860 میلیارد ریال هم در قالب تسهیلات با بهره چهار درصدی برای خسارت دیدگان روستائی و پنج درصدی برای شهرنشینان با باز پرداخت 15ساله تخصیص یافته است.
کد خبر: ۶۷۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 03 November 2018

 به گزارش تابناک مازندران، 860 میلیارد ریال هم در قالب تسهیلات با بهره چهار درصدی برای خسارت دیدگان روستائی و پنج درصدی برای شهرنشینان با باز پرداخت 15ساله تخصیص یافته است.

براساس این گزارش، بارندگی شدید به همراه سیلی که سیزدهم و چهاردهم مهر ماه در مازندران جاری شد، بیشترین خسارت را به زندگی مردم و زیرساخت های بخش های مختلف در غرب استان بر جای گذاشت.
این بارندگی که در 17 سال گذشته بی سابقه ارزیابی شد، بر اساس برآوردهای اولیه بیش از هفت هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد.
علی نبیان روز شنبه در جلسه شورای اداری مازندران توضیح داد:230 میلیارد ریال از این مبلغ به صورت بلاعوض به مردم و کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن در حال پرداخت است.
وی افزود:

همچنین 500 میلیارد ریال هم بر اساس مصوبه هیات دولت برای ترمیم و باز سازی زیر ساخت های شهری و 400 میلیارد ریال برای زیر ساخت های روستایی تخصیص یافته و به حساب استان واریز شده است.
معاون استاندار مازندران گفت: 860 میلیارد ریال هم در قالب تسهیلات با بهره چهار درصدی برای خسارت دیدگان روستائی و پنج درصدی برای شهرنشینان با باز پرداخت 15ساله تخصیص یافته است.
 ضرورت لایروبی فوری رودخانه ها
نبیان مهم ترین علت خسارت زایی بارندگی شدید مهر ماه امسال را لایروبی نشدن رودخانه های استان بویژه در حوزه داخل شهرها و روستاها اعلام کرد.
وی گفت که استان مازندران هفت هزار کیلومتر رودخانه دارد که 500 کیلومتر آن از داخل شهرها عبور می کند و لایروبی آن وظیفه شهرداری است.
معاون استاندار مازندران افزود: برای جلوگیری از خسارت احتمالی شهرداران بر اساس دستورالعمل وزارت کشور باید نسبت به لایروبی و ایجاد دیواره بتنی رودخانه ها اقدام ضروری انجام دهند.
وی افزود:

تحقیقات در باره سیلاب های یک دهه اخیر نشان داد که آورده ناشی از سیل به رودخانه ها علاوه بر چوب و آشغال، نخاله های سنگین نظیر مصالح ساختمانی را شامل می شود که در حاشیه رودخانه ها رها شده و یا بر اثر ساخت و ساز غیرمجاز به آنها راه می یابد.
معاون استاندار مازندران با بیان اینکه طرح لایروبی و پاکسازی رودخانه های مازندران در شرکت آب منطقه ای استان وجود دارد، اظهار داشت: صد البته پیش بینی هواشناسی و اطلاع رسانی سریع و دقیق رسانه ها منجر به کاهش چشم گیری خسارت طوفان مهر ماه امسال در مازندران نیز شد.
وی با بیان این که بارندگی مهر ماه سال جاری با آمادگی ستاد مدیریت بحران رخ داد که نتیجه آن کاهش خسارت بوده است، افزود: این که در بازه زمانی کمتر از 20 ساعت 330 میلیمتر باران در استان ببارد، یک و نیم برابر میانگین کشوری است و نشان می دهد با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم.
 ادامه بازسازی مناطق سیل زده
معاون استاندار مازندران با اعلام این که استان هم اکنون در مرحله بازسازی مناطق سیل زده قرار دارد، گفت: تاکنون چهار جلسه ستاد بازسازی مناطق سیلزده استان تشکیل شده و کارها در حال انجام است.
وی افزود: در حال حاضر 40 دستگاه ماشین آلات سنگین در حال لایروبی رودخانه های استان بویژه در مناطق غربی هستند و این کار با کمک گرفتن از تمامی مناطق استان و حتی استان های
دیگر انجام می شود.
نبیان با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت خدمات رسانی به سیل زدگان ، گفت: اکنون کمک بلاعوض به یکهزار و 128 خانواری که خانه های آنها دچار خسارت شد،پرداخت شده است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال تکمیل پرونده برای پرداخت وام برای بازسازی واحد های مسکونی خسارت دیده است.
وی افزود: ترمیم و باز سازی زیر ساخت ها نیز در حال انجام است و اقدامات اولیه انجام شده و اکنون در مرحله نهایی آن قرار داریم.
تهدید خطر سیل در تنکابن
فرماندار تنکابن هم در این جلسه نسبت به آب شدن یخچال های علم کوه و تهدید خطر سیل در منطقه کوهستانی دو هزار و سه هزار این شهرستان در آینده هشدار داد.
سیدامیر حسینی جو گفت: اگر چه سیل اخیر بیشترین خسارت را در بخش مرکزی داشت، ولی خطر سیل در مناطق بالادست با توجه به تغییرات اقلیمی همچنان وجود دارد و باید مقوله آبخیزداری در بالا دست و لایروبی رود خانه های غرب استان مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اگر به طرح آبخیزداری در کنار ساماندهی رودخانه توجه نشود، مشکل باقی خواهد ماند، افزود: در سیل اخیر یکهزار و 200 واحد مسکونی دچار خسارت آبگرفتگی شد و 27 واحد نیز صد درصد تخریب گردید.
حسینی جو از ساخت ساز در حریم رودخانه ها به عنوان مشکل جدی در غرب مازندران و شهرستان تنکابن یاد کرد و گفت که تمامی ساختمان های تخریب شده کامل در سیل اخیر در حریم رودخانه ها قرار داشتند.
وی روند کنونی لایروبی رودخانه ها را برای جلوگیری از خطر سیل ناکافی دانست و بر ضرورت داشتن نگاه فوریتی به این موضوع تاکید کرد.
حسینی جو توضیح داد: با توجه به حجم آورده سیل به رودخانه ها از تنه درختان گرفته تا نخاله های ساختمانی، با روند موجود لایروبی رودخانه ها 2 سال زمان می برد و لازم است برای انجام سریعتر تمامی فرایند های غیرضروری اداری حذف شود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار