رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کم آبی در کشور به مرحله بحرانی رسیده است تصریح کرد: امسال تا 50 هزار هکتار شالیزار دچار تنش آبی شده‌اند.
کد خبر: ۶۱۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ 13 June 2018

به گزارش تابناک : دلاور حیدرپور در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در این اداره کل برگزار شد اظهار کرد: با وجود کمی بارش برف و ذخیره آن در ارتفاعات و نگرانی‌هایی در سال زراعی امسال، قریب به 190 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نشاکاری شده و در برخی نقاط استان در ارتفاعات نیز کشت برنج صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که اکنون در بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه گندم به خودکفایی رسیده ایم یادآور شد: اکنون در محصول شکر نیز در آستانه رسیدن به خودکفایی هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از افتتاح 54 پروژه در 138 روستای استان در حوزه زیربنایی و تولیدی بخش کشاورزی همزمان با هفته جهادکشاورزی امسال در استان خبر داد و گفت: 11 هزار و 300 خانوار در روستاهای مازندران از این پروژه ها بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان اینکه 5700 هکتار از اراضی کشاورزی استان به دلیل کم آبی در شرایط قرمز قرار گرفتند، افزود: از کشاورزان این مناطق خواسته شد تا نسبت به کشت جایگزین اقدام کنند؛ بیشترین نقاط درگیر تنش آبی در شهرستان میاندورود و شهرهای شرقی استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت ذخیره سازی آب در شرایط کم آبی یادآور شد: ذخیره سازی در آب بندها 330میلیون متر مکعب بوده که از ذخیره سد البرز نیز بیشتر است که هم برای گردشگری و هم برای زراعت مورد استفاده قرار می گیرد.

حیدرپور آبیاری تخت فشار را راهکار مناسب برای استفاده بهینه منابع آب عنوان کرد گفت: با آبیاری تحت فشار می توان مشکل کم آبی را حل کرد.

وی در ادامه با اشاره به روند ثبت نام در "سامانه کارا "خاطرنشان کرد:75 درصد طرح ها در حوزه کشاررزی است و 740 طرح مصوب استانی شده و 684 طرح به واحدها معرفی شد.

این مسئول با بیان اینکه 48طرح با 69میلیارد ریال اعتبار تا صبح امروز پرداخت شد خاطرنشان کرد: در این راستا مشکل کشاورزی در استان حل و اشتغال پایدار در استان ایجاد می شود. در سال 96 به 25 بهره بردار 4 میلیارد 977ریال تسهیلات پرداخت شد که توانست به بهبود کشاورزی در استان کمک شایانی انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: در سال گذشته در زمینهٔ تولید دانه‌های روغنی توفیق خوبی داشتیم و سطحی معادل ۱۸ هزار هکتار کشت شد و در سال جاری نیز ۲۸ هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری‌ شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان خرید تا ۳۲ هزار تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در کارهای زیربنایی در حوزه کشاورزی استان اقدامات خوبی صورت گرفته است، آبیاری مدرن را برای کاهش هدر رفت و تلفات آب مهم برشمرد.

 

 

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار