«عبدالله مهاجر»، رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضعف زیرساختی شامل حمل و نقل، انبار استاندارد ذخیره سازی(سورتینگ) و گرانی تعرفه گمرکی را مهم ترین معضل پیش روی صادرات مرکبات استان اعلام کرد و گفت: همه ساله برنامه ریزی برای صادرات از سوی متولیان امر اتخاذ می شود، ولی موانع اجرایی برای صادرات همچنان بدون رفع وجود دارد.
کد خبر: ۶۸۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 17 November 2018

مهاجر توضیح داد: مازندران با وجود داشتن 3 بندر، برای تامین کانتینر با مشکل مواجه است و در صورت تامین نیز نرخ آن بالاست و صرفه اقتصادی برای صادر کنندگان ندارد.

وی بالا بودن تعرفه گمرکی را از دیگر مشکلات صادرات مرکبات مازندران بیان کرد و گفت: اگر چه مجلس روسیه عضویت ایران در مجمع اقتصادی اوراسیا را مصوب کرد که با اجرایی شدن این مصوبه تعرفه ها از 20 درصد به 5 درصد کاهش می یابد، ولی تاکنون اجرایی شدن این مصوبه به ایران ابلاغ نشده و باید از سوی دستگاه دیپلماسی ایران پیگیری شود.مجمع اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است که پیش از این جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در این مجمع شرکت می کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نبود انبار ذخیره استاندارد را مشکل دیگری برای محصول مرکبات این خطه شمال دانست وگفت: در شرایط فعلی انبارهای ذخیره موجود به دلیل سنتی بودن تنها می توانند مرکبات را برای یک دوره 2 تا 3 ماهه نگهداری کنند. این در حالیست که باید انبار ذخیره استانداردی در استان ایجاد شود که بتواند حداقل 6 تا 7 ماه مرکبات را سالم نگهدارد تا بتوان در فصل بهار به کشورهای همجوار صادر کرد.

مهاجر نقل و انتقال درآمد صادراتی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی شدن مبادلات با پول ملی این معضل نیز رفع شود./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار