مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد نیات واقفان در این استان عزاداری ائمه است، گفت: با انجام مشاوره ها، این رویه اکنون تغییر کرده است و وقف های جدید حول محور مسائل روز و در راستای حل مشکلات مردم است.
کد خبر: ۶۷۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱ 06 November 2018

ایرنا، حجت الاسلام ابراهیم حیدری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در ساری اعلام کرد: این تغییر رویه نیات واقفان مازندران در 50 مورد وقف جدید امسال دیده شد و 80 درصد نیات این واقفان و موقوفات، منفعتی است.
وی در توضیح این مساله گفت: واقف در وقف منفعتی نیت می کند تا درآمد موقوفه اش براساس نیازهای جامعه از جمله پرداخت هزینه های درمانی، ازدواج، تحصیل و اجاره مسکن صرف شود.
مدیرکل اوقاف مازندران ادامه داد: در حالیکه پیش از این و گذشتگانمان بیشتر موارد وقف شان انتفاعی و صرف درآمدهای آنها برای اطعام دهی و برپایی مجالس در ایام عزاداری در مساجد، تکایا و حسینیه ها بود.
وی افزود: برای خروج از حالت تک بعدی بودن نیت واقف، اداره کل اوقاف مازندران با انجام امور مشاوره ای و برشمردن نیازهای جامعه نیات را به سمت و سوی این نیازها سوق داد.
حجت الاسلام حیدری گفت: هم اکنون با ورود نیات جدید، بستری برای تجهیز و توسعه امکانات و تجهیزات مراکز درمانی مازندران ایجاد شد.
وی از خرید 9 دستگاه نگهداری کودکان نارس در بیمارستان امام ساری به عنوان بخشی از نیات خرید تجهیزات درمانی واقفان استان برشمرد.
مدیرکل اوقاف مازندران گفت: همچنین وقف 2 واحد مسکونی در ساری و اختصاص آن به خانواده های بی بضاعت از دیگر وقف های به روز استان است.
معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران نیز در این نشست گفت: از محل اجاره موقوفات این اداره کل 115 میلیارد ریال امسال درآمد کسب کرده است.
علی فتحی افزود: این میزان درآمد کسب شده صرف نیات واقفان که عمده آنها برپایی عزاداری امام حسین ، کمک به نیازمندان و پرداخت هزینه های درمانی است، صرف شد.
وی با اشاره به وجود حدود 14 هزار موقوفه و بیش از یک هزار و 300 بقاع امامزاده در مازندران، ادامه داد: برای توسعه و تجهیز این اماکن برنامه هایی آغاز شده است.
معاون بهره وری اوقاف مازندران از جمله این برنامه ها را شامل احداث و بازسازی بقاع متبرکه امامزاده به وسعت 55 هزار متر مربع و اجرای پروژه عمرانی در 28 موقوفه استان شامل ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی ذکرکرد .
وی گفت: براساس سیاست اوقاف کشور مبنی بر اجرای طرح جامع امامزاده ها ، از 30 طرح جامع امامزاده های مازندران 26 طرح مصوبه اجرای آنها از سوی سازمان اوقاف کشور صادر شد.
معاون حقوقی، ثبتی و اوقافی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران نیز در این جلسه از بدهی 250 میلیارد ریالی 24 اداره استان به اوقاف خبرداد و گفت: این بدهی ها بابت اجاره ملک اوقافی در اختیار این ادارات بود.
نوروز رشیدی با تاکید بر همکاری نهادها و مردم در پرداخت بموقع اجاره موقوفات در راستای اجرای نیات ، ادامه داد: تلاش اداره کل اوقاف مازندران برای وصول مطالبات باعث شد تا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 34 میلیارد ریال مطالبات از مستاجران موقوفات وصول شود .
معاون اوقاف مازندران به وظیفه جمع آوری وقف نامه ها و ترمیم وقف نامه های قدیمی به عنوان بخشی از فعالیت های معاونت حقوقی اشاره کرد و گفت: در همین زمینه امسال 6 هزار و 500 وقف نامه بازنویسی و در سامانه این نهاد بارگذاری شده است.
وی همچنین افزود: با همکاری اداره کل ثبت اسناد، امسال 669 فقره سند برای 11 هزار رقبه استان صادر شد که تا پایان سال این میزان به 26 هزار رقبه خواهد رسید.
رشیدی از اسکن و بایگانی یک میلیون و یکصد هزار برگ مدارک و اسناد موقوفات ، رقبات و اماکن مذهبی مازندران در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم تا پایان امسال به 2 میلیون و 800 هزار برگ خواهد رسید.
بر اساس امار اداره کل اوقاف مازندران، بیش از 14 هزار موقوفه، یک هزار و 361 بقعه امامزاده و بیش از هشت هزار اماکن مذهبی شامل مسجد ، تکایا و حسینیه در این استان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار