وقوفه فتح‌الله خان سرتیپ افشار با قدمت ۱۰۰ سال متعلق به فتح‌الله خان سرتیپ از رجال بنام اواخر دوره قاجار در استان آذربایجان غربی بوده است که طبق وصّیت واقف می‌بایست از عواید این موقوفه در دهه ابتدایی ماه محّرم و ایام سوگواری اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، مراسم روضه‌خوانی و سفره‌های اطعام و خیّرات تشکیل شود.
کد خبر: ۶۵۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲ 20 September 2018

به گزارش تابناک آذربایجان‌غربی، به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و بررسی جایگاه موقوفات در موضوع گرامیداشت سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)، گزارشی درخصوص این موقوفه که خاصّه در باب بزرگداشت حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده، انجام گرفته است.

موقوفه فتح الله خان سرتیپ افشار در شهر ارومیّه، قدمتی در حدود یک قرن داشته و متأسفانه زمان دقیق این وقف به علت هم زمانی با بلواها و آشوب‌های مقارن با شروع جنگ جهانی اوّل در آذربایجان، مشخص نیست.

فتح‌الله خان سرتیپ افشار از رجال بنام اواخر دوره قاجار در استان آذربایجان غربی بوده که بنا به آشوب‌هایی که در این سامان به وقوع می‌پیوندد همراه عشیره و اولاد به نجف و سپس کربلای معلّی مهاجرت می‌نماید و در همان سامان نیز از دنیا رحلت می‌نماید و در همان کربلای معلّی نیز مدفون می‌شوند.

ایشان با توجه به ارادت و علاقه‌ای که به وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) داشته‌اند، ۶ دانگ قریه «حیدرلو» واقع در جنوب غربی شهرستان ارومیّه را جهت بزرگداشت و تکریم و برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت اباعبدالله(ع) وقف این وجود مقدس و نورانی می‌نماید.

قسمت اعظم این موقوفه که تقریباً یک هزار و هفتصد هکتار وسعت دارد، شامل زمین‌های زراعی و کشاورزی است که در دست زارعان قرار دارد و مقدار یک و نیم میلیون متر مربع از آن در حدود بیست سالی است که وارد محدوده شهری شده و با توجه به تفکیکات و مقررّات شهری، به اشخاص گوناگون اجاره داده و واگذار شده است.

طبق وصّیت واقف محترم می‌بایست از عواید این موقوفه در دهه ابتدایی ماه محّرم و ایام سوگواری اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، مراسم روضه‌خوانی و سفره‌های اطعام و خیّرات تشکیل شود.

همه ساله بنا به مسئولیت متولیان، این امر در قریه حیدرلو انجام شده، می‌بایست بیان کرد که درآمدهای موقوفه فتح‌الله خان سرتیپ افشار در طول ایام مختلف متغیر بوده و بنا به درآمدهای زارعان و مستأجران بخش‌های روستایی و بخصوص شهری و یا پذیره‌های دریافتی‌ای که بابت تبدیل به اَحسن نمودن بخش‌های واگذار شده اخذ می‌شود، جمع‌آوری می‌گردد و بعد از گزارش به مقامات مسئول و اداره اوقاف و امور خیریّه استان آذربایجان غربی، طبق سفارش، در ایام سوگواری و بزرگداشت حضرت سیدالشهدا(ع) مجالس مختلفی برگزار و سفره احسان و اطعامی گسترده می‌شود.

مجموع درآمد موقوفه بنا به وضعیت معیشتی و یا خشکسالی و مسائل اقتصادی کشاورزان و مستأجرین ثابت و مشخص نیست و امکان دارد عواملی مانند خشکسالی که چند سالی است دامن کشاورزان را گرفته و صدماتی را به آنها وارد نموده، تغییر کند و این عوامل سبب شده یا اجاره‌ای دریافت نشود یا فرصت و تخفیفی داده‌شود و همین امر، از محاسبه دقیق درآمد موقوفه جلوگیری می‌نماید.

بنا به وظیفه ذاتی موقوفه که همان بزرگداشت مقام سیدالشهدا(ع) است، چند سالی است که توفیق حاصل گشته و در ایام اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) و در مرز مهران، موکبی با نام موقوفه برپا می گردد و در ایام رفت و برگشت زائرین محترم، پذیرایی و استقبال از این زوّار، در این موکب صورت می پذیرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار