بحث زیست محیطی در دماوند به دلیل تورهای غیرمجاز و افراد کوهنورد نابلد به خطر افتاد که در نهایت منجر به نامه عدم حضور کوهنوردان شد تا ساماندهی انجام شود.
کد خبر: ۶۶۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 03 October 2018

بلاغ، بیش از 65 تور لیدر مجاز و 32 دفتر گردشگری در آمل حضور دارند که به‌ دلیل وجود دماوند و طبیعت بکر لاریجان باید وضعیت حوزه گردشگری در آمل مناسب باشد اما بخاطر جولان تورهای غیرمجاز حال و روز تورهای گردشگری در آمل خوب نیست.

مسعود حسین‌زاده، رییس دفاتر گردشگری آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه 32 دفتر گردشگری در آمل وجود دارد، اظهار کرد: از 32 دفتر دارای مجوز در بحث گردشگری و جهانگردی تنها 5 دفتر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز دولت در بحث گردشگری این است که ارز وارد کشور شود اما در حال حاضر خلاف این موضوع عمل می‌کنیم، گفت: عملکرد دفاتر این است که مسافر به خارج از کشور و مراکز مذهبی سیاحتی ارسال می‌کنند.

رییس دفاتر گردشگری آمل با بیان اینکه وضعیت ارز باعث شد تا خروج گردشگر از کشور کاهش یابد، تصریح کرد: در شهریور امسال به نسبت شهریور سال گذشته میزان مسافرت مردم به خارج کشور 90 درصد کاهش یافته است.

این مسئول با اشاره به اینکه 70 درصد گردشگر ورودی به آمل به نسبت شهریور سال گذشته افزایش یافته است، گفت: به همین میزان نیاز است که زیرساخت و مراکز اقامتی در آمل تکمیل و بیشتر شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی در آمل وضیت ناامید کننده و بدی دارند، تاکیدکرد: گردشگران ورودی در غالب تور نمی‌آیند و با ویزا خودشان می‌آیند. دفاتر گردشگری زیادی تاسیس شد اما بازار راکت است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مسائل ارزی ورود گردشگرهای خارجی به آمل رو به افزایش است، ادامه داد: مسافر خارجی با کمترین هزینه می‌تواند وارد کشور شود و ایران‌گردی کرده و به مازندران بیاید.

رییس دفاتر گردشگری آمل با بیان اینکه تاسیس دفتر گردشگری زیاد است اما درخواست ابطال پروانه نیز وجود دارد، اظهار کرد: از 32 دفتر گردشگری در آمل تنها 5 دفتر در بحث سیاحتی فعال و اکثر این دفاتر راکت، نیمه فعال و برخی غیرفعال هستند.

این مسئول با بیان اینکه نتوانستیم تا به حال به صورت ساماندهی شده جذب گردشگر خارجی برای صعود به دماوند انجام دهیم، گفت: هییت‌های کوهنوردی و فدراسیون‌های ورزشی خارج از استاندارهایی که وجود دارد فعالیت می‌کنند و گردشگران خارجی، خارج از مسیر قانونی که باید وارد کشور شوند عمل و به دماوند صعود می‌کنند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه گردشگران خارجی باید زیر نظر دفاتر خدمات گردشگری و راهنمایان آموزش دیده و میراث فرهنگی به دماوند صعود کنند و آنجا حاضر باشند، ادامه داد: فدراسیون ورزشی مجوزی صادر کرده تا انسان‌های وارد به مسیر در غالب فدراسیون مسافران را هدایت می‌کنند و از همین طیف افرادی ورود پیدا کردند که مجوز فدراسیون مربوطه را نیز ندارند که به‌عنوان بلد محلی هستند.

وی ادامه داد: شخصی وجود دارد که حتی دیپلم ندارد اما به دلیل تکرار سفر به مسیر وارد و انگلیسی را هم تا حدودی یاد گرفته است و در غالب مجموعه‌های کوهنوردی خارجی فعالیت می‌کند.

رییس دفاتر گردشگری آمل تاکید کرد: بحث زیست محیطی در دماوند به دلیل تورهای غیرمجاز و افراد کوهنورد نابلد به خطر افتاد که در نهایت منجر به نامه عدم حضور کوهنوردان شد تا ساماندهی انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه موافق این اقدام هستیم، گفت: مسدود شدن مسیر محور دماوند تا زمان ساماندهی کوهنوردان امری لازم و ضروری است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه افراد غیرمتخصص نباید در زمینه مسائل گردشگری ورود پیدا کنند، تاکیدکرد: ورود گردشگر خارجی به دماوند را باید افراد کاربلد و متخصص برعهده بگیرند.

وی با بیان اینکه افرادی که دارای تخصص هستند باید در این زمینه ورود پیدا کنند و قانون تعیین شود، عنوان کرد: نبود شایسته سالاری در برخی موضوعات مرتبط بزرگترین آسیب این حوزه است.

رییس دفاتر گردشگری آمل با تاکید بر اینکه 70 درصد تورهای گردشگری که وارد آمل می‌شوند فاقد مجوزهای قانونی لازم هستند، ادامه داد: 65 راهنمای گردشگری دارای کارت در آمل حضور دارند که به خاطر فعالیت گسترده تورهای غیرمجاز بازار این افراد کساط است.

در ادامه پارسا سپهری، تور لیدر برتر استان مازندران در سال 97 در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مشکلات اخیر کشور باعث شده تا مردم کمتر به سفر با تور میل داشته باشند، اظهار کرد: تحولات ارز باعث شده تا مسافرت‌های خارجی به کمترین میزان خود برسد.

وی با اشاره به اینکه تورهای غیرمجاز در آمل جولان می‌دهند، گفت: فعالیت گسترده تورهای غیرمجاز باعث شده تا افرادی که در این حوزه تخصص دارند دیگر تور نبرند و در این حوزه فعالیت نکنند.

سپهری با بیان اینکه سود راهنمایان دارای کارت مشخص است، خاطرنشان کرد: تورهای غیرمجاز از دفاتر گردشگری مجوز نمی‌گیرند و بیمه ندارند و اگر اتفاقی بیفتد بیمه پولی پرداخت نمی‌کند.

علی دریانی که سابقه حضور بیش از یک دهه در این حوزه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: قیمت تورهای غیرمجاز با تورهای مجاز در حالی برابر است که سود آنها به خاطر ندادن پول بیمه و دیگر مسائل قانونی بسیار بالاتر است و حتی اگر تخفیفی داده شود پول این مواردی است که پرداخت نمی‌کنند.

مدیر عامل موسسه سپهر الوند با بیان اینکه نیاز به نظارت بر تورهای غیرمجاز در پلیس راه‌ها وجود دارد، یادآور شد: رانندگان اتوبوس برای حفظ پول خود این افراد را مسافر بین راهی می‌نامند و می‌گویند زود پیاده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در بحث ساماندهی تورهای غیرمجاز به خوبی عمل کرده و باید الگوی ما باشد، گفت: باید از جولان تورهای غیرمجاز در آمل جلوگیری کرد.

دریانی با بیان اینکه نیاز است تا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هماهنگ باشند تا مشکلات کمتر شود، یادآور شد: محکوم کردن یکدیگر دردی را دوا نمی‌کند.

مدیرعامل موسسه سپهرالوند تاکید کرد: افراد شخصی که وارد حوزه گردشگری شدند بزرگترین مشکلات را برای این حوزه ایجاد کردند.

دریانی در پایان گفت: با تعامل بیشتر دستگاه‌های نظارتی می‌توان امیدوار بود که از تورهای غیرمجاز در آمل و افرادی که شخصی در حوزه گردشگری جولان می‌دهند جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار