رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله در مازندران گفت که گرمای پاییزی هوا در این استان مهاجرت پرندگان زمستان گذران از سیبری به تالاب بین المللی میانکاله را به تاخیر انداخت.
کد خبر: ۶۸۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ 18 November 2018

علی یخکشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر به نسبت سنوات گذشته آمار گونه های مهاجر زمستان گذر به این تالاب بین المللی به عنوان ذخیره گاه زیست کره جهان در ایران کاهش چشمگیری داشته است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود از 100 گونه زمستان گذری که کوچ پاییزانه به این تالاب دارند، کمتر از نیمی تاکنون وارد منطقه شدند و با سرد شدن هوا بخش دیگری از این گونه ها نیز خود را به تالاب می رسانند.
وی آمار پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله که زمستان گذرانی خود را در این منطقه دارند حدود 500 تا 600 هزار بال برآورد کرد.
به گفته وی فلامنیگو، غاز وحشی، اردک و آبچلیک از گونه های پرشمار پرندگان زمستان گذرانی هستند که به تالاب آمدند.
رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله گفت: در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش میزان آب در این تالاب آمار پرندگان مهاجر زمستان و تابستان گذران کاهش یافت.
به گفته وی با روند رو به رشد خشکسالی در تالاب میانکاله و کاهش تغذیه پرندگان مهاجر به نقاط دیگری از جمله در غرب استان کوچ می کنند.
یخکشی گفت: خشکسالی حدود 5 تا 7 هزار هکتار از مساحت 44 هزار هکتار تالاب ببن المللی میانکاله را در برگرفت و چنانچه طرح های احیاء با شدت ادامه نیابد، با روند کاهش بارندگی خشکی تالاب بیشتر خواهد شد.
وی پس از کاهش بارندگی مهمترین دلیل شدت یافتن خشکسالی درتالاب بین المللی میانکاله را کاهش ورود روانآبی دانست که به دلیل ساخت آببندان ورودشان به تالاب کاهش یافته است.
پناهگاه حیات وحش میانکاله با 68 هزار هکتار مساحت در شرق مازندران واقع است که 44 هزار هکتار از این مساحت پناهگاه را تالاب بین المللی میانکاله تشکیل می دهد و در این پناهگاه علاوه بر گونه های مهم جانوری و پستانداران سالانه 130 گونه پرندگان زمستان و تابستان گذران نیز کوچ می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار