در اولین روزهای مهر و در آستانه بازگشایی سال تحصیلی جدید که همه چیز از کیف، کفش، دفتر، کتاب، پوشاک، نیمکت و صندلی و همه و همه بوی نو و تازگی گرفته، و در این میان، این درد کهنه معلمان شاغل در مدارس غیردولتی است که همچنان مستعمل و کهنه، لنگ لنگان پیش می‌رود و کسی هم نه مسئولانه و نه دلسوزانه، در حق این فرزندان ناخوانده، پدری نمی‌کند...
کد خبر: ۶۵۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸ 25 September 2018

 بلاغ، از زمان شکل‌گیری مدارس غیردولتی در کشور تاکنون که عمرش به بیش از دو دهه می‌رسد، مزایا و معایب بسیاری در پرونده آن‌ها ثبت شده است که می‌توان عدم نظارت کیفی آموزش و پرورش، عدم نظارت بر شایستگی معلمان آزاد شاغل در این مدارس، عدم درجه‌بندی مدارس و معلمان، نگاه کاسب‌کارانه و تجاری به آموزش و پرورش، بهره‌مندی از معلمان نیروی آزاد برای پرداخت حقوق کمتر حتی به بهای عدم گرایش تحصیلی مرتبط، حتی به بهای عدم سابقه تدریس، حتی به بهای عدم کفایت و کلاس‌داری، قانون‌گریزی در خصوص بیمه و پرداخت حقوق به نیروهای آزاد شاغل در این مدارس، قانون‌گریزی در وجوه دریافتی از اولیاء در هنگام ثبت‌نام و چندین و چند مورد دیگر، بخشی از مشکلات و چالش‌های رایج در این مدارس است.

بیمه، حقوق، امنیت شغلی مطالباتی که امسال هم پاسخی نداشت

استان مازندران دارای بیش از 760 مدرسه غیردولتی در مقاطع تحصیلی گوناگون با 120 هزار دانش‌آموز جامعه‌ای قابل توجه را در بدنه‌ی نظام آموزش و پرورش خود می‌بیند که باید برای سامان‌بخشی و تلطیف‌سازی فضای این مدارس تمهیدات ویژه‌ای را بیندیشد.

کفه سنگین موسسان در قبال معلمان

هرچند از یک سو خلأ قانونی در بحث حقوق و مزایای معلمان شاغل در این مدارس، موجب اعمال سلیقه‌ای حق‌الزحمه و همچنین تضییع حقوق چند هزار نفری معلمان این مدارس شده است و از سوی دیگر، عدم قانون جامع در خصوص موسسان این مدارس، پوشش بخشی از وظایف دولت در نیازمندی‌های آموزشی و در نتیجه کاهش هزینه‌های دولت موجب شده است تا کفه‌ی قانونی و حمایتی میان موسسان و معلمان به نفع موسسان باشد و صدای معلمان برای اخذ حقوق و مزایای قانونی آن‌ها به گوش کسی نرسد.

هیچ‌یک از مشکلات معلمان حق‌التدریس حل نشده است

رئیس صنف کارگری شاغل در مدارس غیردولتی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این صنف در مرداد ماه سال‌ 96 تشکیل شده است، اظهار کرد: حقوق، امنیت شغلی، نداشتن کارت پرسنلی و بیمه از مهم‌ترین مطالبات نیروهای آزاد در مدارس غیردولتی استان است که ما از بدو تشکیل این صنف، به‌دنبال مطالبه‌گری و حل‌وفصل آن هستیم و علیرغم تمام تلاش‌ها و رایزنی‌ها و همچنین وعده و وعید مسئولان تاکنون هیچ اتفاقی برای این قشر زحمتکش رخ نداده است.

وی افزود: این نیروها که شامل معلمان مقاطع مهدکودک، پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، معلمان دروس ورزش، قرآن، هنر، پرورشی و همچنین نیروهای خدماتی هستند، از کمترین جایگاه و مزایای کاری برخور دارند.

کار با حداقل حقوق!/ بیمه نداریم

به گفته فاطمه احمدیان، علاوه بر این حقوق حداقلی، این نیروها بیمه نیستند و اگر تعداد کمی از این نیروها هم تحت پوشش قرار دارند، هزینه بیمه از حقوق‌شان کسر می‌شود.

اشتغال 11 هزار معلم در 767 مدرسه غیردولتی مازندران

این مسئول با بیان اینکه بنا بر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نزدیک به 11 هزار معلم در مدارس غیردولتی استان مشغول به تدریس هستند، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ‌یک از مطالبات به‌حق معلمان حق‌التدریس در مدارس غیردولتی استان برآورده نشده است و با وجود برگزاری همایش استانی طی اردیبهشت‌ماه امسال و دعوت از مسئولانی نظیر مدیرکل آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس و علیرغم تمام قول‌های مساعد مطروحه در این نشست، اما عملا هیچ وعده‌ای محقق نشده است و تمام راه‌های رفته ما به دیوار بسته می‌خورد و گویی صدای ما به گوش کسی نمی‌رسد.

علیرغم اظهارات مسئولان سقف قراردادها تغییری نکرد

احمدیان تصریح کرد: طی سال تحصیلی جدید کماکان غالب قراردادها با همان روال سال‌های قبل یعنی با حداقل حقوق و مزایا و عدم بیمه معلمان از سوی موسسان مدارس غیردولتی بسته شده است و همچنان معلمان زحمتکش در مدارس غیردولتی از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برند.

وی ادامه داد: ما از مسئولان امر حداقل این انتظار را داشتیم که طی سال تحصیلی جدید لااقل بحث حقوق معلمان حق‌التدریس را مرتفع می‌کردند و معلمان در سال تحصیلی جدید با روحیه و انگیزه مضاعفی در سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

حداقل یکی از مشکلات ما هم حل نشد

رئیس صنف کارگری شاغل در مدارس غیردولتی مازندران متذکر شد: ما این انتظار را از آموزش‌وپرورش داشتیم که با اتخاذ تمهیداتی موسسان را قانع می‌کرد تا حقوق معلمان به حساب آموزش و پرورش واریز و از سوی این اداره به حساب معلمان مدارس غیردولتی واریز می‌شد تا با این نظارت، حداقل حقوق منصفانه‌ای برای معلمان درنظر گرفته می‌شد و ضمن آنکه تخلفات موجود در این بخش از بین می‌رفت، معلمان چتر حمایت آموزش و پرورش را از سوی ارگانی که سال‌ها است برایرونق آن تلاش می‌کنند، روی سر خود می‌دیدند.

ناعدالتی و تبعیض موجب نارضایتی شدید معلمان حق‌التدریس شده است

این مسئول تاکید کرد: علیرغم اینکه معلمان شاغل در مدارس غیردولتی پا به پای معلمان مدارس دولتی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان همت و تلاش دارند اما تبعیض و ناعدالتی بسیار مشهود میان معلمان حق‌التدریس و مدارس دولتی از زمین تا آسمان است و این امر موجب نارضایتی حداکثری معلمان فعال در این مدارس شده است.

احمدیان عنوان کرد: وقتی اتفاقات رخ داده طی این سال‌ها را علیرغم تمام تلاش‌ها برای استحقاق حقوق معلمان غیردولتی از سوی مسئولان را کنار هم می‌گذاریم به نظر می‌رسد معلمان حق‌التدریس فرزندان ناخوانده نظام آموزشی هستند که مورد بی‌مهری و بی توجهی متولیان امر قرار می‌گیرند.

قراردادهایی که نمی‌شود رقمش را از شرم به زبان آورد

وی بیان کرد: متاسفانه قراردادهای معلمان حق‌التدریس علیرغم بسیاری از اظهار نظرها همچون سالیان گذشته میان 200 هزار الی 900 هزار تومان بسته شده است و غالب قراردادها با حداقل حقوق یعنی کمتر از 500 هزار تومان بسته شده است که این واقعا منصفانه نیست.

اعتراض مساوی است با اخراج!

رئیس صنف کارگری شاغل در مدارس غیردولتی مازندران با اشاره به عدم امنیت شغلی معلمان شاغل در این مدارس اعلام کرد: معلمان شاغل در این مدارس از حاشیه امنیت شغلی برخوردار نیستند و به همین دلیل برای حفظ شغل خود و دریافت حداقلی حقوق برای کمک اقتصادی به خانواده‌هایشان قادر به اعتراض نیستند چرا که در صورت اعتراض و عدم موافقت با حقوق پیشنهادی، کار خود را از دست خواهند داد و هیچ کسی هم نیست که از آن‌ها حمایت کند و مجبورند با وضع موجود علیرغم نارضایتی بسازند.

به گفته احمدیان، موسسان مدارس یا از پذیرش پوشش بیمه‌ای معلمان خودداری می‌کنند و یا در صورت موافقت، حق بیمه را از حقوق معلمان کسر می‌کنند.

استحقاق حقوق معلمان اولویت مدیران استانی نیست!

بی شک اجحاف در حق 11 هزار معلم شاغل در مدارس غیردولتی استان که شغل‌شان، شغل انبیاء است، منصفانه نیست. بی شک تمام مدیران دستگاه‌های ذیربط در قبال حقوق ضایع شده این قشر مسئولند.

از وعده‌های توخالی مدیران تا جیب‌های خالی معلمان!

آن‌چه از اظهارات مدیران بالادستی درخصوص بهبود اوضاع مدارس غیردولتی و به‌ویژه معلمان شاغل در این مدارس برآمده و آن چیزی که در عمل در مدارس مازندران در حال اجرا است؛ تفاوت کاملا فاحشی مشهود است.این حکایت، حکایت یک بام و دو هوای اجرای سیاست‌ها و بخش‌نامه‌ها در مدارس غیر دولتی، حکایت اعمال سلیقه‌ای قوانین از سوی مسئولان آموزش و پرورش، موسسان مدارس و وعده‌های توخالی و شعاری مدیران است که دودش تنها به چشم معلمانی می‌رود که دلسوزانه، متعهد و مخلصانه در حال تربیت دانش‌آموزان این مرز و بومند.

مهر نو و کهنگی بی‌مهری حکایت سال جدید تحصیلی از نگاه معلمان
در اولین روزهای مهر که همه چیز از کیف، کفش، دفتر، کتاب، پوشاک، نیمکت و صندلی و همه و همه بوی نو و تازگی گرفته، و در این میان، این درد کهنه معلمان شاغل در مدارس غیردولتی است که همچنان مستعمل و کهنه، لنگ لنگان پیش می‌رود و کسی هم نه مسئولانه و نه دلسوزانه، در حق این فرزندان ناخوانده، پدری نمی‌کند...

بی شک وقتی در قبال کاری حقوق و مزایای مکفی پرداخت نشود، احتمال کم‌کاری هم پیش خواهد آمد و تعلیم و تربیت چیزی نیست که باید برایش کم بگذاریم، تلاش معلمان شاغل در این مدارس چیز کمی نیست که از سوی موسسان و نظام آموزشی استان نادیده گرفته شود و یا دیده نشود! استحقاق حقوق این معلمان خواسته به‌حقی است که باید تمام و کمال مرتفع شود، انتظاری که در دوره ریاست قاسمی مدیرکل سابق این اداره محقق نشد و باید دید در دوره ریاست نیکزاد مدیرکل این اداره، با وجود قول مساعدش به معلمان حق‌التدریسی استان، مرتفع خواهد شد یا نه؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار