مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه بتدریج با افزایش مهاجرت‌ها به مناطق شمالی کشور روبرو هستیم، گفت: آنچه که باعث از بین رفتن جنگل‌ها شده، خوش‌نشینی عده‌ای متمول در مناطق شمالی کشور است.
کد خبر: ۶۶۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 15 October 2018

حسینعلی ابراهیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران درباره افزایش مهاجرت به مناطق شمال کشور و تاثیر آن بر محیط‌زیست منطقه گفت: محیط‌زیست هر منطقه ظرفیت خاص خودش را دارد. در حقیقت یک سرزمین تحمل‌پذیری، توان و استمرار حیات برای عده‌ای از جمعیت را دارد.

وی ادامه داد: در جنگل‌های شمال و کرانه دریای خزر نیز به همین صورت است، در حال حاضر یکی از علت‌هایی که باعث تخریب جنگل‌ها در سالهای اخیر شده، افزایش جمعیت در این مناطق است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه تخریب جنگل گاهی بر اساس آز یا نیاز است، خاطرنشان‌کرد: آز و نیاز هر دو دشمن محیط زیست هستند. روستاییان برای تأمین هیزم و نیازشان از جنگل‌ها استفاده می‌کردند و امروز می‌بینیم که جنگل‌خواران برای ساختن ویلا و خوش‌نشینی اقدام به نابودکردن جنگل می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه سرانه طرح هادی در این مناطق بسیار بالاست و برخی افراد محلی با تغییر کاربری زمین آن را با قیمت بالایی به فروش می‌رسانند، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها با ساخت و ساز چند ده هزار خانه غیرمجاز در این مناطق روبرو هستیم، از سوی دیگر با توجه به اینکه سرانه طرح هادی در این مناطق بالاست و افراد بومی با تغییر کاربری زمین آن را به فروش می‌رسانند، نمی توان تشخیص داد این افراد بومی یا غیربومی هستند. همچنین تغییر کاربری‌های گسترده باعث شده زمین‌های زراعی قابلیت خود را از نظر زراعت و تولیدات کشاورزی از دست بدهند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با بیان اینکه سال‌های اخیر مشاهده کردیم که افراد غیرمازندرانی در این مناطق ساکن شده‌اند، گفت: ما نمی‌گوییم مازندران فقط برای مازندرانی‌هاست، بلکه مازندران برای همین ایران است و باید برای حفظ آن بکوشیم.

ابراهیمی همچنین به پدیده تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: در همه دنیا پدیده تغییر اقلیم اتفاق افتاده است و ما باید برای کاهش مشکلات آن سازگاری ایجاد کنیم، اما متاسفانه نه تنها سازگاری ایجاد نشده است، بلکه فشار را به محیط بیشتر کردیم، بعضا تا 50 درصد چشمه‌های طبیعی ما خشک شده‌اند، اما از آن طرف جمعیت هم به این مناطق اضافه می‌شود، ما در این مناطق برای بومیان منطقه هم آب نداریم.

وی با بیان اینکه با وجود مشکل کمبود آب طرح‌هایی مانند کارخانه‌های آب معدنی در این مناطق اجرا می‌شود، گفت: متاسفانه یک کار آمایشی انجام نشده است، اگر امروز به استان مازندران فشار زیادی وارد می‌شود به دلیل این است که کار آمایشی در ایران مرکزی انجام نشده است. صنایع آب بر در وسط ایران است و کشاورزی را در نقاط مرکزی ایران توسعه دادند که آب‌بر است، این کشاورزی چند ده سال در این مناطق ادامه داشته، اما امروز شاهد فرونشست زمین به دلیل کاهش ذخایر آب زیرزمینی در این مناطق هستیم.

وی تاکید کرد: در این شرایط مردم مجبور به مهاجرت شدند و اگر این مهاجرت به این صورت ادامه داشته باشد یا شدت بگیرد، باید زیرساخت‌های لازم برای این افراد در این مناطق مهیا شود و باید منابع طبیعی و محیط‌زیست را تجهیز کنیم تا با افزایش جمعیت در این مناطق شاهد از بین رفتن جنگل‌ها و محیط زیست نباشیم.

مدیر کل حفاظت محبط زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: در 6 الی 7 دهه گذشته 3.5 میلیون هکتار جنگل در شمال داشتیم که در حال حاضر به کمتر از دو میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است، که نشان دهنده این است که به این سرزمین فشار بیش از حد وارد شده است و با این روند در آینده نه برای مهاجران آینده خوبی تصور خواهد شد و نه بومیان و همه با هم متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین مسئله‌ای که باعث آبادانی یک منطقه می‌شود، آب است، گفت: با مهاجرت‌هایی که در حال حاضر شروع شده، قطعا یک فشار مضاعف به شمال کشور وارد خواهد شد و اگر فکری در این خصوص نکنیم، قطعا این منطقه با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز به بهانه جاده، انتقال برق و ... بهره‌برداری از جنگل گسترش پیدا کرده و به کمیت جنگل آسیب وارد کردیم، البته به کیفیت جنگل‌ها نیز آسیب شدید وارد شده است متاسفانه به دلیل اینکه برنامه‌ای برای استفاده از طبیعت نداریم، مردم در هر منطقه‌ای که می‌خواهند می‌روند و به آن منطقه آسیب وارد می‌کنند، این‌ها تبعات ثانویه رفتار با طبیعت است. اگرچه صیانت و حفظ منابع طبیعی بر عهده منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اما ما نه آنقدر امکانات برای آموزش در اختیار داریم و نه آنقدر نیرو برای پایش مناطق داریم تا بتوانیم از آنچه که داریم حفظ و صیانت کنیم.

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبتهایش به جنگل‌خواری اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به حفظ جنگل‌ها کمک کند، تعیین، تثبیت و تطبیق حدود منابع ملی از مستثنیات است، متاسفانه به دلیل اینکه این مرزها به درستی مشخص نشده، عده‌ای سودجود اقدام به تخریب و دست‌اندازی به جنگل و مراتع می‌کنند.

وی افزود: در دو دهه اخیر چند ده هزار خانه اضافه شده و از آنجا که غیرمجاز هستند آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد بیشترین صدمات را در حال حاضر به مناطق شمالی کشور خوش‌نشین‌ها و افرادی که شمال را به عنوان یک تفرجگاه انتخاب کرده‌اند وارد می‌کنند نه مهاجران مهاجران نیاز به اشتغال دارد شمال صنعتی نیست و زمین کشاورزی هم بسیار محدود است و قطعا برای مهاجران به صرفه نیست که به شمال کشور مهاجرت کنند، اما آن چیزی که در حال حاضر به شدت وضعیت محیط‌زیست منطقه را تهدید می‌کند زیاده‌خواهی عده‌ای است که به عنوان خوش‌نشین به این مناطق می‌آیند.

ابراهیمی همچنین با اشاره به صدور مجوز ساخت هتل در این مناطق گفت: البته حضور این خوش‌نشین‌ها به اقتصاد شمال نیز صدمه وارد می‌کند، چراکه مجوزهای بسیاری برای احداث هتل، متل و ... داده شده است.البته با توجه به اینکه افراد متمول در شمال ویلا دارند، در آینده نزدیک ورشکستگی تمام هتل‌ها را در شمال شاهد خواهیم بود. ارزش زمین را پایین می‌آوریم و تغییر کاربری می‌دهیم و هتل احداث می‌کنیم در حالی که مسافران این هتل‌ها خود صاحب ویلا در شمال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار