عدم دخالت به موقع، حضور نداشتن یا وارد نشدن مؤسسه به موضوع، اداره یا سازمانی که به طور جدی عهده دار حفاظت از منابع آب و خاک باشد کاملا مشهود بوده و نیاز به پاسداشت از فاکتورهای اصلی کشاورزی در این برهه از زمان ضروری است.
کد خبر: ۶۳۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 05 August 2018

 به گزارش تابناک مازندران، عدم دخالت به موقع، حضور نداشتن یا وارد نشدن مؤسسه به موضوع، اداره یا سازمانی که به طور جدی عهده دار حفاظت از منابع آب و خاک باشد کاملا مشهود بوده و نیاز به پاسداشت از فاکتورهای اصلی کشاورزی در این برهه از زمان ضروری است.

بر اساس اين گزارش ، کارشناس خاک و کشاورزی با اعلام هشدار درباره آینده کشاورزی در استان‌های شمالی خاطرنشان کرد: چنانچه این روند نزولی برای کشاورزی ادامه داشته باشد این صنعت در مازندران به خطر افتاده و در آینده نزدیک مازندران به یک وارد کننده محصولات کشاورزی بدل خواهد شد.

علیرضا عبداله پور در گفت و گو یی به مشکلات عمده صنعت کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: نبود زیرساخت‌های مناسب در بسترهای کشاورزی نظیر سیستم‌های آبیاری مدرن، استفاده نابهجا و بی رویه از کودهای شیمیایی، نبود حمایت از بازار محصولات کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی آسیب های جبران ناپذیری را عاید این صنعت ریشه‌دار استان کرده است.

محدودیت کشت برنج در کشور به دلیل کمبود آب و خاک

کارشناس خاک و کشاورزی با بیان این که برای یک سانتیمتر مربع از حاصلخیز شدن خاک به طور میانگین به 30 تا 100 سال زمان نیاز است، گفت: عدم دخالت به موقع، ، حضور نداشتن یا وارد نشدن مؤسسه به موضوع، اداره یا سازمانی که به طور جدی عهده دار حفاظت از منابع آب و خاک باشد کاملا مشهود بوده و نیاز به پاسداشت از فاکتورهای اصلی کشاورزی در این برهه از زمان ضروری است.

عبداله پور با اشاره به اندیشه و نگرش مردم و مسئولان درباره محیط زیست و منابع طبیعی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از افراد جامعه به محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان انفال عمومی نگاه نکرده و آن را میراثی برای آیندگان در نظر نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: تبعات این نگرش اکنون سبب محدودیت کشت برنج در کشور به دلیل کمبود آب و خاک شده به طوری که از 31 استان تنها گیلان و مازندران مجوز ارائه این محصول را دارند.

کاهش سطح زیر کشت اولین تهدید برای کشاورزی

این محقق و پژوهشگر حوزه خاک شناسی با اشاره به این که کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و فشار جمعیت دو عامل تهدید کننده صنعت کشاورزی در مازندران هستند، خاطرنشان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی که تا حدود زیادی در سنوات قبل انجام شد، باعث تخریب بسیاری از اراضی شد و صدمات زیادی را به بدنه این صنعت وارد آورد.

ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی، آفت بزرگ صنعت کشاورزی

وی از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی به عنوان آفت بزرگ صنعت کشاورزی نام برد و افزود: دادن مجوزهای غیرقانونی و استفاده نابه جا از زمین های کشاورزی برای گسترش زندگی شهری و روستایی با اعمال ساخت و ساز در آنها بزرگترین خسارت را به کشاورزی استان وارد آورد.

عبداله پور، مقصر اصلی در کاهش سطح زیر کشت محصولات را مسئولان و متولیان حوزه کشاورزی دانست و تصریح کرد: چنان چه حمایت از بخش کشاورزی توسط دستگاه‌های ذیربط به هر طریقی انجام می‌شد، هرگز کشاورز مازندرانی برای تبدیل اراضی خود وسوسه نشده و سود مکفی عاید از فروش محصولات می‌توانست وی را به پاسداشت و حفظ کشاورزی امیدوار کند.

فشار جمعیت تهدید دیگر کشاورزی مازندران

وی با نگاه ویژه به پدیده افزایش جمعیت و فشار بی رویه جمعیت مهاجر به استان به عنوان یک تهدید گفت: ظرفیت منابع طبیعی استان مازندران پذیرای این جمعیت شناور و مهاجر نبوده و مصداق آن را در ایام و فصول تعطیلات به عینه شاهد هستیم.

این کارشناس کشاورزی با یادآوری این که منابع آبی استان درست مدیریت نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: گرم شدن کره زمین، کمبود نزولات جوی، عدم هدایت اصولی آب های سطحی در مازندران باعث کمبود آب شرب برای ساکنان در برخی مناطق شده است، حال با وجود چنین مشکلاتی شاهد افزایش جمعیت مهاجر به استان هستیم و این موضوع عرصه را برای ساکنین شهرهای استان تنگ تر خواهد کرد.

80 تا 90 درصد منابع آبی مربوط به کشاورزی است

وی هدر رفت آب در بخش کشاورزی را بین 80 تا 90 درصد عنوان و تاکید کرد: عدم نگرش مدرن در صنعت کشاورزی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در این صنعت باعث هدر رفت فراوان آب در این حوزه شده است.

عبداله پور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد محیط زیست که فرمودند محیط زیست میراث آیندگان است و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مسئولین و متولیان حوزه کشاورزی باید با به کارگیری از تجربیات کشورهای توسعه یافته در این صنعت به مدد این بخش آمده و توان حمایتی خود را افزایش دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار