متاسفانه مشکل کم آبی به استان مازندران هم سرایت کرد . معضل مديريت آب كشاورزي نشان داد كه، «افت سطح آب زيرزميني»، «پرپيچ و خم بودن كانال‌ ها» و «نا‌مسطح بودن اراضي آبياري»، از عمده مشکلات این امر است .
کد خبر: ۶۲۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ 17 June 2018

به گزارش تابناک مازندران، متاسفانه مشکل کم آبی به استان مازندران هم سرایت کرد . معضل مديريت آب كشاورزي نشان داد كه، «افت سطح آب زيرزميني»، «پرپيچ و خم بودن كانال‌ ها» و «نا‌مسطح بودن اراضي آبياري»، از عمده مشکلات این امر است .

براساس این گزارش، معضل کمبود آب در ایران سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشی از استفاده نادرست از منابع آب در کشور ایران است.

ایران هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

در این ارتباط رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای این شالیزارها باتوجه به کم آبی باید کشت‌های جایگزین از جمله پنبه، ذرت، علوفه و کلزا بویژه در شهر‌های ساری، میاندورود و جویبار مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره استرس آبی در شالیزار‌های استان اشاره کرد و افزود : سال زراعی جاری به‌ دلیل کاهش ۱۵ تا ۱۷ درصدی بارش و کم بارشی برف در ارتفاعات، نگرانی‌هایی داشتیم و شرکت آب منطقه‌ای گفت ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار زیر کشت نرود.

گفتنی ست حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزار‌های مازندران در وضعیت قرمز هستند .

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار