معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران با اعلام این که کشاورزی اولویت نخست رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان است، خواستار پژوهش محور شدن این بخش و همکاری تمامی دستگاهها در این زمینه شد.
کد خبر: ۶۸۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 19 November 2018

ایرنا، حسن خیر یانپور روز دوشنبه در همایش ملی برنج در ساری با تاکید بر این که یک درصد اعتبارات هزینه ای ادارات برابر قانون بودجه سال جاری باید صرف پژوهش شود، گفت: بهتر است دستگاههای اجرایی این بودجه را صرف پژوهش کشاورزی کنند که مهم ترین زمینه توسعه و نیاز استان است.
وی وجود 522 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مازندران را نشانگر اهمیت این بخش در اقتصاد استان دانست و افزود: این که سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود هم اهمیت بخش کشاورزی را بیشتر نشان می دهد.
خیریانپور از برنج به عنوان مهم ترین تولید کشاورزی مازندران یاد و تاکید کرد که در کارهای پژوهشی باید همواره حفظ کاربری زمین، افزایش تولید و بازرگانی مناسب برنج مورد توجه قرار بگیرد.
معاون استاندار مازندران همچنین بر ضرورت بهینه سازی مصرف و ذخیره سازی آب کشاروزی در استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر هدررفت آب رودخانه های مازندران زیاد است و می توان از این ظرفیت با ذخیره سازی برای کشاورزی بویژه کشت برنج بیشتر استفاده کرد.
وی به وجود رودخانه های بزرگ و کوچک در مازندران به عنوان ظرفیت خوب کشاورزی برنج یاد کرد و افزود: ساماندهی رودخانه ها ، لایروبی آب بندان ها و توجه به کانال ها و شبکه های آبیاری در کشاورزی استان مهم وضروری است که در پژوهش ها باید به آن توجه شود.
مازندران بر اساس آمارهای رسمی بیش از 120 رودخانه دایمی و فصلی دارد که تنها 10 درصد آب آنها با ذخیره سازی برای کشاورزی استفاده می شود.
معاون اقتصادی استانداری مازندران حفظ زمین کشاورزی را مهم ترین چالش برای استان دانست و توضیح داد: یکی از مشکلات جدی برای حفظ زمین های کشاورزی استان قانون ارث است که در هر نسل زمین ها به قطعات هر چه کوچکتر تقسیم می شود.
خیریانپور غیراقتصادی شدن کشت در قطعات کوچک و کاهش عملکرد را نتیجه تقسیم شدن زمین بر اثر اجرای قانون ارث دانست و گفت: باید تلاش شود تا کشاورزی برای کشاورز به صرفه باشد.
وی به اهمیت تولید بذرهای اصلاح شده در کنار کاهش هزینه تولید اشاره کرد و افزود: درآمد کشاورزان استان باید به حدی برسد تا حفظ زمین برای فعالیت های کشاورزی در مازندران نهادینه شود به طوری که حتی قانون ارث نتواند زمین را خرد کرده و در قالب زمین های جمعی یا تعاونی و شرکت ها کشت و کار و تولید صورت بگیرد.
معاون اقتصادی استانداری مازندران توجه به بازرگانی و صادرات محصولات کشاورزی استان را هم فراهم کننده بستر توسعه این بخش و ایجاد انگیزه برای کشاورزان از طریق افزایش درآمد دانست و اظهار داشت: وجود سه بندر فعال با ظرفیت 28 اسکله و 13میلیون تن غله از ظرفیت های زیر ساختی مهمی است برای صادرات در استان وجود دارد و باید از آنها بهره گرفته شود.
هیجدهمین همایش ملی برنج صبح امروز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد.
برای این همایش که با شعار ' تحقیقات اثرگذار بر پایداری تولید برنج ' برگزار می شود، 104مقاله ارسال شده که 90 مقاله به صورت پوستر و هفت مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار