به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مازندران
طی بررسی‌های به عمل آمده در گذشته در روز ۲۵ ماه مبارک رمضان در سال ۲۵۰ هجری قمری که معادل ۱۴ آبان ماه روزی بود که اولین حکومت مستقل علویان در جهان اسلام در استان مازندران انتخاب شد که جنبه جهانی داشت.
کد خبر: ۶۷۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 05 November 2018

 به گزارش تابناک مازندران، از چند سال پیش از سوی مسئولان فرهنگی مازندران روز 14 آبان، به‎نام روز ملی مازندران معرفی می‌شود و به همین منظور در این روز برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان انجام می شود .

براساس این گزارش ، در واقع روز 14 آبان به عنوان روزی برای شناساندن زبان، لباس و آداب و رسوم این استان سرسبز و نیز رونق صنعت گردشکری فرهنگی می باشد. 

در همه این سال ها اگر چه وعده ثبت این روز در تقویم ملی کشور میسر نشد، ولی برنامه هایی هم که هر ساله برگزار می شود بویژه در داخل استان گویی بر مدار تکرار می چرخد و به نوعی دچار کلیشه ناشی از جدی نگرفتن این روز شده است.
اجرای عروسی سنتی مازندرانی با عروس و داماد و کاروانی که عروس را همراهی می کند، رقص چوب و در نهایت هم توزیع آش، همه برنامه های روز مازندران بود که در این سال ها برگزار شد.

البته برنامه روز مازندران، باید رنگ شیعی، ولایی و بومی و ملی مازندرانی باید داشته باشد و روح این هویت های فرهنگی باید در جامعه دمیده شود.
اگر چه ادعا بر این بود که روز مازندران به صورت رمسی به هفته تبدیل و در همه شهرهای استان برنامه هایی به شکل مردمی برگزار شود، اما در نهایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کار بود و انجمن های فرهنگی با این که در اجرای برنامه ها سهیم بودند ، اما نتوانستند نقش و جایگاه مردمی بودن این مراسم را تثبیت کنند.

بهتر است برای رسیدن به صنعت گردشگری فرهنگی در استان مازندران یک هفته را تا 14 آبان برای معرفی این استان قرار دهیم و باید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران بیشتر در این زمینه حمایت کند در حالی که هیچ اقدامی انجام نمی‌شود اما شهرداری ساری در این زمینه اقدامات موثر و قابل قبولی را ارائه داده که باید تمامی مسئولان نیز در این راستا قدم‌های موثر بردارند.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
اقدام موثر شهرداری ساری چیست؟ بگوید تا مردم هم بدانند. در غیراینصورت فقط یک ادعاست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار