عضو هیئت علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای، به جنگل‌های هیرکانی رامسر به بدترین شکل ممکن تجاوز شده است.
کد خبر: ۶۶۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 09 October 2018

سیدرمضان موسوی در گفت‌و‌گو با ایسنا ، اظهار کرد: در سال های گذشته به جهت تغییرات شدید کاربری اراضی و نیز تغییرات اقلیمی نظیر نامتوازن شدن رفتارهای دوره های گذشته اقلیمی، بارش های بسیار متفاوت و خارج از نرمال و یا خشکسالی های مختلف، وقوع سیل‌های سنگین و مخاطره آمیز دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از وقوع چنین سیل‌هایی که خسارت‌های فراوانی به همراه دارد، بعضی مردم، مسئولان و مدیران کشوری، استانی و منطقه‌ای لازم است تا به نکات مهم عملیاتی مدیریت بحران قبل از وقوع بلایای مخاطره آمیز سیلاب ها، توجهات جدی و اساسی بنمایند، این استاد و پژوهشگر با تجربه بلایای طبیعی کشور تصریح کرد: چنین بارش های سنگین در محدوده استان‌های شمالی که بخش عمده عرصه های آن پوشیده از جنگل و مراتع است نباید به صورت سیلاب های مخرب و خطرناک و خسارت بار تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: وقوع خسارات سنگین ناشی از این رحمات زیبای الهی به صورت زشت ترین حادثه ناشی از زیاده خواهی ها و تجاوزات جاهلانه و خودخواهانه‌ای است که عوامل اصلی آنها شامل عدم درک و شناخت حدود و ثغور حریم پدیده های طبیعی مانند دره ها، رودخانه ها، جنگل ها و مراتع و غضب و پاسخگویی آنها به متجاوزین حریم خود توسط مردم سودجو و عدم اجرای دقیق نظارت سازمان‌های ناظر در کنار تجاوزهای بدون مجوز و رعایت استانداردهای لازم مردمی حتی سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی است.

موسوی با اشاره به اینکه هر پدیده‌ای برای خود حریمی دارد که نباید به آن تجاوز کرد، گفت: تجاوز به حریم منابع طبیعی، عواقب جبران‌ناپذیری دارد و در دنیای امروز که علم و تکنولوژی پیشرفت کرده است، تعیین و نقشه برداری حدود و حریم هر پدیده طبیعی به صورت اتوماتیک به آسانی قابل تهیه و پایش است.

وی با انتقاد از اینکه در اجرای پروژه های تخصصی از اساتید و متخصصان امر، مشاوره و بهره‌ای گرفته نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به علت های مختلف و از سوی افراد متفاوت، برخی از شرکت های خصوصی، سازمان های دولتی و غیره، به حریم منابع ملی و طبیعی بویژه در استان های شمالی این بهشت بی نظیر تجاوزات مکرر و فراوانی شده است.

تجاوز به حریم رودخانه در سایه غفلت سازمان‌های نظارتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر توجه تمامی سازمان‌های مربوطه به ویژه شرکت آب منطقه ای و ادارات آب در تمامی شهرستان‌ها بر مباحث نظارتی، تاکید کرد: متاسفانه نگاه انتفاعی و ضعف در برخورد صحیح در کنار صدور برخی مجوزهای کارشناسی نشده، موجب این خسارت‌های ناگوار شده است.

موسوی تاکید کرد: غفلت بعضی سازمان ها، ادارات و بعضی مردم بر تجاوز در حریم رودخانه ها، سبب خسارت سنگین می شود و نمونه آن را در سیل اخیر غرب مازندران شاهد بودیم.

مطالعه غیردقیق رفتار رودخانه‌ها موجب خسارت سنگین می‌شود

وی افزود: متاسفانه بعضی سازمان ها و اداراتی که اعتبارات ملی استفاده می کنند، بدون مطالعه دقیق رفتار رودخانه ها و تعیین و مطالعه حدود، ثغور، حجم، قدرت سیلاب و دور بازگشت، 100، 200 و یا 500 ساله آن، تاسیساتی مانند پل و جاده احداث می کنند که چنین خسارت‌هایی را مشاهده می کنیم.

عضو هیئت علمی دپارتمان مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه در رامسر به بدترین شکل ممکن بر منابع طبیعی، جنگل و مرتع تجاوز صورت گرفته و می گیرد، اظهار کرد: تصاویر ماهواره ای 10 سال گذشته جنگل های هیرکانی این گنج های اسطوره ای در رامسر و تنکابن نشان دهنده تجاوز به بدترین شکل ممکن است.

رشد قارچ‌گونه آپارتمان در ارتفاعات جنگلی

موسوی با اشاره به اینکه همه باید از دست‌ اندازی به طبیعت درس بگیرند و با متخلفان این موضوع برخورد کنند تا دست از تجاوز بر طبیعت بردارند، گفت: آپارتمان‌های چندطبقه و ویلاهای بی‌شماری، قارچ‌گونه و بدون هیچ مطالعه‌ای بصورت تجاوز آشکار در مناطق جنگلی و بکر خدادای به ویژه در غرب مازندران در حال ساخت و ساز است، این اعمال شدیدا مایه آبرو ریزی و خجلت آگاهان است.

این زمین شناس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه، اگر گفته می شود بهره‌برداری بیش از اندازه از آب زیرزمینی یکی از دلایل وقوع سیلاب است، درست نیست، گفت: در رامسر کوه و دریا وجود دارد و دشتی وجود ندارد تا منابع آب زیرزمینی وجود داشته باشد بنابراین، این فرضیه نمی تواند درست باشد.

گفت‌و‌گو از: سیداحمد حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار