شهردار تنکابن از آغاز ساخت پروژه تصفیه شیرابه در سایت زباله شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴ 08 November 2018

به گزارش فرتاک نیوز، محمد زرودی از آغاز ساخت پروژه تصفیه شیرابه در سایت زباله تنکابن خبر داد و گفت: تا زمان آغاز ساخت این پروژه فرآیند بسیار پیچیده ای طی شده و پیش بینی می شود که این پروژه برای نخستین بار به عنوان نمونه ای موفق در کشور اجرایی شود و این امر به هیچ وجه بلند پروازانه نبوده و در تنکابن در حال انجام است.

وی درباره روند ساخت این پروژه افزود: در روزهای آغازین سال ۹۶ مناقصه ای برای ساخت این کارخانه برگزار و شرکتی برنده این مناقصه شد اما درکمیته پسماند استان پس از ۴ ماه ، این اسناد ابطال شد و وقتی که در آذرماه ۹۶ پس از آنکه به عنوان شهردار تنکابن آغاز به کار کردم در همان روزهای نخستین ، نامه ای را به معاون عمرانی استاندار زدم و خواستار تعیین تکلیف اسناد مناقصه تصفیه شیرابه شدم.

شهردار تنکابن با بیان اینکه تا پایان اسفند ماه ۹۶ مکاتبات زیادی را با استان برای این پروژه انجام دادیم اظهار داشت: طی مشورتی که با مشاور عمرانی داشتم به این جمع بندی رسیدیم که نامه ای را به دفتر امور شهری ارسال کردیم مبنی بر اینکه اگر پیشنهادی ندارند ما پیشنهادمان را ارائه دهیم و بدین ترتیب از شرکتهایی که مایل به همکاری بودند دعوت کردیم تا پیشنهاد هایشان را بررسی کنیم و در تیرماه ۹۷ نیز معاون عمرانی استاندار با ترک تشریفات آن موافقت کرد و پیمانکار آن انتخاب شد.

وی گفت: ۱۵ شرکت در این زمان به شهرداری مراجعه کردند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و نظرات یک شرکت برایمان بسیار جالب و مهم بود.

شهردار تنکابن ادامه داد: شرکت مذکور براساس مطالعاتی که درباره شیرابه در سایت پرده سر انجام داد بود، برای شهرداری توضیح داد که شیرابه های روانی که اکنون در سایت وجود دارند تنها بخش کوچکی از آن بوده و مابقی در لایه زیرین زمین وجود داشته و سبب خورده شدن لایه آهکی زمین شده است.

زرودی با بیان اینکه همین خورده شدن لایه های آهکی و حرکت طولی زمین سبب شده بود تا فنداسیون سوله اولیه کارخانه کمپوست در سالهای گذشته تخریب شود تصریح کرد : بدین ترتیب و با نکات مهمی که شرکت مذکور در اختیارمان گذاشته شد و با توجه به پایان سال مالی ۹۶ و احتمال برگشت خوردن اعتبار ما پیشنهادمان را به کمیته فنی استان فرستادیم و در آنجا بر سر این موضوع بحث و بررسی بسیاری شکل گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت با ادله قوی شهرداری تنکابن پیشنهادمان پذیرفته شد و کار شرکت طرف قرارداد برای انجام گمانه زنی برای استخراج شیرابه در سایت پرده سر آغاز و همچنین راه دسترسی آن نیز که خود، یک پروژه پیچیده بود نیز انجام شد.

شهردار تنکابن با بیان اینکه حفر تونل و دستگاه حفار آن برای استخراج شیرابه از پروسه و تکنولوژی پیچیده ای برخوردار است اظهار داشت : ساخت این دستگاه حفار اختصاصا در اختیار این شرکت بوده و براساس بررسی های انجام شده اگر بخواهیم این دستگاه را از چین خریداری کنیم به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم اما قیمتی که شرکت مذکور ارائه داد بسیار کمتر و متفاوت با این قیمت است.

زرودی درباره مزایای استخراج شیرابه زباله از زمین بیان کرد: سایت زباله پرده سر به شکل یک v است که در بالا دست در سالهای پیشین زباله دفن می شد و در وسط این سایت کارخانه کمپوست واقع شده و در پایین دست هم در حال حاضر زباله دفن می شود، بدین ترتیب شیرابه ناشی از دفن زباله ها در لایه های مختلف زمین نفوذ کرده و همچنین در زیر این زباله ها گاز متان جمع شده است.

شهردار تنکابن خاطرنشان کرد: با حفر تونل مذکور و نصب دستگاه حفار همه این شیرابه ها استخراج شده و خطرات احتمالی نظیر رانش زمین و آلودگی را به شدت کاهش می دهد و از سویی دیگر باعث می شود تا میزان دبی شیرابه برایمان مشخص شود.

وی افزود : ما در حال حاضر از میزان bod , codشیرابه زباله ها و فرآیند تصفیه آن بی اطلاع هستیم و در صورت حفراین تونل با بازچرخش شیرابه ، هزینه تصفیه شیرابه تا ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می یابد.

کارخانه کمپوست به مرحله آغاز رسید

زرودی بیان داشت: فرآیند تصفیه شیرابه زباله در تنکابن آغاز شده و در مرحله گمانه زنی قرار داشته و پس از آن حفر تونل به منظور زهکش و بازچرخش شیرابه انجام خواهد شد و سرانجام پس از سالها انتظار کارخانه کمپوست این شهر به مرحله استارت رسید.

محمد زرودی شهردار تنکابن ضمن اعلام این خبر درباره مراحل پیگیری ساخت این کارخانه از آغاز تاکنون گفت : در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال ۱۳۹۵ ، اسناد ساخت کارخانه کمپوست تنکابن توسط دفتر علم و فناوری تهیه و به مناقصه گذاشته شد و در بهمن ماه همان سال پس از طی مراحل قانونی ، پیمانکار ساخت این کارخانه مهم تعیین شد.

زرودی با بیان اینکه تا اواخر بهمن ماه ۹۶ ، این پروژه فقط ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اضافه کرد: با پیگیری های مجدانه شهرداری و همکاری اعضای شورای اسلامی اکنون این کارخانه مراحل نهایی ساخت خود را می گذراند و تست سرد آن هم انجام شده است.

شهردار تنکابن با بیان اینکه تنها دستگاه ترنر باقی مانده که در این کارخانه نصب شود ، خاطر نشان کرد: این دستگاه به دلیل اعمال تحریم ها هنوز به کشور وارد نشده و با رایزنی هایی که استاندار سابق مازندران و وزیر فعلی راه و شهرسازی انجام دادند ، قرار است که در ماههای آینده این دستگاه وارد شده و نصب شود.

میزان زباله های دفن شده به ۲۰ درصد کاهش می یابد

زرودی با تاکید بر اینکه خوشبختانه از نظر زمابندی ساخت این پروژه مهم در حال حاضر تنکابن در مازندران پیشگام است بیان کرد: با راه اندازی این کارخانه میزان زباله های دفنی به ۲۰ درصد می رسد.

وی قسمت های گوناگون این کارخانه را تشریح کرد و گفت: این پروژه شامل چهار سالن پذیرش، پردازش ، تخمیر و فاین بوده که زباله ها در سالن دریافت، پذیرش شده و پس از آن از طریق قیف فیدر وارد نقاله شده و به سالن جداسازی می روند، سپس در سالن جداسازی، قطعات حجیم زباله توسط نیروی انسانی جدا شده و از طریق کیسه پاره کن به سیلندر اولیه منتقل شده و در آنجا ریزشی های سیلندر اولیه مواد عالی را تشکیل می دهند.

شهردار تنکابن ادامه داد: پس از این مرحله مابقی زباله وارد سیلندر ثانویه شده و ریزشی ها ی آن به مواد عالی و مابقی در سالن بعدی تخمیر می شوند و بازمانده آن نیز برگشتی بوده و دفن می شود.

هفت میلیارد تومان برای ساخت کارخانه هزینه شده است

این مدیر با بیان اینکه بیش از ۷ میلیارد تومان برای ساخت این کارخانه هزینه شد، اظهار داشت : کل اعتبار اختصاص داده شده بیش از ۸ میلیارد تومان بوده که با حذف کسورات به مبلغ مذکور رسید.

وی همچنین از نصب باسکول ۶۰ تنی در سایت زباله پردهسر تنکابن نیز سخن گفت و افزود: این باسکول سالهای مدیدی برای این شهرستان به آرزو تبدیل شده بود وبا توجه به برنامه ریزی هایی که در حوزه مدیریت شهری بویژه مدیریت پسماند داشتیم ، توانستیم این باسکول را راه اندازی کنیم.

وی درباره مزایای این باسکول اظهار داشت: این باسکول می تواند دوماشین حمل زباله را همزمان وزن کند و مطابق با آخرین تکنولوژی دنیا ساخته شده است.

مدیر شهری تنکابن با بیان اینکه با راه اندازی این باسکول، میزان زباله ای که به سایت وارد می شود مشخص خواهد بود ؛ اضافه کرد: با این شیوه می توانیم بفمهیم در بازه های زمانی مختلف چه میزان زباله کاهش و افزایش یافته و اگر هم از میزان میانگین روزانه بالاتر برود ، به معنای آن است که زباله از شهرهای دیگر به تنکابن آمده است.

زرودی افزود: این باسکول ۶۰ تنی از دو کفه جداگانه ۸ متر در ۳ متر ساخته شده و تفاوت آن با دیگر شرکت ها این است که همزمان با تردد ماشین ها می توان دوماشین را همزمان وزن کرد.

این مسئول درباره سرنوشت کارخانه تولید زباله به برق یا تکنولوژ ی هایتک نیز گفت: بر اساس قرار داد منعقده با شرکتی، این قرارداد به شرکتی که زیر نظر وزارت نیرو بوده و برق تولیدی را به صورت تضمینی می خرد، داده شد و این شرکت برای احداث این کارخانه از شهرداری سه هکتار زمین درخواست کرد.

وی ادامه داد: طبق قرارداد ، مقرر شد تا در سایت پرده سر این میزان زمین در اختیار این شرکت قرار بگیرد اما پس از پیگیری ها برای واگذاری زمین ، مشخص شد که از ۱۵ سال گذشته که قرار داد شهرداری با منابع طبیعی به اتمام رسید دیگر قرار دادی منعقد نشده و در واقع شهرداری هیچ ماکیتی نسبت به سایت ندارد.

وی با بیان اینکه در این سایت شهرداری تنکابن برای اجرا و ساخت کارخانه های کمپوست ، شیرابه و هایتک و راههای دسترسی نیازمند ۱۱ هکتار زمین است، خاطر نشان کرد : در صورت راه اندازی این کارخانه و کار کارخانه کمپوست ، باید روزانه ۵۰۰ تن زباله وارد سایت شود ، بنا براین با شهرستانهای رامسر و عباس آباد نیز قرارداد بستیم تا زباله هایشان را به تنکابن تحویل بدهند.

درآمد هنگفت طلای سیاه

زرودی به اهمیت زباله در ایجاد درآمد پایدار نیز اشاره کرد و یاد آور شد: امروزه در جهان پیشرفته بر سر خرید زباله بین کشورها رقابت وجود دارد زیرا به اهمیت درآمد هنگفت آن پی برده اند اما درکشورمان به دلیل سوء مدیریت ، زباله به بحران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه زمینی به مساحت ۲۶ هزار متر توسط شهرداری در حاشیه شهرستان تنکابن جهت ساخت کارخانه هایتک خریداری شد ، اظهار داشت : این زمین از سوی شرکت ساتبا به دلیل اینکه باید پروسه پیچیده و زمانبر حقوقی را طی کند ، مورد پذیرش قرار نگرفته و تصمیم داریم تا از آن برای ساخت کارخانه آسفالت استفاده کنیم.

وی در پایان ضمن قدر دانی از همکاری اعضای شورای اسلامی و پرسنل شهرداری اظهار امیدواری کرد که شهرستان تنکابن در زمینه بهره برداری از زباله و فرآیند بازیافت آن در آینده نزدیک در کشور حرف برای گفتن دارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار