عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت:از آنجایی که سبک نیما در شعر انتقادی است و با توجه به اینکه جوانان امروز در همه حوزه ها دید انتقادی دارند، می توانند با کمک گرفتن از نگاه این شاعر راه بهتر نقد کردن و فکر کردن را یاد گیرند.
کد خبر: ۶۷۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 12 November 2018

مرتضی محسنی در گفت وگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه نیما از شعرای صاحب سبک و ساختارشکن ادبیات فارسی است، اظهارکرد: نیما یوشیج درکنار ساختار مرسوم شعر کهن فارسی،سبک تازه ای را پیشنهاد داد و این شیوه جدید بی تاثیر از شعر نو فرانسه نیست.

وی با اشاره به اینکه نیما بیان و زبان شعر تازه تری را در برابر شعر سنتی ابداع کرد، تصریح کرد: ساختار و مزیت تازه ای که این شاعر بلند آوازه پیشنهاد داد مورد توجه تمام شاعران فارسی زبان پس از نیما قرار گرفت؛هم توانست زبان و ادبیات فارسی را گسترش دهد و هم منطبق با نیازهای جدید جامعه شیوه نویی را پایه ریزی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه نیما ادبیات داستانی را دراشعارخود که درجهان جدید مورد توجه فراوانی قرارگرفته بود، لحاظ کرده است، افزود: وی برای اینکه بتواند همچنان توجه مخاطبان شعر فارسی را در دوره ای که مردم متمایل به رمان و داستان بوند حفظ کند، شعر را با داستان تلفیق کرد.

وی با بیان اینکه نسل ما برای هویت یابی چاره ای جز مراجعه به بزرگان خود ندارد، تصریح کرد: طبیعتا بخشی از بزرگان به قبل از مشروطه و برخی به پس ازانقلاب مشروطه برمی گردند که نیما یکی از افرادی است که با نیازهای امروز جامعه و جوانان ما ارتباطی تنگاتنگ دارد.

محسنی با اشاره به اینکه نگاه نیما در حوزه شعر فارسی انتقادی بود، اظهارکرد: با توجه به اینکه جوانان امروز در همه حوزه ها نگاه انتقادی دارند، می توانند با کمک گرفتن از نگاه نیما راه بهتر نقد کردن و فکر کردن را یاد گیرند.

وی افزود:جوانان اگر بخواهند با دید انتقادی کامل و ذهنی متفکرانه با عقلانیت در جهان جدید رو به رو شوند، نیما می تواند الگوی خوبی برای آن ها باشد .

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه نیما هیچ وقت تلاش نکرد شعرخود را به سنت تبدیل کند، خاطرنشان کرد: جهان جدید، جهان نوآوری است که هیچ گاه توقفی در آن وجود ندارد؛پدر شعر نو فارسی در تمام اشعار خود و حتی آخرین شعر به دنبال این بود تا مردم را به رفتن دنبال نوآوری ترغیب کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار