مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان این‌که بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این استان تحت کنترل است، گفت: بیماری آنفلوآنزای پرندگان هیچ دارویی برای درمان ندارد.
کد خبر: ۶۷۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 06 November 2018

سیدحسین رضوانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که آنفلوآنزای پرندگان در سال جدید تا به امروز تنها در 3 کانون روستایی در شهرستان‌های تنکابن، آمل و محمودآباد مشاهده شده است، اظهار کرد: پس از مشاهده این وضعیت، در شعاع اطراف قرنطینه نمونه‌برداری صورت گرفت و مشکل خاصی مشاهده نشد و معدوم‌سازی نیز صورت گرفت.

وی با بیان این‌که امسال نسبت به سال گذشته بیماری آنفلوآنزای پرندگان در مازندران، کنترل شده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته تغییر نوع ویروس نوع پرنده درگیر به بیماری را متفاوت می‌کرد که این امر موجب مشکل در کنترل آنها و افزایش تلفات می‌شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به این‌که در شهریورماه در 30 روستا و 12 بازار و باغ وحشی که در سال گذشته نمونه آنها مثبت شده بود، بیش از 2500 نمونه تهیه کردیم، خاطرنشان کرد: تمامی این نمونه‌ها منفی بوده است و سه کانون مثبت بر اساس گزارش مردمی، حضور همکاران و اعلام آنها صورت گرفته است.

رضوانی با بیان این‌که شکار پرندگان مهاجر یکی از اصلی‌ترین چرخه‌های انتقال ویروس است، گفت: فاکتورهایی چون عدم رعایت بهداشت دام از سوی مردم و بهره‌بردار، بازار پرندگان، مرغ‌فروشان و بازارهای محلی در هوای سرد می‌تواند عامل شیوع این ویروس باشد.

وی با تاکید بر این‌که رعایت بهداشت و قرنطینه واحدهای صنعتی می‌توان موجب کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان شود، گفت: در اطراف پرندگان مهاجر، پرندگان بومی را پرورش ندهید چرا که اگر پرنده مهاجر دارای ویروس باشد، می‌تواند آن را منتقل کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به این‌که این نوع پرورش پرنده بومی در صورت دریافت بیماری از پرنده مهاجر، می‌تواند این بیماری را در سطح استان گسترش دهد، اظهار کرد: پرورش پرندگان در سطح روستا و با تعداد کم، عدم پرورش به صورت متراکم و غرقابی و عدم دوره‌گردی می‌تواند موجب کنترل این بیماری شود.

رضوانی با بیان این‌که ویروس آنفلوآنزای پرندگان به هیچ دارویی نیاز ندارد و تنها باید بهداشت را رعایت کرد، گفت: به دلیل ویروسی بودن این بیماری، احتمال گسترده شدن انتقال آن وجود دارد، بنابراین ویروس آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با بحث درمان ندارد.

وی در پایان گفت: هیچ دارویی برای کنترل و پیشگیری آنفلوآنزا در بازار وجود ندارد و کسی که این موضوع را مطرح می‌کند به دنبال سوء استفاده است و به شدت با آن برخورد می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار