استان‌های گیلان و مازندران استان‌های مجاز کشت برنج در کشور تعیین شدند.
کد خبر: ۶۸۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 19 November 2018

خبرگزاری صدا و سیما، مرکز گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان امروز گفت:بر اساس مصوبه ۹ آبان امسال هیات دولت کشت برنج با هدف مدیریت بهینه منابع آبی و کنترل سطح زیر کشت فقط در دو استان گیلان و مازندران مجاز است.
آقای درجانی افزود: کشت برنج در دیگر استان‌ها به شرط خشکه کاری و استفاده از آبیاری تحت فشار، نصب کنتور آب، تحویل حجمی و استفاده از حداکثر ۷ هزارمترمکعب آب در هکتار در یک دوره کشت با تایید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مجاز مجاز است.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات و حمایت‌ها در زمینه کشت برنج از استان‌های شمالی صورت می‌گیرد گفت: این کمک‌ها و حمایت‌ها در حوزه‌های فنی – اعتباری، امور زیربنایی، تجهیز و نوسازی اراضی، امور زهکشی، پرداخت تسهیلات، پژوهش و تحقیقات و بذر‌های گواهی شده انجام می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: با افزایش بهره وری در واحد سطح، افزایش راندمان در هکتار و استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌توان از این ظرفیت بی رقیب استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان هم گفت: برای کشت برنج در گیلان سالانه به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است.
آقای لطفی افزود: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از آب مورد نیاز شالیزار‌ها از سد سفید رود و بقیه از رودخانه‌های مشرف بر سد، رودخانه‌های فصلی، آب بندان‌ها و بازچرخانی آب تامین می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت یک میلیارد مترمکعبی سد سفید رود خاطر نشان کرد: این سد برای تامین آب شالیزار‌های استان باید در دو مرحله با بارش‌های باران، برف و پس از آن با آب شدن برف آبگیری شود وگرنه با کمبود آب کشاورزی مواجه می‌شویم.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کمبود آب در سال زراعی گذشته از اجرای ۱۳۰ طرح زود بازده آبرسانی خبر داد و گفت: این طرح‌ها با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا که حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار