خدمات‌رسانی‌ها در حد بازدید بوده، مانند سال 93 اقداماتی انجام نشده است، نیروها حضور داشته ولی تجهیزات کافی در اختیار نداشتند، در حال حاضر بنده 4 میلیون تومان پول آب‌معدنی بدهکار هستم.
کد خبر: ۶۶۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ 16 October 2018

خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تبعات سیل و خسارت‌های آنها با وجود اتمام بارش باران هفته گذشته همچنان باقی است.

ترس از ریزش پل، احتمال آبگرفتگی در بارش‌های باران بعدی، احتمال تخریب پل‌های که در این ایام به شدت خسارت دیده است، یکی از نگرانی‌های جدی مردم در منطقه غرب استان و نوشهر است.

پس از باراش باران و حضور مسؤولان قول‌های زیادی برای رفع مشکلات مردم داده می‌شود.

تجربه سیل در استان مازندران نشان می‌دهد که بخش اعظمی از خرابی‌ها به سامان نمی‌رسد و چشم انتظاری برای بازسازی و بهسازی حتی سال به سال تمدید می‌شود.

این گزارش تنها به این دلیل تهیه شده است که دوباره انعکاس دهند خواسته‌های مردمی در منطقه سیل‌زده نوشهر باشیم تا مبادا روزمرگی مسؤولان استانی را دچار فراموشی کند، به این دلیل که خسارت‌های سیل باقی است و تهدید‌های آن سرجای خود!

احسان پشتوان دهیار روستای مزگا که در سیل اخیر روستای آنها با خسارت جدی مواجه شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سه پل اصلی روستای ما به شدت تخریب شده و در حال حاضر تردد بر روی این پل‌ها به شدت خطرناک است.

وی با اعلام اینکه هر پل که در روستا خراب شده، حدود 150 تا 200 میلیون تومان نیاز به اعتبار دارد، افزود: زیرساخت‌های روستا و آسفالت به شدت دچار خسارت شده و تعداد زیادی از واحدهای مسکونی مردم هم دچار آبگرفتگی شدید شده است.

دهیار روستا مزگا یادآور شد: دیوار حفاظتی روستا که در مسیر بوده باعث رانش جاده و نیاز به زیرسازی و تسطیح دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تخریب منزل هم داشتید، یادآور شد: وسایل اولیه 25 خانوار به صورت کلی از بین رفت.

پشتوان در پاسخ به این سوال که خدمات‌رسانی را چه طور دیدید، افزود: خدمات‌رسانی‌ها در حد بازدید بوده، مانند سال 93 اقداماتی انجام نشده است، نیروها حضور داشته ولی تجهیزات کافی در اختیار نداشتند، در حال حاضر بنده 4 میلیون تومان پول آب‌معدنی بدهکار هستم.

پشتوان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر خانواده‌های هستند که سرپناه نداشته باشند، گفت: همه اقدامات توسط دهیاری انجام شده، تعدادی از خانواده‌های بی‌بضاعت که زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی بودند با اعتبارات در اختیار دهیاری هزینه تعمیر پمپ آنها را انجام دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که کمیته امداد امام خمینی به سراغ این افراد نیامده است، گفت: معرفی نامه برای دریافت خدمات در اختیار افراد زیرپوشش قرار دادیم.

جواد درویش دهیار کوشک‌سرا در ارتباط با وضعیت سیل و اقدامات انجام شده اظهار کرد: واحدهای مسکونی روستای ما تخریب نشده، آبگرفتگی معابر و اراضی کشاورزی را داریم.

وی با اعلام اینکه مشکل اصلی ما خالی شدن پل اصلی رفت و آمد پل جهاد در منطقه جولاده است،افزود: سیل اطراف پل را کاملا تخلیه کرده و با یک باران پل به کلی تخریب می‌شود.

درویش با اعلام اینکه این پل به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد، گفت: برای بهسازی پل 250 میلیون تومان اعتبار باید اختصاص پیدا کند و اگر به صورت کلی و کامل طرح احداث پل عملیاتی شود که نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار است.

این مسؤول روستا با اعلام اینکه خطر جان مردم منطقه را تهدید می‌کند، یادآور شد: پایه‌های پل کاملا خالی است و در سیل بعدی به صورت کامل این پل از بین می‌رود.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمی‌شد از گذشته نسبت به بهسازی و مقاوم‌سازی اقدام کرد و آیا شما این دغدغه را مطرح کرده‌اید؟ گفت: نامه‌نگاری از گذشته و در حال حاضر هم انجام شده و بازدید هم از وضعیت پل در برنامه کاری قرار داشت اما به دلیل کمبود اعتبار این طرح به آینده موکول شد که در حال حاضر میزان اعتباری که باید برای ساماندهی پل هزینه شود چندین برابر اقدامات بهسازی و مقاوم‌سازی است.

عبدالله آفریدون عضو شورا روستای حمزه‌کلا نوشهر نیز با اعلام اینکه در حال حاضر با کمک مردم و همیاری آنها تا حدودی وضعیت عادی در روستاها حاکم است، گفت: برای پاکسازی روستا نیاز به گریدر داریم که انتظار داریم متولیان استانی نسبت به اعزام گریدر در منطقه و روستای ما اقدام کنند.

به گزارش فارس، آنچه که این روزها از رسانه‌های استان مازندران در ارتباط با سیل مطرح می‌شود، تنها برآورد خسارت‌ها است، استاندار مازندران در خبری میزان خسارت سیل را 700 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 200 میلیارد تومان از خسارت اعلام شده به کسب و کار مردم بوده است.

مهم‌ترین درخواست مردم نه در حوزه زندگی شخصی بلکه توجه به زیرساخت‌های است که در صورت عدم بهسازی و بازسازی به موقع آنها زندگی شخصی آنها هم در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

ذکر این نکته هم ضروری است که اگر بهسازی پل‌ها و لایروبی رودخانه‌ها در استان به موقع صورت می‌گرفتم، این مقدار خسارت هم متوجه زندگی مردم نمی‌شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار