شرکت آب منطقه ای مازندران نسبت به کشت دوم برنج هشدار داد و اعلام کرد به دلیل کمبود آب سطحی و ممنوعیت قانونی برداشت آب های زیرزمینی ،کشاورزان باید امسال از کشت دوم برنج خودداری کنند.
کد خبر: ۶۱۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 10 June 2018

به گزارش تابناک : محمد ابراهیم یخشکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران روز یکشنبه در نشست خبری از خبرنگاران رسانه های مختلف استان خواست تا کمبود آب سطحی ناشی از کاهش قابل توجه بارندگی و برف و ممنوعیت برداشت آب های زیر زمینی را جدی تر از گذشته اطلاع رسانی کنند.
وی اضافه کرد: اگرچه با بارش های مقطعی اردیبهشت و خرداد شالیزارهای مازندران از تنش آبی گذر کرده و درمرحله پنجه زنی و در برخی از مناطق خوشه دهی قرار گرفته اند، اما کشت دوباره برنج نباید صورت بگیرد.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد با بارندگی های به هنگام خطر استرس و تنش خشکسالی کشت اول از 20 هزار هکتار شالیزارهای مناطق مرکزی و شرقی استان ،اکنون به کمتر از پنج هزار هکتار کاهش یافته است.
سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که امسال حدود 210هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان شخم وشیار وآب تخت شده و تاکنون 190 هزار هکتار نشا شده است.
به دلیل کاهش شدید روان آب های رودخانه های مازندران حتی در حوزه 110هزار هکتاری آبریز هراز ،شالیکاران از اواخر اسفند پارسال تا فروردین برای آب تخت و نشا کاری ،چاههای کشاورزی را روشن کردند و جهاد کشاورزی شهرستان های جویبار ، میاندرود ، ساری نکا و بهشهر نیز از چند بخشداری و دهیاری های مناطق خود خواستند که از کشت برنج خودداری کنند.
اما بارندگی های اردیبهشت و خرداد که بیشتر در ارتفاعات بوده سبب شد تا علاوه بر خاموش شدن شماری از چاه های کشاورزی ،تنش و خشکسالی جدی در مناطق حوزه آبریز هزار که نیمی از شالیزاری مازندران در شهرستان های آمل، بابل ، بابلسر محمودآباد وفریدونکنار را شامل می شود از بین برود. 
بر اساس اعلام هواشناسی مازندران کاهش مجموع بارندگی در استان با وجود افزایش نسبی بارش بهاری ، طبق گزارش شرکت آب منطقه ای کاهش 62 درصدی رون آب و 50 درصدی آبگیری سد ها را در این خطه شمال کشور به دنبال داشته است.
بنا بر این گزارش از مهر ماه 96 تا 31 اردیبهشت امسال که هشت ماه از سال زراعی را شامل می شود 426 میلمتر باران در استان بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد و نسبت به دوره آماری 30 ساله 16.5 درصد کاهش داشته است.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران گفت که وسعت ذخیره برف ارتفاعات این استان از 13 هزار کیلومتر مربع در سال 95 به سه هزار کیلومتر مربع در سال 96 کاهش یافته است.
وی گفت: کارشناسان کشاورزی و مسئولان در سال های اخیر همزمان با کاهش بارندگی و آغاز روند خشکسالی در استان کشاورزان را به جایگزین کردن کشت های کم آب بر ، نوبت بندی آب ، انتخاب ارقام کم آب طلب برنج و بویژه خودداری از کشت دوباره این محصول فرا خوانده اند ولی هیچ یک از این پیشنهادات تاکنون جدی گرفته نشد.
کشت دوم برنج در مازندران که عمدتا آب مورد نیازش از ذخایر زیرزمینی تامین می شود در سال های اخیر نه تنها گسترش یافته بلکه در بعضی مناطق پای کشت سوم برنج هم به میان آمده است .
یخشکی گفت: یقین داشته باشید حتی زمین هایی که در مسیر آب سطحی رودخانه ای قرار دارند، اگر کشت دوم را انجام بدهند و در نیمه راه نیاز به آب زیر مینی پیدا کنند، با آنان برخورد می شود.
مسئول آب مازندران گفت: کشاورزان می توانند به توصیه های جهاد کشاورزی مبنی بر کشت جایگزین نظیر علوفه ،سبزیجات و یا دانه های روغنی که در تناوب کشت برای زمین نیز مفید است، توجه و اقدام کنند.
**190هزار هکتار زمین های شالیزاری مازندران نشا کاری شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال 200هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج برود ،گفت: تا کنون 190هزار هکتار آن نشا کاری شد.
دلاور حیدرپور افزود: هرچند حدود 50هزار هکتار از زمین های شالیزاری در خطر تنش و استرس خشکسالی قرار داشته است، اما بارندگی های بهنگام اردیبهشت و خرداد این سطح را به کمتراز 5هزار هکتار کاهش داده است.
وی اضافه کرد: پارسال 213هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفت که امسال13هزار هکتار کمتر شده است. 
وی در مورد کشت دوم برنج گفت : در حال حاضر بارندگی های به موقع سبب شد تا بخش زیادی از نگرانی های شالیکاران در کشت اول بر طرف شود و امیدواریم آب سطحی که به صورت نوبت بندی شده توزیع می شود و با همکاری شالیکاران ، کشت دوم را در برخی از مناطق حوزه آبریز هراز داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شرکت اب منطقه ای با حفر چاه های غیر مجاز برخورد کند و اگر بتواند چاههای مازندران که عمده آن نیمه عمیق و حداکثر 12تا 15متری عمق زمین قرار دارد را ساماندهی کند، می توانیم کشت دوم را بر اساس برنامه انجام بدهیم.
مقدمات کشت برنج در مازندران با خزانه گیری از اواخر اسفند ماه هر سال آغاز می شود و با نشاء در ماه های فروردین و اردیبهشت در مناطق مختلف استان ادامه می یابد. 
دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی 75 تا 90 روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند. 
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون و 100هزار تن برنج سفید ، 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار