مشاور شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری ازتأثیر منفی کاهش بارندگی‌ها بر جنگل‌های شمال کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۱۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 16 June 2018

به گزارش تابناک : مرتضی شریفی با اشاره به گزارش اداره آبفای مازندران مبنی بر تنش آبی در۲۱ شهر در شمال کشور به دلیل کاهش بارندگی و تأثیر این موضوع بر گونه‌های جنگلی شمال کشور گفت: برای انواع گونه‌ها به تأمین آب نیاز است و باید مشخص شود که سالانه چه مقدار آب مورد نیاز است. بنابراین آمارها باید به طور دقیق با توجه وضعیت جنگل‌ها بررسی شود تا بتوان گفت که این کم‌آبی یا کاهش بارندگی چه تأثیری بر گونه‌های جنگلی دارد اما آنچه که اهمیت دارد این است که کاهش بارندگی بر وضعیت جنگل‌ها تأثیر منفی خواهد داست.

وضعیت جنگل‌های زاگرس و شمال کشور از مدت‌ها قبل بحرانی است منتهی مدیریت این شرایط به برنامه نیاز دارد.

مشاور شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری افزود: در واقع داده‌های بارندگی باید تجزیه و تحلیل شود و در مقابل وضعیت جنگل‌ها با توجه به متوسط بارندگی مشخص شود. به عنوان نمونه در گرگان متوسط بارندگی تا 600 میلی‌متر و در گیلان تا 1080 میلی‌متر گزارش می‌شود اما این آمار باید به طور دقیق با توجه به نیاز سالانه آب تجزیه و تحلیل شود و پس از آن در یک کار مطالعاتی، اثرگذاری آن بر گونه‌های جنگلی مشخص شود.

وضعیت جنگل‌های زاگرس و شمال کشور از مدت‌ها قبل بحرانی است

وی با اشاره به تأثیر تغییرات اقلیمی بر گونه‌های جنگلی نیز توضیح داد: تغییرات اقلیمی، شرایط منفی محیطی صددرصد در حیات جنگل‌ها موثر خواهد بود اما باید گفت وضعیت جنگل‌های زاگرس و شمال کشور از مدت‌ها قبل بحرانی است منتهی مدیریت این شرایط به برنامه نیاز دارد. دولت و مجلس به این جمع‌بندی رسیدند که باید تغییر و تحولی در مدیریت جنگل ایجاد شود و این تغییرات به صورتی باشد که طرح‌های موجود به طرح‌های مدیریت پایدار جنگل تبدیل شود.

برای مدیریت پایدار جنگل هنوز کار عملیاتی در ایران انجام نشده است

شریفی تأکید کرد: طرح‌های مدیریت پایدار جنگل سابقه‌ای چند ده ساله در برخی از کشورها دارد اما در کشور ما هنوز کار عملیاتی در این زمینه انجام نشده و نیاز است که در وهله اول برنامه‌ها برای دوره گذر ارائه و وضعیت کشور در این زمینه اعلام شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در کشورهای دنیا، سناریوهای مختلفی برای مدیریت پایدار جنگل با توجه به تغییرات اقلیمی تهیه شده است و تأثیرات آن بر روی گونه‌های جنگلی، کشاورزی و سایر موارد مشخص می‌شود. به عنوان نمونه کشور کانادا یکی از کشورهایی است که بیش از پانزده سال است که مدیریت پایدار را اجرا کرده است اما ایران تاکنون موضوع مدیریت پایدار جنگل را برنامه‌ریزی نکرده است.

تنفس جنگل‌ها واژه‌ای غیرعلمی و ساختگی است

مشاور شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری همچنین درخصوص اجرای طرح تنفس جنگل‌ها گفت: تنفس جنگل واژه‌ای غیرعلمی و ساختگی است. واژه علمی آن دوره گذر است که در این دوره، برنامه‌های فعلی جنگل متوقف شده و برنامه‌های جدید در قالب مدیریت پایدار ارائه می‌شود.

وی افزود: درباره طرح تنفس جنگل‌ها، دولت و مجلس مصوبه‌ای دارد اما شاید حدود 40 سال پیش شورای جنگل بر روی این موضوع کار کرده بود. طبق این طرح قرار است برداشت چوب از درختان جنگل در یک دوره زمانی متوقف شود که البته این موضوع خوب است و کسی منکر آن نیست اما با اجرای مدیریت پایدار جنگل مشخص می‌شود که در یک دوره چند ساله در چند مرحله می‌توان برنامه‌ها را اجرا کرد اما باید برنامه‌ای وجود داشته باشد که مسایل اقتصادی و اجتماعی در آن دیده شده باشد و بتوان آن را اجرا کرد اما اکنون طرح تنفس جنگل‌ در حد شعار است.

 

 

منبع : پانا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار