از حدود سه ماه پیش تاکنون، تالاب نیلوفرهای ولوکلا بابل که بخاطر جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد در ایام تعطیلات مسافران زیادی را به خود جذب می‌کرد قربانی یک اختلاف محلی شده است.
کد خبر: ۶۶۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵ 17 October 2018

از حدود سه ماه پیش تاکنون، تالاب نیلوفرهای ولوکلا بابل که بخاطر جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد در ایام تعطیلات مسافران زیادی را به خود جذب می‌کرد قربانی یک اختلاف محلی شده است.

گسترش نیوز: تالاب ولوکلا در اطراف شهر بابل در استان مازندران محل مناسبی برای تفریح خانواده‌ها در ایام تعطیلات است و در فصل ماهی گیری گردشگران بسیاری به این منطقه آمده تا به صورت تفریحی به صید ماهی بپردازند. در این تالاب گیاهان زیادی به ویژه نیلوفرهای آبی رشد می‌کنند که زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

اما، در پی بروز یک اختلاف محلی میان دو روستا اطراف این منطقه طبیعی از سوی یکی از طرفین بولدوزرهایی به بهانه لایروبی تالاب و ذخیره حجم آب بیشتر اقدام به تخریب محیط طبیعی و از بین بردن نیلوفرهای آبی کرده‌اند.
میلیون‌ها شاخه نیلوفر که قلب تپنده این تالاب زیبا بوده‌اند در حال از بین رفتن و جاگذاری زخمی عمیق بر پیکر این منطقه گردشگر پذیر هستند. بولدوزرهای رها شده تالاب و محیط تنفس نیلوفرهای آبی را در این مدت تخریب کرده و تا حد زیادی پیش روی کرده‌اند. به گفته ناظران محلی بولدوزرها برای از بین بردن ریشه نیلوفرها به مدت ۱۷روز آب را به بیرون هدایت کردند.
پس از اتفاقات اولیه به منظور رفع مشکل تالاب ولوکلا جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و دهیاری برگزار شد که هیچ خروجی نداشت و نتیجه‌ خاصی از آن حاصل نشد.

Talab3.jpg

محمد علیزاده دهیار منطقه ولوکلا در گفت‌وگو با گسترش نیوز در باره این بحران زیست محیطی عنوان کرد: اختلاف بین دو روستا کوشکله و ولوکلا به پیش از انقلاب باز می‌گردد. مردابی در این منطقه وجود دارد که از روی عکس­های هوایی هم قابل رویت هست و ۲۲ هکتار نیلوفر آبی در این پوشش قرار دارد. هم­اکنون مسئولین روستای کوشکله با توجه به نفوذی که یکی از افرادشان در سازمان برنامه و بودجه استان داشته­اند اعتبار ۶۰۰ میلیونی برای لایروبی این منطقه گرفتند و هدف از این کار فهماندن مالکیت اداری این مرداب به روستای کوشکله است. این دوستان سیاست خوبی به خرج دادند و همه مسئولین را به ست خود کشیدند و آن بحث خشک شدن کره زمین و کمبود منابع آبی بود. در واقع دولت محترم هم مصممم هست برای انباشته نمودن آب کشاورزی اقدام کند و این دوستان از فرصت استفاده کردند.

وی ادامه داد: افراد مسئول در روستای مجاور به اسم لایروبی عملیات را آغاز کردند و هدف این کار احداث خیابانی دور تا دور روستا برای مقاصد گردشگری بود. از این طریق خیابان مرزی در میان دو روستا می­شود تا مالکیت روستای کوشکله برای این موضوع ثبت می­‌شود. من نامه‌ه­ایی از اداره آب منطقه­‌ای استان دارم که هیچ مجوزی برای لایروبی از طرف این اداره صادر نشده در صورتی که این کار به مدت ۳ ماه انجام می‌شود. به صورت لفظی مسئولان این اداره به من اعلام کردند که در برخی موارد اداره جهاد کشاورزی می­‌تواند مستقیما ورود کرده و مجوز صادر کند. همچنین چندین بار به محیط زیست استان مراجعه کردم و اعلام کردم ما همه روزه در سال گذشته ۱۰۰ قوی مهاجر و گونه­‌های دیگر پرندگان از سیبری داشتیم و تعداد بالایی گردشگر که با هدف بازدید از نیلوفرهای آبی به اینجا مراجعه می­‌کردند. اداره محیط زیست اعلام کرد طبق قانون شیوه­‌نامه­‌ای داریم که اگر آب منطقه­‌ای قرار باشد لایروبی را در جایی انجام دهد حتما باید با تایید این اداره باشد. تخریب این نیلوفرها موضوع حیاتی است و بازیابی آنها حداقل ۱۰ سال زمان می­برد.

Talab.jpg

از سوی دیگر براری دهیار روستای کوشکله (کشتله) در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر چگونگی اختلاف موجود و از بین رفتن بافت طبیعی و آسیب به محیط زیست، گفت: ما وکیل داریم و ایشان مدارک ما را دارند و مشغول حل آن در دادگاه هستیم. اینکه موضوع به چه شکل حل می­شود را نمی­دانم و وکیل پیگیر این موضوع هست.

وی ادامه داد: این آب­ بندان از قدیم و در زمان پدران ما در اختیار روستای کشتله بوده و تمام هزینه­‌ها، خدمات و امتیازش متعلق به ما بوده و روستای ولوکلا اصلا در اینجا شریک نبود. در این منطقه ۲۵۰ هکتار زمین زیر کشت وجود دارد که همه متعلق به روستای ما است و از آن بهره‌­برداری می­‌شود.

Talab6.jpg

براری در پاسخ به سوالی درباره منظور از لایروبی تالاب گفت: این عملیات به منظور افزایش گنجایش و ذخیره آب تالاب انجام می­شود و اگر یک متر اضافه شود کلی به سود کشاورزان منطقه خواهد بود. ما به نیلوفرها کاری نداریم و این یک گیاه رونده است که اگر امروز ۱ متر طول داشته باشد سال آینده ۱۰۰ متر خواهد بود! در صورتی که بالای ۱۰ تا ۱۵ هکتار نیلوفر در وسط این تالاب است که هم از نظر محیط زیستی خوب هست و آسیبی نمی‌­رسد. اکنون فقط دور تالاب عملیات هست و آسیبی به نیلوفرها نرسیده و موضوع اول آب و کشاورزان است. ما آب را هدایت نکردیم و ادعا مبنی بر خشک کردن ریشه نیلوفرها صحت ندارد.

وی افزود: همه اجاره­‌ها و هزینه­‌ها در اختیار روستای کشتله بوده و حتی چیزی از مردم به این منظور دریافت نشده است. متولی اصلی این تالاب آب منطقه­‌ای است و ما فقط بهره­‌بردار آن هستیم. ما اصلا برای بهره­برداری از این تالاب از ولوکلا اجازه نمی‌گرفتیم و به آنها ربطی ندارد و اختلافی نداریم. این بازی است که از سوی دهیار جدید طراحی شده است. ما مدارک قانونی مبنی بر مالکیت این منطقه از ثبت اسناد و آب منطقه­ای گرفتیم و اداره منابع طبیعی استان نیز آن را تایید کرده است. امیدواریم چند نفر از ریش سفیدان این منطقه بیایند مشکل را حل کنند و قسم بخورند این تالاب متعلق به آنها است. ما با اسناد، دلیل و مدرک ثابت می­کنیم بهره بردار این آب صاحب تالاب است. ولوکلا در اینجا هیچ دخل و تصرفی نداشته و ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار