پل آزان که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، نیز به سرنوشت سیکا پل دچار شده که متأسفانه شاهد بی‌مهری و بی‌توجهی به این اثر تاریخی که هر یک از این بقایا هویت و گذشته شهرستان را بازگو می‌کند، هستیم.
کد خبر: ۶۷۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 13 November 2018

پل آزان که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، نیز به سرنوشت سیکا پل دچار شده که متأسفانه شاهد بی‌مهری و بی‌توجهی به این اثر تاریخی که هر یک از این بقایا هویت و گذشته شهرستان را بازگو می‌کند، هستیم.
بلاغ، میراث برجای مانده از گذشتگان در مطالعه تاریخ بشر مؤثر هستند و حفظ آن‌ها نیازهای گذشتگان را بازگو می‌کند و درپس هریک داستانی نهفته است. از دیدگاهی دیگر حفظ آثار می‌تواند به اعتبارسنجی خاطرات گذشته کمک کند.

شوربختانه بیشترین خطری که امروزه آثار باستانی را تهدید می‌کند بی‌توجهی مسئولین امر به حفظ و بقای این آثار تاریخی است که متأسفانه بارها اخبار مربوط به تخریب و صدمه به آثار تاریخی را از گوشه و کنار کشور می‌شنویم.

شهرستان جویبار نیز از این امر مجزا نبوده و شاهد بی‌مهری و بی‌توجهی به آثار تاریخی که هر یک از این بقایا هویت و گذشته شهرستان را بازگو می‌کند، هستیم.

در این شهرستان چهار پل تاریخی وجود دارد که پل تاریخی سیکا پل در سال ۸۹ با وجود هشدارهای فراوان مبنی براینکه این پل گنجایش این حجم از تردد خودروها را ندارد و درمرحله تخریب قراردارد، ولی هیچ‌مسئول و ارگانی به این هشدارها توجهی نکرد و حالا پس از سال‌ها مرمت این پل به دلیل مسئله نخ نماشده کمبود اعتبارات و بودجه به کندی پیش می‌رود و امروز پل دیگر....... پل آزان که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، نیز به سرنوشت سیکا پل دچار شده و تردد انواع خودروهای سنگین، سبک و ماشین آلات کشاورزی با وجود هشدارهای بی‌شمار از روی پل صورت می‌گیرد.

محمد مهدی عبدی مسئول برنامه‌ریزی و عمران فرمانداری جویبار در گفت‌وگو با بلاغ با اعلام اینکه اسکلت پل آزان از ساروج و آجر بوده است، گفت: طاق‌هایش به‌صورت شاخ بزی احداث شده و ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تحمل این پل در حد ترددبارهای سبک مثل گاری و دوچرخه در آن زمان طراحی شده بود، افزود: انتظار می‌رفت با بالا رفتن امکانات ترافیکی و ترددماشین‌های سنگین تردد از روی این پل گرفته و پل دیگری جایگزین این بنای قدیمی می‌شد.

وی با گلایه از عمکرد ضعیف دستگاه‌های ذیربط و از جمله میراث فرهنگی در مرمت و ساخت پل جدید ادامه داد: در سال‌های اخیر بصورت مستمر مبالغی برای مرمت پل تاریخی آزان اختصاص داده شد، ولی با این حجم ترددخودروها به زودی زود شاهد تخریب این پل خواهیم بود.

وی بیان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای اجرایی، برآورد ساخت پل جدید حدود۶ میلیارد تومان است، که در جلسه اخیر شورای ترافیک ساخت یک آب‌نما در بستر رودخانه سیاهرود با مبلغ اجرایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید.

مسئول برنامه‌ریزی و عمران فرمانداری جویبار با بیان اینکه مکاتبات این امر صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: منتظر پاسخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص اختصاص این اعتبار برای ساخت آب‌نما هستیم.

محمد مدانلو بخشدار مرکزی نیز در گفت‌وگو با ما مهم‌ترین مشکل ساخت پل جدید را کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: با این هزینه‌های بالای اجرایی، در حال حاضر تنها چاره کار ساخت پل آب‌نما بر روی بستر رودخانه سیاهرود است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته بازرسی ازپل تاریخی آزان به همراه کارشناسان راهداری انجام شد، گفت: برای ساخت آب‌نما ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که با اختصاص این مبلغ ساخت این پل در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار