مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری مازندران ؛
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از وارد شدن آسیب جدی به ۲ اثر تاریخی مازندران در اثر بارش شدید باران اخیر خبر داد
کد خبر: ۶۶۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 13 October 2018

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری مازندران بااشاره به تبعات سیل اخیر در اثار باستانی استان گفت: باتاسف دو اثر با ارزش تاریخی، باغ موسوم به سی و سه هکتاری و باغ خیابان تاریخی معلم شهرستان رامسر در مازندران به شدت آسیب دید.
این مقام مسوول افزود: در بررسی اولیه در باغ سی و سه هکتاری، پل تاریخی ضلع جنوب شرقی باغ به میزان ۸۰ درصد تخریب و دیواره امتداد رودخانه ای آن نیزتخریب شد.
عضو شورای اداری استانداری مازندران خاطرنشان کرد: همچنین بخش هایی از نظام کرتی و گونه های گیاهی، آسیب دیده و قسمت هایی از دیواره ضلع شمالی باغ فرو ریخته است. همچنین عناصر معماری دو ضلع شرق غرب و همچنین گونه های گیاهی و نظام کرتی باغ تاریخی خیابان معلم آسیب دید.
فرزانه یاداورشد هر دو اثر تاریخی باغ موسوم به سی و سه هکتاری و باغ خیابان تاریخی معلم شهرستان رامسر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

نجات صنایع دستی با همدلی ووحدت رویه مدیریتی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بااشاره به فقدان بازار صنایع دستی دراستان گفت: مجوز شش بازارچه صنایع دستی از سال ۹۱ در استان صادر شده ولی این پروژه ها تاکنون عملیاتی نشده و همچنان معلق مانده است
مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری بااشاره به نشست مشترک با هنرمندان صنایع دستی در استان گفت ، تمام شهرداری ها حاضرند برای برپایی غرفه های صنایع دستی، عرصه را واگذار کنند
این مقام مسوول تاکیدکرد: همه بخش های مدیریتی برای نجات صنایع دستی مازندران باید وحدت رویه داشته باشیم.
این مقام مسوول اظهارکرد: باید بهم ریختگی را در حوزه صنایع دستی کنار بگذاریم و اکنون همه شهرداران آمادگی خود را برای واگذاری عرصه برای نمایشگاه صنایع دستی اعلام کرده اند و ما باید در این زمینه برنامه علمی وعملی وبروز داشته باشیم.
عضوشورای اداری استانداری با بیان اینکه صنایع دستی ریشه در فرهنگ و گذشته تاریخی دارد، ارائه برنامه در حوزه صنایع دستی را لازم برشمرد و تصریح کرد: ایجاد بازارچه های صنایع دستی از راهکارهای عملی حمایت است اما در سال ۹۱ شش مجوز بازارچه صنایع دستی داده شد که هنوز عملیاتی نشده است.
این مقام مسوول دلیل عدم اجرای بازارچه های صنایع دستی را نگاه تجاری شهرداری ها به این بازارچه ها دانست و گفت: باید نسبت به توسعه بازارچه های محلی موقت و دائمی صنایع دستی در استان تلاش وافر کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، با بیان اینکه هنرمندان ما بی ابزار هستند گفت: در حال حاضر مشکل تامین مواد اولیه نظیر چوب هستیم و این وضعیت درحالی می باشد که اسیربوروکراسی پیچیده اداری شده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری تاکیدکرد :درشرایط کنونی نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی فرصت تجاری برای توسعه صنایع دستی و گردشگری وارزاوری مهیا می باشد


نمایشگاه دائمی صنایع دستی مازندران گشایش یافت

این مقام مسوول ضمن ابراز خرسندی نسبت به گشایش نمایشگاه دائمی صنایع دستی مازندران گفت؛ نخستین نمایشگاه تاریخ صنایع دستی مازندران همراه با کارگاه ورک شاپ درساری برگزار شد که مورد استقبال هنرمندان مسوولان وهنرپژوهان و پژوهشگران اثار تاریخی قرارگرفت
فرزانه ابراز امیدواری کرد، با ایجاد گسترش اینچنین نمابشگاهها هنر بومی وکهن این مرزوبوم به سایر نقاط معرفی کشوروجهان گردد
این مقام مسوول خواستار ایجاد شرایط و فروش اسان صنایع دستی مازندران به نقاط مختلف کشور وجهان ازطریق ابزارهای الکترونیکی وغیره درسریعترین زمان ممکن شد

این مقام مسوول،افزود؛ این نمایشگاه دائمی در فضایی به مساحت 400 متر مربع در محل ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان راه اندازی شد.
عضوشورای اداری استانداری تصریح کرد؛ تمامی محصولات این نمایشگاه هنرهای دستی استان است و هنرمندان رشته های مربوطه هم در طول برگزاری نمایشگاه حضور داشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی اضافه کرد؛ در این نمایشگاه صنایع دستی اصیل استان مازندران با نام هنرمندان سازنده آن به نمایش گذاشته شده است که شامل ظروف سرامیکی و سفال، حصیر بافی، خراطی، جاجیم، تذهیب، گلیمچه، لاک تراشی تکه دوزی، عروسک سازی، معرق کاری و دیگر صنایع دستی انحصاری هنرمندان استان است.
عضوشورای اداری استانداری یاداورشد: این نمایشگاه به صورت دوره ای آثار تمامی هنرمندان صنایع دستی مازندران را در طول سال به نمایش می گذارد.و بازدید از این نمایشگاه همه روزه در وقت اداری به صورت رایگان برای عموم آزاد است.

**بازنگری طرح مدیریت یکپارچه پایگاه میراث جهانی باغ عباس اباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازنگری طرح مدیریت یکپارچه پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد شهرستان بهشهر خبرداد
فرزانه بااشاره به ظرفیت های گردشگری، میراث فرهنگی، و صنایع دستی شهرستان بهشهرگفت:شهرستان بهشر سرشار از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که می تواند زمینه ساز رونق گردشگری در منطقه باشد.
این مقام مسوول ضمن تاکید بر رعایت اصول میراثی در تدوین طرح مدیریت یکپارچه عباس آباد افزود: در تلاش هستیم اداره شهرستان بهشهر جهت خدمات رسانی مطلوب به شهروندان، به مرکز شهر منتقل شود.
فرزانه تصریح کرد: در خصوص واگذاری زمین جهت ایجاد بازارچه های صنایع دستی، مشکلات و موانع این موضوع در حال بررسی و اقدام لازم می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار