در جلسه پسماند شهرستان نور مقرر شد شیرابه‌ها و فاضلاب‌های خانگی در کوتاه ‌رین زمان مهار و زباله‌ها به صورت بهداشتی دفع شود و برای عملیاتی کردن هرکدام، تصمیمات اساسی گرفته و در طول سه هفته آینده اجرایی شود.
کد خبر: ۶۶۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 17 October 2018

بلاغ، پسماند یا زباله به مواد جامد، مایع، گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل فعالیت انسانی است و از نظر تولیدکننده زاید تلقی می‌شود و پسماند به پنج گروه عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شود.

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان نه تنها مشکلی به نام زباله وجود ندارد بلکه با بازیافت و مصرف آن در بخش‌های مختلف اقتصادی، زباله به منبع درآمد جدیدی تبدیل شده است و از آن به عنوان طلای کثیف نام‌برده می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان مراحل مدیریت پسماند را به مراحل تولید، جابجایی، ذخیره و پردازش در محل، حمل و نقل، پردازش و بازیافت و دفع تقسیم‌بندی کرد.

یکی از مهم‌ترین مراحل در مدیریت پسماند سوزاندن زباله و دریافت انرژی حاصل از آن است و براساس بررسی‌های انجام شده بهترین شیوه برای مدیریت پسماند شمال ایران احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز است.

مهم‌ترین مراحل برای مدیریت پسماند تفکیک از مبدأ و کاهش تولید پسماند از مبدأ است که نیاز به اطلاع رسانی، آموزش و آگاه سازی مردم دارد تا مردم با تفکیک زباله‌های خشک و تر از منازل در کل کشور به ویژه استان‌های شمالی به سلامت محیط زیست کشور و آلوده نشدن آب‌های زیر زمینی کمک کنند.

در پی بازدید فرماندار نور، شهرداران و رئیس محیط زیست شهرستان نور، از زمین زباله این شهرستان، جلسه پسماند در فرمانداری نور تشکیل شد.

علی شادمان فرماندار شهرستان نور با اشاره به دفع زباله شهرستان از 15 سال گذشته در این سایت اظهارکرد: با توجه به دفع زباله از 15 سال گذشته تاکنون کار زیرساختی و زیربنایی در این مکان انجام نشد.

وی با اشاره به فاضلاب خانگی گفت: برای مدیریت تخلیه فاضلاب‌های خانگی باید تصفیه‌خانه احداث شود.

فرماندار نور تصریح کرد: باید تمام امکانات را به سمت مدیریت ببریم و در ابتدا آن را مهار کنیم.

این مسئول با اشاره به آلودگی‌ها افزود: این یک بحران زیست‌محیطی است که باید با یک برنامه‌ریزی اساسی این مشکل رفع شود.

در این جلسه هر یک از شهرداران چهار شهر نور، چمستان، ایزدشهر و رویان، محیط زیست شهرستان و افرادی که در جلسه پسماند حضور داشتند پیشنهادات و نظرات خود را ارائه کردند که مقرر شد شیرابه‌ها و فاضلاب‌های خانگی در کوتاه ترین زمان مهار و زباله‌ها به صورت بهداشتی دفع شود و برای عملیاتی کردن هرکدام، تصمیمات اساسی گرفته و در طول سه هفته آینده اجرایی شود.

گفتنی است در این جلسه برتفکیک زباله‌های خشک و تر از مبدأ و آموزش مردمی در این زمینه تأکید شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار