اظهار نظر رئیس اداره میراث فرهنگی نکا و پاسخ خانواده هاشمی ها
با توجه به اینکه عمارت هاشمی ها در روستای میانگاله ی شهرستان نکا با حدود ۱۰۰ سال قدمت وجود دارد و نسل جدید منطقه، اطلاعات چندانی از آن ندارند، در نتیجه به اداره ی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی رفتیم تا از اطلاعات بیشتری نسبت به این میراث فرهنگی ماندگار برخوردار شویم
کد خبر: ۶۷۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰ 08 November 2018

 به گزارش تابناک مازندران، به نظر حسینی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا، بهترین ساختمان در شرق مازندران ساختمان هاشمی هاست.

عمارت و منزل جدید در کنار هم داخل یک حیاط

بهترین ساختمان شرق مازندران کجاست ؟
 براساس این گزارش ، وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه در شرق مازندران موزه نداریم، اگر عمارت هاشمی ها ثبت و تبدیل به موزه شود، تنها موزه در شرق استان می شود

همچنین بزرگ خاندان هاشمی گفت: در حیاط این عمارت، ساختمان جدیدی ساخته شده است و خانواده زندگی میکند، تاکنون، افراد مختلفی برای دیدن و عکس گرفتن وارد حیاط عمارت شدند و آرامش خانواده را بر هم زدند، به همین دلیل ساختمان را ثبت ملی نمی کنیم اما بزودی و شخصاً جلوی تخریب آن را با مرمت خواهیم گرفت.

 میراث فرهنگی آینه زندگی گذشتگان است و سیر حرکت انسان در طول تاریخ بشریت را بازگو می‌کند. بدون شک شناخت و حفظ هویت و روح فرهنگی مردمان هیچ سرزمینی بدون صیانت از میراث فرهنگی و آثار باقی مانده از قرون گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود.
با توجه به اینکه عمارت هاشمی ها در روستای میانگاله ی شهرستان نکا با حدود ۱۰۰ سال قدمت وجود دارد و نسل جدید منطقه، اطلاعات چندانی از آن ندارند، در نتیجه به اداره ی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی رفتیم تا از اطلاعات بیشتری نسبت به این میراث فرهنگی ماندگار برخوردار شویم:

عرب زاده کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نکا با اعلام اینکه: در بازدیدی که به اتفاق احمدی شهردار نکا، شرفی معاونت میراث فرهنگی استان و حسینی رئیس میراث فرهنگی شهرستان نکا از ساختمان هاشمی ها انجام دادیم گفت: در اطلاعات بدست آمده فهمیدیم تمام مالک این ساختمان همان کسی است که تکیه ی میانگاله که اثر ثبت ملی می باشد را ساخته است و ما بخاطر کمبود بودجه ای که در سه چهار سال گذشته وجود داشت نتوانستیم کاری انجام دهیم، اما پوشش بامش را ترمیم کردیم و در حال حاضر کارهای مرمتِ تکیه درحال انجام است که کف حسینیه آجر فرش می شود.

وی با اعلام اینکه: پیمانکاری که اداره کل معرفی کرد، پوشش بام تکیه را از منطقه ی رستمکلا آورد، تصریح کرد: بیشترین آثار تاریخی دوره ی قاجاریه در منطقه ی شرق مازندران بین شهرهای نکا، رستمکلا، بهشهر و گلوگاه، در رستمکلا وجود دارد که حسینیه ی فرحی، حسینیه ی توکلی، عمارت کاردلی و تکیه ی سلطانی رستمکلا، همه آثار دوره ی قاجاریه می باشد.

عرب زاده با اشاره به اینکه: اثراتی که در نکا از دوره ی قاجاریه یعنی اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی اول وجود دارد، عمارت رمدانی، حسینیه ی میانگاله و عمارت هاشمی ها می باشد گفت: حسینیه ی میانگاله مربوط به اواخر دوره ی قاجاریه است و حدود 100 سال قدمت دارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه: میراث فرهنگی از شروع تشکیل از 15 سال گذشته بیشتر خانه های قدیمی موجود در منطقه ی آمل، بابل و ساری را خریداری کرد و نگاهی به شرق مازندران نکرد گفت: از لحاظ آثار، ابنیه، بناها و قدمت تاریخی جائی در کشور وجود ندارد که به فاصله ی 30 کیلومتر آثار تاریخی داشته باشد که این آثار در شرق مازندران از غار کمیشان در نکا شروع و تا عباس آباد بهشهر ادامه دارد.

عرب زاده با اعلام اینکه: در شرق مازندران ابنیه، بناها و آثار دوره ی تاریخی از چند هزار سال پیش وجود دارد گفت: گوهر تپه مربوط به دوره ی صفویه، قاجار و پهلوی اول، مدرسه ی ابتدای پارک ملت بهشهر مربوط به دوره ی پهلوی اول، ایستگاه راه آهن گلوگاه که ثبت ملی شده و عباس آباد بهشهر که تنها مجموعه در مازندران است که بعنوان باغ ایرانی ثبت ملی جهانی شده است که از انگلیس،اسپانیا، هندوستان، ایتالیا و ... توریست می آیند.

وی افزود: اولین دلیلی که باغ عباس آباد را از باغهای دیگر کشور متمایز می کند اینست که تمام باغهای کشور آب در یک سمت جریان دارد ولی در باغ عباس آباد برخلاف تمام باغهای کشور آب در دو سمت جریان دارد
.
کارشناس گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان نکا درباره ی دیگر آثار، ابنیه و بناهای تاریخی نکا گفت: در اکثر روستاهای منطقه ی هزارجریب، حمام های قدیمی نیز وجود دارد که این حمامها چند پله داشت که به سمت پائین و داخل آب می رفت تا گرمایشان را از دست ندهند و همچنین چون ساختن حمام هزینه ی فوق العاده زیادی داشت بعضی از روستاهائی که حمام نداشتند، با همکاری هم یک حمام مشترک می ساختند. در روستای زروم که حمام لیموند آن تا سال 85-86 استفاده می شد، در محسن آباد نیز حمام داشتیم، در بادابسر که از حمامش فقط یک طاق باقی مانده است، در روستای زنگت نیز حمام داشتیم که خود اهالی همت کردند و آنرا درست می کردند.

وی گفت: از خصوصیات درمانی این حمامها این بود که در آن زمان افرادی که دچار انواع امراض استخوانی بودند، فقط کافی بود یکبار از این حمام استفاده کنند.

حسینی رئیس اداره ی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان نکا با بیان اینکه: ساختمان هاشمی ها یک ساختمان و ملک شخصی سید ابو طالب خان هاشمی لَمَردی در روستای (میانگاله) بود که عکس او و برادرش در کنار یکدیگر داخل این خانه نیز وجود دارد تصریح کرد: این ساختمان دارای 8 اتاق در 2 طبقه صحیح، سالم و دست نخورده است و هنوز استفاده نمی شود و دربش قفل است.

وی اضافه کرد:این ساختمان دارای ۱۸۰۰ متر حیاط است که هنوز سرداب، مطبخ و راهروهای قدیمی اش وجود دارد و بسیاری از اشیاء مردم شناسی سنوات گذشته در داخل آن ساختمان باقی مانده است.

این مسئول با بیان اینکه: 12 سال است که در کنارش یک ساختمان جدید با فاصله ی قانونی ساخته شده گفت: باتوجه به اینکه در حریم شهر، طرح هادی اجرا می کردند، فقط یک طرف دیوار ساختمان تخریب شد که دیوار نوساز دارد، اما تمام ساختمان قدیمیست و پتانسیل بسیار بالایی برای ثبت ملی و موزه دارد که ما می توانیم بنام ساختمان هاشمی ها ثبت و تبدیل به موزه کنیم و در اختیار خود خانواده ی هاشمی ها بگذاریم.

سید رضا حسینی بهترین ساختمان در شرق مازندران را ساختمان هاشمی ها دانست و گفت: ما به معاون میراث استان پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه در شرق مازندران موزه نداریم، اگر عمارت هاشمی ها ثبت و تبدیل به موزه شود، تنها موزه در شرق استان می شود که ما منتظریم خانواده هاشمی بخواهند و رضایت دهند.

وی در پایان تأکید کرد: مهمترین دغدغه ی بنده در حال حاضر در میراث فرهنگی اینست که بتوانیم ساختمان هاشمی ها را ثبت ملی و تبدیل به موزه کنیم.

میرابوطالب هاشمی که هم نام پدربزرگش و هم اکنون بزرگ خاندان هاشمیست در گفتگو با ما گفت: در حیاط این عمارت، ساختمان جدیدی ساخته شده است و خانواده زندگی میکند، تاکنون، افراد مختلفی برای دیدن و عکس گرفتن وارد حیاط عمارت شدند و آرامش خانواده را بر هم زدند، به همین دلیل ساختمان را ثبت ملی نمی کنیم اما بزودی و شخصاً جلوی تخریب آن را با مرمت خواهیم گرفت.

برادران کوچکتر وی نیز گفتند: ما تابع تصمیم برادر بزرگمان هستیم و به تصمیم وی در این خصوص احترام می گذاریم.

گزارش: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار