با توجه به نوسان نرخ ارز و ورود دلالان در عرصه خرید، بخشی از گندم تولیدی از کشور به صورت غیرقانونی خارج و بخش دیگر جایگزین خوراک دام در واحد های مرغداری شده است. ثبات نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری اجحاف در حق مصرف کنندگان است که به سبب کاهش تمایل کشاورزان نسبت به عرضه گندم تحویلی به دولت،پیش بینی می شود میزان خرید تضمینی به 10 میلیون تن نرسد.
کد خبر: ۶۳۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 16 July 2018

به گزارش تابناک مازندران، رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران اظهار داشت: نظر به این که 50 درصد گندم تولیدی کشاورزان برداشت شده است،انتظار می رود مطالبات کشاورزان ظرف مدت زمان دو الی سه روز پرداخت شود تا با اعتماد سازی کشاورزان، گندم تولیدی به مراکز دولتی تحویل داده شود و احتمال قاچاق آرد و گندم به حداقل ممکن برسد.

براساس این گزارش،  یک مقام مسئول از کاهش 700 هزار تنی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

علیقلی ایمانی  در گفت و گو یی، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تاکنون بیش از 5 میلیون و 100 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وی از پرداخت 57 درصدی مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: براین اساس مطالبات کشاورزانی که تا 28 اردیبهشت، گندم تولیدی خود را تحویل مراکز دولتی و سیلوهای غله دادند، به طور کامل تسویه شد و انتظار می رود پرداخت مطالبات استمرار داشته باشد.

ایمانی ادامه داد : امسال خریدتضمینی گندم بعلت نابسامانی در بحث خرید،تاخیر در پرداخت مطالبات و ثبات نرخ خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل 700 هزارتن کاهش یافته است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با بیان اینکه قاچاق آرد و گندم در کمین است، افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و ورود دلالان در عرصه خرید، بخشی از گندم تولیدی از کشور به صورت غیرقانونی خارج و بخش دیگر جایگزین خوراک دام در واحد های مرغداری شده است.

وی گفت:با توجه به اصرار دولت مبنی بر ثبات قیمت گندم در سال زراعی جاری،کشاورزان مجبور به عرضه گندم در بازار آزاد شدند. این امر کاهش رغبت کشاورزان نسبت به عرضه گندم تحویلی به دولت را به همراه دارد.
جایزه گندم به تمامی کشاورزان تعلق ندارد

این مقام مسئول با انتقاد از سخنان مدیرعامل بازرگانی دولتی مبنی بر دریافت جایزه 27 تومانی به ازای هر کیلو گندم تولیدی با کیفیت به کشاورزان بیان کرد: مسئولان با چنین اظهاراتی می خواهند کشاورزان را فریب دهند و بگویند که قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 1300 تومان نیست و این درحالی است که در سنوات گذشته جایزه گندم در ازای تحویل گندم کیفی به کشاورزان وجود داشته است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: براساس جدول پاکی، نرخ خرید هر کیلو گندم با 4 درصد اُفت مفید و 4 درصد غیر مفید به کشاورزان 1300 تومان،گندم با رطوبت کمتر و یک درصد اُفت مفید و یک درصد اُفت غیر مفید 1325 تومان و هر چه قدر که اُفت گندم تحویلی از 4 درصد بیشتر باشد، به مراتب نرخ خریدکمتر است.

به گفته وی با توجه به آنکه جایزه خرید گندم به تمامی کشاورزان تعلق نمی گیرد؛ بنابراین به اظهارات برخی مسئولان مبنی بر آنکه متوسط نرخ خرید هر کیلو گندم بالای 1300 تومان است،ایراداتی وارد است.
گندم تولیدی در حال خروج از مرزهای کشور است

این مقام مسئول با بیان اینکه بخشی از گندم تولیدی از چرخه خرید خارج شده است، اظهار کرد:با توجه به آنکه دلالان هر کیلو گندم را با نرخ 2 هزار تومان از کشاورزان خریداری می کنند،بنابراین بخشی از گندم تولیدی برای تبدیل به آرد از چرخه خرید خارج و وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم به 10 میلیون تن نخواهد رسید، افزود: ثبات نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری اجحاف در حق مصرف کنندگان است که به سبب کاهش تمایل کشاورزان نسبت به عرضه گندم تحویلی به دولت،پیش بینی می شود میزان خرید تضمینی به 10 میلیون تن نرسد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه 50 درصد گندم تولیدی کشاورزان برداشت شده است،انتظار می رود مطالبات کشاورزان ظرف مدت زمان دو الی سه روز پرداخت شود تا با اعتماد سازی کشاورزان، گندم تولیدی به مراکز دولتی تحویل داده شود و احتمال قاچاق آرد و گندم به حداقل ممکن برسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار