جهاد کشاورزی مازندران نرخ برداشت مکانیزه شالی را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۳۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴ 17 July 2018

  خبرگزاری صداوسیما، عضو ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: پنج تا هفت درصد محصول برداشت شده از شالیزارها به عنوان دستمزد کمباین داران تعیین شد.

پرویز موسی نژاد افزود: امسال به ازای برداشت هر 20 کیسه شالی ایستاده یک کیسه سهم کمباین داران می شود.
وی افزود: همچنین، برای شالی های ورس شده ( خوابیده) هم سهم کمباین داران به ازای برداشت هر 15 کیسه، یک کیسه تعیین شده است .

به گفته موسی نژاد، تعیین نرخ برای فعالیت کمباین های ویژه برداشت شالی از آنجا اهمیت دارد که در سال های اخیر بیشتر شالیزارهای مازندران به سمت مکانیزه شدن کاشت و برداشت هدایت شده اند.

عضو ستاد برداشت برنج و رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی افزود: پیش بینی می شود، امسال 90 تا 95 درصد از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه برداشت شود. این در حالی است که برداشت مکانیزه شالی که پیش از این در مازندران کمتر از 30 درصد بود ، پارسال به حدود 85 درصد رسید.

وی با بیان این که ، پارسال 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بابت مکانیزاسیون بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد، گفت: ستاد برداشت شالی علاوه بر تعیین نرخ دستمزد سال جاری کمباین داران ، به اتحادیه کمباین داران هم اعلام کرده است که تمامی کمباین ها باید پس از انجام معاینه فنی وارد شالیزارها شوند.

موسی نژاد افزود : نرخی که ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران بابت دستمزد کمباین داران تعیین کرده برای کمباین های سالم است و کشاورزان اجازه ندهند کمباین های معیوب و فاقد معاینه فنی وارد شالیزارهایشان شود.

وی با اعلام این که کشاورزان می توانند دستمزد کمباین داران را به صورت نقدی هم پرداخت کنند ، گفت : بر اساس مصوبه ستاد برداشت برنج ، شالیکاران می توانند چهار درصد از قیمت نهایی هر کیسه برنج را بابت شالیهای ورس شده و پنج درصد قیمت یک کیسه را برای برداشت شالی های ایستاده پرداخت کنند.

به گفته موسی نژاد، کمباین های ویژه برداشت شالی از استان های ، گیلان ، گلستان و فارس برای برداشت برنج به مازندران می آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار