با تهدید چین به اعمال تعرفه روی نفت آمریکا، قیمت نفت خام آمریکا 5 دلار و ارزش سهام شرکت‌های نفتی این کشور 2 درصد کاهش یافت، با افزایش جنگ تجاری بین دو کشور ایران نفت بیشتری را به چین خواهد فروخت.
کد خبر: ۶۲۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ 18 June 2018

به گزارش تابناک : تهدید چین بر اعمال تعرفه روی واردات نفت خام از آمریکا به مبادلات اقتصادی دو کشور که طی دو سال گذشته از افزایش قابل توجهی هم برخوردار شده بود، ضربه خواهد زد. در حال حاضر ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور به یک میلیارد دلار در هر ماه است.

خبرگزاری بلومبرگ در این باره نوشته است؛ تنش‌های روبه‌رشدی که بین دو کشور آمریکا و چین به وجود آمده نشأت‌گرفته از احساسی است که بر ترامپ مستولی شده که کسری تجاری آمریکا با دیگر کشورها بالاست. بنابراین دونالد ترامپ هفته گذشته تعرفه سنگینی را برای ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی اعمال کرد که از ششم جولای آغاز خواهد شد.

چین روز جمعه اعلام کرد: این اقدامات آمریکا را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و برای چندین کالای وارداتی از آمریکا ازجمله نفت خام تعرفه اعمال خواهد کرد. چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است و بخش عمده‌ای از نفت موردنیاز خود را از آمریکا وارد می‌کند.

در این میان سرمایه‌گذاران انتظار دارند که اعمال تعرفه بر نفت خام وارداتی از آمریکا از سوی چین می‌تواند هزینه‌ شرکت‌های نفتی آمریکا را افزایش دهد بنابراین القای چنین احساسی قیمت سهام شرکت‌های آمریکایی اگزون‌مبیل و شورون را یک تا دو درصد از جمعه تاکنون کاهش داده است و قیمت نفت خام آمریکا تا ۵ درصد افت کرده است.

استفان اینز، رئیس تجارت آسیا ـ اقیانوسیه در کارگزاری فیوچرز در سنگاپور اعلام کرد: رشد تنش‌ها و جنگ تجاری می‌تواند برای قیمت نفت خطرناک باشد و من به این بازار خوش‌بین نیستم.

مشاجرات بین آمریکا و چین در حالی اتفاق می‌افتاد که بازار نفت از شرایط ثبات برخوردار نیست و طی یک سال و نیم گذشته طرح کاهش تولید نفتی که بین کشورهای اوپک و غیراوپک اجرا می‌شود، قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داده است.

این گزارش می‌نویسد احتمال کاهش صادرات نفت آمریکا به چین می‌تواند برای دیگر تولیدکنندگان نفت به ویژه کشورهای عضو اوپک و روسیه موقعیت مناسبی باشد.

روز جمعه عربستان و روسیه اعلام کردند که میزان صادرات نفتشان را افزایش خواهند داد.

*جنگ نفتی بین چین و آمریکا به نفع ایران است

کاهش میزان خرید چین از آمریکا می‌تواند برای ایران یک موقعیت عالی باشد و این در حالی اتفاق می‌افتد که واشنگتن در تلاش است تا تحریم‌های جدیدی را بر ایران اعمال کند که از ماه می آغاز خواهد شد.

جان دریسکول، مدیر مشاوره‌ای خدمات انرژی می‌گوید؛چین بخش زیادی از نفت موردنیاز خود را پس از کاهش واردات از آمریکا، از ایران وارد خواهد کرد.

وی گفت: چین مرعوب تهدیدهای تحریمی آمریکا نخواهد شد و همچنان که در گذشته هم نبود؛ بنابراین در این فضای دیپلماتیک چین احتمال دارد به جای آمریکا از ایران نفت خریداری کند و این مسئله ترامپ را بسیار خشمگین می‌کند.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار