مدیرکل میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: بیشترین لکه های جنگل های هیرکانی در سه استان شمالی جهت ثبت در یونسکو، در استان مازندران قرار دارد.
کد خبر: ۶۷۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲ 29 October 2018

سیف الله فرزانه اظهار کرد: مناطقی، چون حوزه ۴۶ کجور، منطقه حفاظت شده خشکه داران، سری تولیدی غیر چوبی شورآب، منطقه جنگلی دمبان، منطقه جنگلی سری ۱ و ۲ لنگر، سنگده، اشک، جنگل‌های حوزه فریم الندان – ایلال- بولا، جنگل‌های واز، جنگل‌های الیمستان آمل و جنگل‌های تیرتاش و چناربن از جمله جنگل‌های هیرکانی است که توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معرفی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع تعداد ۱۲ سایت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و دانشگاه تربیت مدرس برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده که از این تعداد ۶ منطقه در استان مازندران قرار دارد.

فرزانه با اشاره به انتخاب ۶ منطقه بولا، الیمستان، واز، کجور، خشکه داران و چهارباغ جهت ثبت در یونسکو افزود: سایت بولا نمونه بارزی از جنگل‌های راش هیرکانی است که تحت تاثیر مستقیم اقلیم نیمه مرطوب هیرکانی و نیمه خشک ایران و تورانی قرار دارد؛ شیب‌های تند، جنگل‌های بکر و مناطق دست نخورده و دور از دسترس این سایت زیستگاه مناسبی است که طبق نظر کارشناسی قابلیت ثبت در آثار ملی جهانی را دارد.

وی به شناسایی طیف وسیعی از رویشگاه‌های کوهستانی، جنگلی، صخره‌ای، رودخانه‌ای و مرتعی در منطقه الیمستان اشاره کرد و یادآور شد: وجود پستی بلندی‌های فراوان، منابع آبی متنوع، پوشش گیاهی انبوه، جنگل‌های راش از میانبند تا ارتفاعات جنگل‌های هیرکانی، شناسایی حدود ۲۳۷ گونه گیاهی و وجود گونه‌های هیرکانی و جانوری از شاخص‌های منطقه و از جهت ثبت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به منطقه کجور و خشگداران نیز به عنوان مناطق انتخابی اشاره و اظهار کرد: سایت چهارباغ محل تقاطع دو رویشگاه هیرکانی و ایران و تورانی است و به دلیل تنوع ارتفاعی، پوشش گیاهی منطقه تنوع وسیعی از گونه‌های درختی، درختچه‌ای و علفی را تشکیل می‌دهند. مناطق بکر و دست نخورده و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر از مشخصات بارز این منطقه است.

جنگل‌های هیرکانی یکی از منحصربه فردترین نوع جنگل‌ها در دنیا هستند و تنها جنگل‌های باقیمانده از دوران ژوراسیک (عصر دایناسورها) در کره زمین بوده و ۹۸ درصد میزان پوشش آن نیز در شمال ایران است، این جنگل‌ها مانند نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده‌اند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار