌ها: آنتونی لوپس، بتو، روی پاتریسیو

مدافعان:  سوارس،  پریرا، پپه،  فونته،  آلوس،  دیاس،  گریرو، روی

هافبک‌ها:  کاروالیو، موتینیو،  ماریو، م فرناندز،  سیلوا،  فرناندس

مهاجمان: سیلوا، رونالدو،  مارتینس، گوئدس کوارشما، آندره سیلوا

مراکش؛ قدرت‌نمایی به سبک آفریقا

مراکش از زمان قهرمانی در جام‌ملت‌های خانگی، قدرت خودش را بیش از پیش به رخ کشیده و حالا در گروهی دشوار به صعود می‌اندیشد. تیم هروه رنار فرانسوی، لژیونرهای کارکشته‌ای دارد که هریک در تیم‌های خودشان مهره‌های موثری هستند. تیم  آفریقایی برای اولین بار از زمان حذف دردناک در آخرین ثانیه‌های بازی‌های گروه اول جام‌جهانی 1998 به مهم‌ترین فستیوال جهانی فوتبال راه یافته و امید یک ملت را به دوش می‌کشد.

راه صعود

 مراکش برای پایان انتظار 20 ساله کار بزرگی انجام داد و در بازی آخر مرحله گروهی 2 بر صفر از سد ساحل عاج گذشت. تیم سفید و‌ گاهی قرمزپوش آفریقا از همان روز اول مقدماتی جام‌جهانی مقتدر نشان داد و سرانجام مزد کار خوب خودش را گرفت.

 ستارگان کلیدی

  مراکش روی مهدی بن‌عطیه، مدافع سرزن یوونتوس حساب ویژه‌ای بازی کرده است. او علاوه بر تبحر در امور دفاعی به لطف قامت مناسبش در هنگام ضربات ایستگاهی و کرنر بازیکن کمکی خط حمله می‌شود و برتری عددی به وجود می‌آورد.علاوه بر بن‌عطیه از حکیم زییچ هم می‌توان به  عنوان دیگر مهره کلیدی قهرمان آفریقا نام برد.

 سرمربی

 اروه رنار، حداقل در قاره آفریقا نامی شناخته شده است. او چندین سال در تیم‌های مختلف این قاره مربیگری کرده و علاقه‌مند به استفاده از سیستم 3-3-4 تهاجمی است که در هنگام دفاع به 2-4-4 کلاسیک تغییر ماهیت می‌دهد. رنار در جام ملت‌های آفریقا، تیمی سریع را به نمایش گذاشت اما اگر خواهان نتیجه گرفتن در این گروه دشوار است باید فکری به حال کناره‌های خط میانی خودش بکند.

لیست نهایی

دروازه بان‌ها: منیر المحمدی، رضا التکناوتی، یاسین بونو

مدافعان: نبیل ضرار، مروان داکوستا، مهدی بن عطیه، اشرف حکیمی، حمزه مندیل، رومن سائیس

هافبک‌ها: سفیان امرابات، یوسف آیت بن ناصر، بدر بانون، کریم الاحمدی، مبارک بوصوفا، امین حارث، یونس بلهندا، فیصل فجر، نورالدین امرابات، حکیم زییش

مهاجمان: ایوب الکعبی، خالد بوطیب، عزیز بوهدوز و مهدی کارسیلا

 ایران؛ صخره‌های بتونی

تیم ملی ایران با رهبری کارلوس کی‌روش در مرحله مقدماتی چشم همه آسیا را خیره کرد. صعود به عنوان اولین تیم آسیایی و دومین تیم در مجموع (پس از برزیل) تنها یک روی ماجرای قدرت‌نمایی تیم محبوب آسیا بود. روی دیگر، خط دفاعی قدرتمندی بود که تا بازی تشریفاتی روز آخر مقابل سوریه، رکورد افسانه‌ای عدم دریافت گل در 9 بازی متوالی دور آخر مرحله گروهی را به نام خودش ثبت کرد، هر چند عدم حضور سید جلال حسینی به عنوان یکی از ارکان دفاعی، شاید کمی از صلابت صخره دفاعی تیم ملی ایران کم کند اما کی‌روش به لطف تجربه سال‌های حضور در سطح اول، قطعا گزینه‌های بهتری در سر دارد.

 راه صعود

 تیم ملی ایران در دور آخر مرحله گروهی در گروه اول به راحتی از ازبکستان، قطر و کره‌جنوبی و سوریه امتیاز گرفت و 2 هفته قبل از پایان رقابت‌های مقدماتی با برتری مقابل ازبکستان در تهران جشن زود هنگام‌ترین و اولین 2  صعود متوالی‌اش به جام‌جهانی را برپا کرد.

بازیکنان کلیدی

 در ایران همه انتظار درخشش علیرضا جهانبخش، اولین آقای گل آسیایی یک لیگ معتبر اروپایی را دارند. این بازیکن با شم گلزنی بالا، این روزها مرد اول خط حمله تیم کی‌روش نام دارد و امیدوار است با درخشش در فستیوال فوتبالی روسیه، علاوه بر زمین، بیرون میدان و در عرصه تبلیغات هم موفقیتی روزافزون به دست بیاورد. از رضا قوچان‌نژاد، زننده تنها گل ایران در جام‌جهانی قبلی و همچنین منتظری و آزمون هم می‌توان به عنوان دیگر مهره‌های کلیدی سرمربی پرتغالی نام برد.

 سرمربی

 کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار چندین ساله فرگوسن از اعتبار فراوانی دردنیا و آسیا برخوردار است. تیم منسجم و قوی او در خط دفاعی، 4 سال پیش در جام‌جهانی نظرها را جلب کرد اما او اگر می‌خواهد نشان دهد حذف در دور قبلی جام‌ملت‌های آسیا ناشی از ضعفش نبود و ایران واقعا تیم اول آسیاست، باید در جام‌جهانی نتایجی راضی‌کننده درگروهی دشوار به دست بیاورد.

لیست نهایی

دروازه‌بان‌ها: بیرانوند، مظاهری، عابدزاده

مدافعان:  مجید حسینی،  محمدی، خانزاده،  پورعلی‌گنجی،  منتظری،  رضائیان، چشمی

هافبک‌ها:  حاج صفی،  انصاری‌فرد،  شجاعی،  ترابی، ابراهیمی، عزت‌اللهی

مهاجمان:  جهانبخش، دژآگه، طارمی، قوچان نژاد،  قدوس،  آزمون، امیری

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار